Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv pražského a ostravského regionu na postoje retailových vedoucích k dalšímu vzdělávání
Thesis title in Czech: Vliv pražského a ostravského regionu na postoje retailových vedoucích k dalšímu vzdělávání
Thesis title in English: Influence of Prague and Ostrava Regions on Attitudes of Retail Managers towards Continuing Education
Key words: postoje ke vzdělávání|další vzdělávání|pražský region|ostravský region|retail|škála RAACES
English key words: attitudes toward education|continuing education|Prague region|Ostrava region|retail|RAACES
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.03.2018
Date of assignment: 23.03.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 10.05.2018
Date and time of defence: 12.09.2018 10:00
Date of electronic submission:01.08.2018
Date of proceeded defence: 12.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Hlavním cílem diplomové práce je analyzovat rozdíly v postojích k dalšímu vzdělávání u retailových vedoucích a identifikovat možnost závislosti těchto postojů na regionu. Problematika postojů k dalšímu vzdělávání bude zpracována v kontextu teoretického přístupu Miltona Rokeacha k postojům a jejich utváření, na jejímž základě byl vytvořen dotazník RAACES (Revised Adult Attitude Toward Continuing Education Scale), který měří postoje dospělé populace k dalšímu vzdělávání. V rámci práce bude nejprve představen koncept postojů v kontextu sociální psychologie a analyzována současná role měření postojů k dalšímu vzdělávání na základě české i zahraniční literatury. Dále budou představeny dva vybrané regiony v jejich historických a socio-ekonomických kontextech s důrazem na dostupné výzkumy týkající se vzdělávání dospělých na zvoleném území. Součástí práce bude empirické šetření regionálních rozdílů v postojích k dalšímu vzdělávání u dvou symetrických skupin respondentů, vedoucích pracovníků retailových firem, v pražském a ostravském regionu. Na základě shod a rozdílů v odpovědích u respondentů z pražského a z ostravského regionu v jednotlivých dimenzích dotazníku RAACES bude diskutován případný vliv vybraných regionů na strukturu postojů k dalšímu vzdělávání.

Struktura práce:

1 Význam postojů v kontextu dalšího vzdělávání
1.1 Postoje v kontextu sociální psychologie
1.2 Faktory formující postoje k dalšímu vzdělávání
1.3 Vývoj měření postojů k dalšímu vzdělávání
1.4 Měření postojů k dalšímu vzdělávání pomocí škály RAACES

2 Vzdělávání dospělých na území pražského a ostravského regionu
2.1 Územní vymezení vybraných regionů
2.2 Kulturní, sociální a ekonomická specifika vybraných regionů
2.3 Současné tendence vývoje obyvatelstva ve vybraných regionech
2.4 Postoje ke vzdělávání ve vybraných regionech

3 Empirické šetření: Průzkum postojů k dalšímu vzdělávání u retailových vedoucích
References
ANDERSEN, Tine, Lizzi FEILER a Gregor SCHULZ. The Role of Employment Service Providers. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2015. ISBN 978-92-9157-634-0.

BLUNT, Adrian a Baiyin YANG. Factor Structure Of The Adult Attitudes Toward Adult And Continuing Education Scale And Its Capacity To Predict Participation Behavior. Adult Education Quarterly [online]. 2002, 52(4), 299–314 [vid. 2017-08-23]. ISSN 0741-7136. Dostupné z: http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=92919087-72e8-403e-a531-7415dca8f4a9%40sessionmgr4010

BOEREN, Ellen. Participation in Adult Education and Attitudes and Barriers. US-China Education Review [online]. 2011, 3(11), 369–382. [vid. 2018-01-23]. ISSN 1548-6613. Dostupné z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED524898.pdf

DARKENWALD, Gordon G. a Elisabeth R. HAYES. Assessment of adult attitudes towards continuing education. International Journal of Lifelong Education [online]. 1988, 7(3), 197–204 [vid. 2017-08-23]. ISSN 0260-1370. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0260137880070304

DLOUHÝ, Jaromír, Blažena PRZYBYLOVÁ a Josef ŠERKA. Historie a současnost podnikání na Ostravsku. Žehušice: Městské knihy s r.o., 2001. ISBN 80-902919-2-9.

KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: SLON, 2004. ISBN 80-86429-29-6.

MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ. (Ne)rovné šance na vzdělání. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4.

PATOČKOVÁ, Věra, Daniel ČERMÁK a Kateřina VOJTÍŠKOVÁ. Kultura v krajích České republiky. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2012. ISBN 978-80-7330-222-1.

PIKTURNAITĖ, Ilvija, Judita JONUŠEVIČIENĖ a Robertas KAVOLIUS. Adult non-formal learning motives and future needs: Klaipėda city's case. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development [online]. 39(1), 69–85 [cit. 2017-08-25]. ISSN 1822-6760. Dostupné z: http://mts.asu.lt/mtsrbid/article/view/1027

ŘÍHOVÁ, Hana, Marta SALAVOVÁ a Jan VELICKÝ. Další vzdělávání pod lupou. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. ISBN 978-80-87652-85-5.

SEISHI, Kimura. The Challenge of Late Industrialization. Gordonsville: Palgrave USA, 2007. ISBN 978-14-0399-879-8.

TVRDÝ, Lubor. Trh práce a vzdělanost v regionálním kontextu. Ostrava: Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava, 2007. ISBN 978-80-248-1665-4.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html