Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Metody podporující osobní a kulturní sebepojetí žáků ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Thesis title in Czech: Metody podporující osobní a kulturní sebepojetí žáků ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Thesis title in English: Methods supporting self-awareness and cultural awareness of students in lectures of Czech as a foreign language
Key words: čeština jako cizí jazyk|žáci staršího školního věku|sebepojetí|kultura|žáci s odlišným mateřským jazykem|osobnostní a sociální výchova
English key words: Czech as a foreign language|students in higher school-age|self-awareness|culture|pupils with different mother tongue|personality and social education
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.03.2018
Date of assignment: 11.04.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 13.04.2018
Date and time of defence: 10.09.2018 08:00
Date of electronic submission:06.08.2018
Date of proceeded defence: 10.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se zaměří na otázku, zda a jak by bylo možné v rámci výuky češtiny u žáků staršího školního věku s odlišným mateřským jazykem využít metody podporující osobní a kulturní sebepojetí žáků. Východiskem budou metody využívané v rámci průřezového tématu osobnostní a sociální výchovy, které budou vhodným způsobem adaptovány. Jádrem práce bude příprava ukázkových materiálů určených pro výuku komunikace/konverzace v dané věkové skupině a jejich ověření v praxi při výuce žáků na druhém stupni základní školy.
Postup práce:
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejm. k problematice osobnostní a sociální výchovy, žáků s odlišným mateřským jazykem, k výuce češtiny jako cizího jazyka, k výuce příslušné věkové skupiny a k vybraným výzkumným metodám.
2. Navázat kontakt se školou, v níž výzkum bude probíhat, a s rodiči vybraných žáků; sestavit texty informovaných souhlasů pro vedení školy i zákonné zástupce žáků a informované souhlasy získat.
3. Připravit vhodné materiály, které budou ve výuce testovány.
4. Zvážit a připravit vhodný způsob hodnocení průběhu výzkumu, zejm. promyslet způsob, jak bude získáno hodnocení od žáků (rozhovory, popř. dotazníky před započetím výzkumu, po jeho ukončení atp.) i vyučující (sebereflexe atp.).
5. Připravit modelové výukové hodiny, které budou v praxi vyzkoušeny, a výuku realizovat. Pokud to zákonní zástupci a vedení školy v rámci informovaného souhlasu dovolí, pořídit pro účely analýzy hodin audionahrávky průběhu výuky.
6. Analyzovat získané výsledky. (Podaří-li se získat nahrávky, před analýzou jejich relevantní části vhodným způsobem přepsat.)
7. Vyvodit závěry, popř. formulovat doporučení pro podobně zaměřenou výuku a vytváření příslušných materiálů; neopomenout diskusi zaměřenou k výhodám a omezením provedeného výzkumu a zvolených metod.
References
Základní literatura:
Čítanka OSV (http://www.odyssea.cz/dokumenty/CITANKA_OSV.pdf)
Dubec, M. (2007): Zásobník metod OSV. Praha.
Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Janebová, E. (2010): Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna.
Kopřiva, P. a kol. (2005): Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
Krejčová, L. (2011): Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada.
Kříž, P. (2005): Kdo jsem, jaký jsem (aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí). Kladno: AISIS.
Pastorová, M. a kol. (2011): Doporučené očekávané výstupy: metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha.
Průcha, J. (2011): Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2. vyd. Praha: Triton.
Radostný, L. (2011): Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů.
Skutil, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
Srb, V. a kol. (2007): Jak na osobnostní a sociální výchovu? Praha: OS Projekt Odyssea. Staněk, A. (2007): Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
Šebesta, K. a kol. (2017): Vyučování cizího jazyka. Terminologický slovník. Praha: FF UK. (relevantní hesla)
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (popř. jiné příručky vývojové psychologie)
Valenta, J. (2011): Osobnostní a sociální výchova. In: M. Pastorová a kol. (eds.): Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: VUP.
Valenta, J. (2006): Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: Aisis. (popř. další autorovy publikace)
Časopisecké a sborníkové studie, encyklopedická hesla k tématu, relevantní kvalifikační práce.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html