hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration:
27.05.2015
Date of assignment:
27.05.2015
Administrator's approval:
not processed yet
Date and time of defence:
06.09.2018 10:00
Date of electronic submission:
03.07.2018
Date of proceeded defence:
06.09.2018
Submitted/finalized:
committed by student and finalized
Opponents:
Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Guidelines
Základní myšlenkou práce je seznámení s projevy poruchy zvané Aspergerův syndrom, hledání pomoci jedincům s tímto postižením, jejich zapojení do společnosti, zároveň pomoci pedagogům předcházet a řešit již vzniklé konflikty. Po krátkém představení pervazivních vývojových poruch jsem se soustředila na Aspergerův syndrom. Zaměřila jsem se na otázku komunikace, na její odchylky, pojetí komunikace v případě postižených jedinců i její způsoby. Současně jsem se pokusila naznačit možné cesty jejich vzdělávání. Součástí práce je pohled na integraci, její podmínky a způsoby. V závěru naznačuji možnosti organizace vzdělávání, a dále zmapování vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti pervazivních vývojových poruch. Empirická část se týká připravenosti pedagogů na práci s jedinci s Aspergerovým syndromem, jejich přípravy při vysokoškolském studiu a praktických zkušeností. The main ideas behind the thesis include introducing the characteristics of the disorder known as Asperger syndrome, searching for help for individuals with this disability, looking at their engagement in society, and also helping teachers prevent and deal with existing conflicts. After a short introduction of pervasive developmental disorders, I focused on Asperger syndrome. I concentrated on the issue of communication, its abnormalities, and the concept and modes of communication in the disabled. At the same time, I tried to indicate possible ways to educate people with Asperger’s. The thesis also looks at integration, its conditions and forms. At the end of this part, I outlined various ways to organize education and charted the education of teaching staff in the field of pervasive developmental disorders. The empirical part looks into teachers’ readiness to work with individuals with Asperger syndrome, the training they undergo when studying at university, and their practical experience.