Aktéři inkluzivního vzdělávání v MŠ
Thesis title in Czech: | Aktéři inkluzivního vzdělávání v MŠ |
---|---|
Thesis title in English: | Participants of Inclusive Education in Kindergarten |
Key words: | Inkluzivní vzdělávání|inkluze|předškolní dítě|asistent pedagoga|předškolní pedagog|dítě se speciálními vzdělávacími potřebami|podpůrná opatření |
English key words: | Inclusive education|Inclusion|preschool children|pedagogical assistant|preschool pedagogue|child with special educational needs|support measures |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 09.03.2018 |
Date of assignment: | 09.03.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 15.06.2018 |
Date and time of defence: | 20.06.2022 09:30 |
Date of electronic submission: | 14.05.2022 |
Date of proceeded defence: | 20.06.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce „Aktéři inkluzivního vzdělávání v MŠ“ je zaměřena na problematiku inkluzivního vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole.
V teoretické části se zabývá pojmem inkluze, vyjmenováním a popisem zúčastněných aktérů a jejím zakotvení v právních a závazných dokumentech pro předškolní vzdělávání. Praktická část je vícečetná případová studie zaměřená na pět aktérů inkluze, rodiče-učitele-asistenta pedagoga–poradenského pracovníka a samotné dítě, Hledá odpověď na otázku zda a v jaké míře se jejich spolupráce odráží na inkluzivním vzdělávání předškolního dítěte. Annotation: The bachelor thesis “Participants of inclusive education in Kindergarten” is focused on the topic of inclusive education of a child with special educational needs in Kindergarten. In the theoretical part, the thesis defines the inclusion term, enumerates and describes participating actors, and its relation to legal and binding documents for pre-school education. The practical part presents a multi-case study focused on five inclusion actors: parents, a teacher, assistant to teacher, educational consultant, and the child. It seeks an answer to the question whether and to what degree is their collaboration reflected in the inclusive education of a child in a pre-school age. |
References |
ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA a Petr FRANIOK. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
BURKOVIČOVÁ, Radmila. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v předškolním vzdělávání. V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-812-0. HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. KALEJA, Martin a Eva ZEZULKOVÁ. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava:Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta,2016. ISBN 978-80-7464-840-3. KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Raabe - Společně pro kvalitní vzdělávání, [2017]. ISBN 978-80-7496-349-0. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3. LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Přeložil Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5. MERTIN, Václav. Abeceda pro učitelky mateřských škol. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7478-923-6. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8. Informatorium 3-8: časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. Praha: Portál, 1993-. ISSN 1210-7506. Školní poradenství v praxi: nový odborný časopis pro poradenské pracovníky. Praha: Wolters Kluwer Česká republika (firma), 2014-. ISSN 2336-3436. Školský zákon ve znění účinném od 1. 1. 2017. Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy [online]. Praha: MŠMT, 2018 [cit. 2018-06-06]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-od-1-1-2017-do-31-8-2017 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. MŠMT [online]. 2018 [cit. 2018-06-13]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od-1-1 |