Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
The use of the comma in the multiple sentence in English: an analysis of the English conventions and style specifics of the comma in academic prose
Thesis title in Czech: Užití čárky v anglickém souvětí: Analýza konvencí a stylových specifik čárky v odborném textu
Thesis title in English: The use of the comma in the multiple sentence in English: an analysis of the English conventions and style specifics of the comma in academic prose
Key words: čárka|užití čárky|interpunkce|souřadnost|podřadnost|souvětí|příslovečná věta|konvence
English key words: comma|comma usage|punctuation|coordination|subordination|multiple sentence|adverbial clause|conventions
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.02.2018
Date of assignment: 26.02.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 01.03.2018
Date and time of defence: 18.06.2020 11:00
Date of electronic submission:26.05.2020
Date of proceeded defence: 18.06.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Tichý, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce bude zkoumat užití čárky v anglickém souvětí v odborném textu psaném výlučně rodilým mluvčím anglického jazyka. Cílem práce bude mimo jiné ověřit hypotézu relativní nekonzistentnosti co do užití čárky v anglickém souvětí, neboť v angličtině všeobecně převažuje deskriptivní přístup (cf. deskriptivní lingvistika/gramatika či jazyková deskripce). A jelikož jednotná jazyková kodifikace interpunkčního systému jako taková rovněž neproběhla – naopak existuje celá řada příruček, v nichž se konvence mohou značně lišit – předpokládá se, že užití čárky bude mezi rodilými mluvčími angličtiny kolísat. Mimoto se podle Crystala (2016) v jejím používání mohou promítat i jiné lingvistické aspekty než syntaktické, a to aspekty sémantické, stylistické, psychologické či spíše psycholingvistické, prozodické a idiosynkratické.
Teoretická část se bude opírat především o studii Primusové (2007), v rámci níž lze rozlišovat mezi prozodickou a gramatickou interpunkcí, přičemž jednou ze dvou tradičních vlastností té prozodické (jež se mimo jiné považuje za charakteristickou pro angličtinu či románské jazyky) je stylistická volnost úzu (Nunberg a Briscoe 2002).
Materiál v empirické části bude zahrnovat 10 odborných článků z různých vědních oborů s cílem ověřit, zda bude úzus variovat v závislosti na druhu textu. Z každého článku budou excerpována všechna souvětí (jak souřadná, tak podřadná), která následně budou podrobena kvantitativní a kvalitativní analýze. Lze předpokládat, že mezi faktory ovlivňujícími užití čárky budou jednak délka klauze a její pozice, jednak těsnost sémantického vztahu mezi klauzemi a popřípadě i významotvorné a jiné faktory, na něž Crystal (2016) odkazuje.
Práce bude vypracována v anglickém jazyce.
References
Allyn, J. B. (2012). Writing to Clients and Referring Professionals About Psychological Assessment Results: A Handbook of Style and Grammar. New York: Routledge.

American Psychological Association (2009). Publication Manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington, DC: APA.

Bayraktar, M.; Say, B.; Akman, V. (1998). An Analysis of English Punctuation: The Special Case of Comma. In International Journal of Corpus Linguistics, Volume 3, Issue 1, pp. 33-57. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.

Briscoe, T. (2013, May 23). The Syntax and Semantics of Punctuation and its Use in Interpretation. Retrieved fromhttp://researchgate.net

Cook, V.; Ryan, D. (2016). The Routledge Handbook of the English Writing System. London and New York: Routledge.

Crystal, D. (1995). The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: CUP.

Crystal, D. (2016). Making a Point: The Pernickety Story of English Punctuation. London: Profile Books Limited.

Crystal, D.; Davy, D. (1988). Investigating English Style. New York: Longman.

Fowler, F. G. (1908). The King's English. Oxford: Clarendon Press.

Fowler, H. W. (1965). A Dictionary of Modern English Usage. Oxford: OUP.

Garner, B. A. (2009). Garner’s Modern American Usage. New York: OUP.

Hais, K. (1957).Anglická mluvnice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství Praha.

Huddleston, R.; Pullum, G. K. et al. (2002). The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: CUP.

Lindqvist, K. (2012). Commas in English and Swedish. A contrastive study of the quantitative use of commas in some journalistic texts. In Tijdschrift voor Skandinavistiek, Echoes from Nordic Translations, Volume 33, Number 1, pp. 56-73. Groningen: University of Groningen Press.

MacPherson, R. (2001).Základy anglické stylistiky. Praha: Academia.

McArthur, T. (1992). The Oxford Companion to the English Language. Oxford and New York: OUP.

Modern Language Association of America (2009). The MLA Handbook for Writers of Research Papers (7th ed.). New York: MLA.

Moore, N. (2016). What’s the point? The role of punctuation in realising information structure in written English. In Functional Linguistics, 3(6), pp. 1-23.

Mugglestone, L. (2014). The Oxford History of English. Oxford: OUP.

Nádvorníková, O. & Šotolová, J. (2017). Za hranice věty: analýza změn v segmentaci na věty v překladových textech na základě francouzsko-českého paralelního korpusu. In A. Čermáková, L. Chlumská, & M. Malá (Eds.), Jazykové paralely (pp. 188-235). Praha: NLN/ÚČNK.

Parkes, M. B. (1993). Pause and Effect: An Introduction to the History of Punctuation in the West. Aldershot: Scolar Press. ISBN 0-520-07941-8.

Patt, S. (2013). Punctuation as a Means of Medium-Dependent Presentation Structure in English: Exploring the Guide Functions of Punctuation. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag. ISBN 978-3-8233-6753-6.

Primus, B. (2007). The typological and historical variation of punctuation systems: Comma constraints. In G. Nottbusch & E. Segers (Eds.). Written Language & Literacy, Volume 10, Number 2, pp. 103-128. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.

Pullum, G. (1984). Topic... Comment: Punctuation and Human Freedom. In Natural Language & Linguistic Theory 2, No. 4, pp. 419-25. Boston: D. Reidel Publishing Company.

Quirk, R.; Greenbaum, S.; Leech. G.; Svartvik, J. (1985). A Comprehensive Grammar of the English Language. London and New York: Longman.

Ritter, R. M. (2002). The Oxford Guide to Style. Oxford: OUP.

Strunk Jr., W.; White, E. B. (2005). The Elements of Style. New York: Penguin Press.

University of Chicago (1906). The Chicago Manual of Style (1st ed.). Chicago: University of Chicago Press.

Vachek, J. (1959). Two Chapters on Written English. In Brno Studies in English, Volume I, s. 7-36. Brno: Masaryk University, Faculty of Arts.

Vachek, J. (1977). K materiálním prostředkům stylistiky psané jazykové normy. In Slovo a slovesnost, ročník 38, číslo 4, s. 329-335. Praha: ÚJČ.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html