Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komunikace a postoj k jazyku u vícejazyčných dětí
Thesis title in Czech: Komunikace a postoj k jazyku u vícejazyčných dětí
Thesis title in English: Communication and approach to language in multilingual children
Key words: bilingvismus|osvojování jazyka|postoj k jazyku|děti
English key words: bilingualism|language acquisition|approach to language|children
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.02.2018
Date of assignment: 06.03.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.03.2018
Date and time of defence: 09.09.2019 09:00
Date of electronic submission:18.07.2019
Date of proceeded defence: 09.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce bude věnována výzkumu komunikace děti vyrůstajících ve vícejazyčném prostředí – zaměří se na komunikační strategie, které děti volí, a na postoje dětí k jednotlivým jazykům. Zkoumanou skupinou budou děti ve věku 7-11, popř. až 13 let žijící v Bruselu, doplněná v případě potřeby dětmi z dalších prostředí. Jádrem práce budou nahrávky vybraných komunikačních situací, v nichž dítě komunikuje s dospělým, a polostrukturované rozhovory s dětmi zaměřené na jejich postoj k jazykům, s nimiž se setkávají.
Postup práce
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména k problematice osvojování jazyka u dětí, vícejazyčnosti, vícejazyčné výuky, postojů k jazyku a ke zvoleným výzkumným metodám.
2. Navázat kontakt s rodiči dětí, které se výzkumu zúčastní, získat jejich informovaný souhlas s účastí dítěte ve výzkumu (text souhlasu předem připravit). Připravit pro rodiče též krátký dotazník zjišťující základní údaje o dítěti relevantní pro daný výzkum a údaje od rodičů získat.
3. Připravit osnovu polostrukturovaného rozhovoru s dětmi a rozmyslet, popř. malým předvýzkumem ověřit, jaké situace budou pro výzkum nahrávány.
4. Shromáždit nahrávky (audio, nebo video, podle dohody s rodiči) zvolených situací a rozhovorů s dětmi. Nahrávky přepsat; zvolit vhodný způsob přepisu.
5. Získaný materiál analyzovat – zaměřit se na to, jak děti v nahrávkách užívají jednotlivé jazyky, popř. zda a jak se v materiálu projevuje interference mezi nimi; rozhovory analyzovat též z hlediska obsahového. Sledovat případné shody a rozdíly mezi jednotlivými dětmi.
6. Vyvodit závěry. V závěrečné diskusi nezapomenout na otázky výhod a omezení daného výzkumu a zvolených metod.
References
Základní literatura:
Auer, P. – Wei, L. (eds.): Handbook of multilingualism and multilingual communication. New York: Mouton de Gruyter. (vybrané části)
Bhatia, T. K. – Richie, W. C. (eds.) (2006): Handbook of bilingualism. Malden: Blackwell. (vybrané části)
Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Milroyová, L. – Gordon, M. (2012): Sociolingvistika: Metody a interpretace. Praha: Karolinum.
Morgensternová, M. a kol. (2011): Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer. (zde viz též další literaturu)
Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vydání)
Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.
Skutil, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
Šebesta, K. a kol. (2017): Vyučování cizího jazyka. Terminologický slovník. Praha: FF UK. (relevantní hesla)
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Časopisecké a sborníkové studie a encykopedická hesla k tématu, relevantní bakalářské, diplomové, disertační atp. práce.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html