Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komunikační výchova na 2. stupni vybraných ZŠ specializovaných na vzdělávání žáků se sluchovým postižením
Thesis title in Czech: Komunikační výchova na 2. stupni vybraných ZŠ specializovaných na vzdělávání žáků se sluchovým postižením
Thesis title in English: Communication education at second level of selected primary schools specialized in education of pupils with hearing impairment
Key words: komunikační výchova|žáci se sluchovým postižením|neslyšící žáci|vzdělávání žáků se sluchovým postižením|základní škola pro žáky se sluchovým postižením
English key words: communication education|students with hearing impairment|deaf students|education of students with hearing impairment|primary school for students with hearing impairmen
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institut of Deaf Studies (21-UJKN)
Supervisor: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 16.12.2020
Date of assignment: 25.02.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.02.2021
Date and time of defence: 07.09.2022 12:00
Date of electronic submission:01.08.2022
Date of proceeded defence: 07.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tématem práce je komunikační výchova na 2. stupni vybraných ZŠ specializovaných na vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Cílem je zmapovat, jaké místo komunikační výchova ve vzdělávání ve sledovaných školách zaujímá, nakolik je, či není integrální součástí jejich vzdělávací koncepce a jakými formami je realizována. Pozornost bude zaměřena pouze na žáky se sluchovým postižením a akcentována budou koncepční východiska, cíle, funkce, organizace, didaktické postupy a využívané učebnice a učební materiály.
Těžištěm výzkumného šetření ve vybraných školách bude hledání odpovědí na výzkumné otázky (1) Jaká je v konkrétní škole na 2. stupni u žáků se sluchovým postižením podoba výuky komunikační výchovy?, (2) Jakým procesem a z jakých důvodů škola k této podobě výuky komunikační výuky dospěla? Při výzkumném šetření bude využito (a) metod obsahové analýzy legislativních, kurikulárních a metodických dokumentů (obecných i konkrétní školy), (b) polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy vyučujícími komunikační výchovu a s pedagogy zodpovědnými za podobu její výuky ve vybrané škole a příp. (c) obsahové a didaktické analýzy učebních materiálů a žákovských prací poskytnutých pedagogy, s nimiž diplomantka povede výzkumné rozhovory.
POSTUP PRÁCE
1. Studium relevantní literatury a zdrojů. Vymezení východisek práce.
2. Výzkumné šetření a následná analýza shromážděných dat.
3. Vyhodnocení a interpretace výsledků výzkumné sondy a jejich usouvztažnění s poznatky popsanými v odborné literatuře.
References
BÍNA, D. Pragmatistická perspektiva komunikační kompetence. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2008.
BOUCHER, M. Maps : developing critical thinking skills for deaf students in a social studies curriculum. UC San Diego, 2010. ProQuest ID: Boucher_ucsd_0033M_11263. Merritt ID: ark:/20775/bb6724845k. Dostupné z: https://escholarship.org/uc/item/587165gv.
BROKOP, F., PERSALL, B. Writing Strategies for Learners who are Deaf. Edmonton, NorQuest College, 2009. Dostupné z: https://docplayer.net/6738576-Writing-strategies-for-learners-who-are-deaf-flo-brokop-and-bill-persall-11-1-2009.html.
CÍCHOVÁ HRONOVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. (eds.) Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením – čestina jako druhý jazyk. Elektronická publikace, část I. Praha: NÚV, 2018.
CÍCHOVÁ HRONOVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. (eds.) Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením – čestina jako druhý jazyk. Elektronická publikace, část II. Praha: NÚV, 2019.
CÍCHOVÁ HRONOVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. (eds.) Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením – čestina jako druhý jazyk. Metodická podpora pro učitele – pracovní listy. Praha: NÚV, 2020.
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: Institut sociálních vztahů. 1998.
ČECHOVÁ, M. Vyučování slohu. Praha: SPN, 1985.
ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, Vl. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998.
DOSTAL, H. M., WOLBERS, K. A. Developing Language and Writing Skills of Deaf and Hard of Hearing Students: A Simultaneous Approach. Literacy Research and Instruction, 2014, 53(3), 245–268, DOI: 10.1080/19388071.2014.907382.
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.
HAUSENBLAS, O. Vrátíme smysl hodinám češtiny? Zbuzany, 1992.
HÖFLEROVÁ, E., KROHE, P. Komunikační dovednosti. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003.
HRASTINSKI, I., WILBUR, R. B. Academic Achievement of Deaf and Hard-of-Hearing Students in an ASL/English Bilingual Program. J Deaf Stud Deaf Educ, 2016, 21(2), 156-170, DOI: :10.1093/deafed/env072.
HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu. Disertační práce. Praha: Univerzita Karlova, 2008.
KNOORS, H., MARSCHARK, M. (eds.) Teaching deaf learners: psychological and developmental foundations (Perspectives on Deafness). New York: Oxford University Press, 2014.
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing, 1995.
KRYŠKOVÁ, L. Inovativní metody výuky slohu. Bakalářská práce. Brno: PeDF MUNI, 2011.
LEA-TROWMAN, J. Developing children's speech, language and communication through stories and drama. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018.
LIGOŠ, M. Základy jazykového a literárneho vzdelávania I. Úvod do didaktiky materinského jazyka a literatúry. Ružomberok: FF KU, 2009.
LIGOŠ, M. Základy jazykového a literárneho vzdelávania II. Úvod do didaktiky materinského jazyka a literatúry. Ružomberok: FF KU, 2009.
MAHSHIE, J. J. Enhancing communication skills of deaf & hard of hearing children in the mainstream. Clifton Park, N.Y.: Thomson Delmar Learning, 2005.
MAYER, C. Teaching Writing to Students who are Deaf or Hard of Hearing. EdD, OCT, 2019. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=AD-IyDveQlA.
MLČOCH, M. Podkladová studie. Český jazyk, komunikační a slohová výchova. Praha: NÚV, 2018.
MOTEJZÍKOVÁ, J. (ed.) Výuka českého znakového jazyka pro žáky se sluchovým postižením. Elektronická publikace, část I. Praha: NÚV, 2019.
PELENČÁROVÁ, J., KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN, 2003.
POLÁK, M. Integrace a komunikační výchova jako základní principy kurikulární reformy v České republice, úskalí a perspektivy. In: Zborník materiálov z medzinárodnej vedeckej konferencie Inovácia vo vyučování jazyka a literatúry. Prešov: 2008, s. 271–278.
RYSOVÁ, K. Netradiční vyučování slohu na ZŠ. Metodický portál RVP: Články [online]. 10. 01. 2005. Dostupný z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/133/NETRADICNI-VYUCOVANI-SLOHU-NA-ZS.html.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika – vyučovací proces, učivo, jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005.
VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno: AISIS, 2010.
VALKOVÁ, J. Texty a dialogy učebnic češtiny pro cizince a pro české neslyšící coby příklad reálné lidské komunikace. Doma a ve světě. 2002, roč. 10, č. 2/3, s. 154–162.

Asociace češtinářů. Dostupné z: https://www.ascestinaru.cz/.
Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Dostupné z: https://www.auccj.cz/.
Čtenářská gramotnost a jazykové vyučování. Dostupné z: http://www.ctenarska-gramotnost.
Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Dostupné z: https://kritickemysleni.cz/.
Inkluzivní škola. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/.
Reading and Writing for Critical Thinking. Dostupné z: https://www.rwctic.org/.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání v aktuálním znění.
Relevantní učebnice a učební materiály dostupné na českém trhu.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html