Využití virtuální reality ve vzdělávání dospělých
Thesis title in Czech: | Využití virtuální reality ve vzdělávání dospělých |
---|---|
Thesis title in English: | Using of Virtual Reality in Education of Adults |
Key words: | formy a metody vzdělávání dospělých|virtuální realita|ICT ve vzdělávání dospělých|využití virtuální reality|virtuální vzdělávání |
English key words: | forms and methods of adult education|virtual reality|ICT in education of adults|using of virtual reality|virtual education |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR) |
Supervisor: | PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 05.02.2018 |
Date of assignment: | 05.02.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 31.05.2018 |
Date and time of defence: | 07.09.2020 10:00 |
Date of electronic submission: | 03.08.2020 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Olga Běhounková, Ph.D. |
Guidelines |
Virtuální realita je jednou z nejnovějších metod využívající ICT jiným způsobem, než bylo doposud běžné. Jedná se o počítačem simulované reálné nebo fiktivní prostředí, které dokáže vytvářet iluzi skutečnosti. V budoucnu může být klíčovým nástrojem pro některé oblasti vzdělávání dospělých, a to nejen kvůli propojení poznávání, zábavy a interakce, ale i díky posilování principu bezstarostného učení se z chyb. Cílem práce je analyzovat možnosti využití virtuální reality ve vzdělávání dospělých a připravenost v České republice na její využívání v budoucnu. Nejprve bude pozornost věnována rozlišení forem a metod vzdělávání dospělých, historii virtuální reality a jejímu současnému využívání ve vzdělávání dospělých, dále výhodám a možným rizikům využívání virtuální reality. Důraz bude kladen především na možnosti využití virtuální reality v různých oblastech vzdělávání dospělých. Součástí práce bude kvantitativní šetření s využitím dotazníku. Cílovou skupinou budou vzdělávací společnosti, které mají své sídlo na území Prahy. Cílem šetření bude zjistit, zda vzdělávací společnosti virtuální realitu již využívají, případně zda předpokládají její využívání v blízké budoucnosti. Dílčím cílem šetření je zjistit jaká pozitiva a rizika vidí vzdělávací společnosti ve využívání virtuální reality. Struktura práce 1 Formy a metody vzdělávání dospělých 2 Historie a současnost využívání virtuální reality ve vzdělávání dospělých 3 Principy využívání virtuální reality ve vzdělávání dospělých 4 Výhody a rizika využívání virtuální reality ve vzdělávání dospělých 5 Etické aspekty virtuální reality využívané ve vzdělávání dospělých 6 Využitelnost virtuální reality v profesním vzdělávání dospělých 7 Empirické šetření: Připravenost na využívání virtuální reality ve vzdělávání dospělých |
References |
ANTONACCI, Dave et al. The Power of Virtual Worlds in Education: A Second Life Primer and Resource for Exploring the Potential of Virtual Worlds to Impact Teaching and Learning. ANGEL learning, Inc [online]. 2008 [vid. 2018-02-12]. ISSN neuvedeno. Dostupné z: http://www.angellearning.com/products/secondlife/downloads/The%20Power%20of%20Virtual%20Worlds%20in%20Education_0708.pdf.
BOUDA, Tomáš. Vzdělávání ve 3D virtuálním vzdělávacím prostředí [online]. ProInflow: časopis pro informační vědy. 2011 (3), s. 50–62 [vid. 2018-02-12]. ISSN 1804-2406. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/822. DALGARNO, Barney a Mark LEE. What are the learning affordances of 3-D virtual environments? British Journal of Educational Technology. 2010 (41), s. 10–32. ISSN 1467-8535. Dostupné z: https://pdfs.semanticscholar.org/f13e/9fa9ad167d1c2eae3e2d719ee6cc89c81e5f.pdf. HOLUBCOVÁ, Eva et al. Aplikace vzdělávacích a kolaborativních nástrojů ve virtuálním světě Second Life – projekt VIAKISK [online]. Inflow: information journal, 2010 [vid. 2018-02-12]. ISSN 1802-9736. Dostupné z: http://www.inflow.cz/aplikace-vzdelavacich-kolaborativnich-nastroju-vevirtualnim-svete-second-life-projekt-viakisk. KAPP, Karl a Tony O'DRISCOLL. Learning in 3D: Adding a new dimension to enterprise learning and collaboration. San Francisco (USA): John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-0-470-50473-4. KOVÁŘOVÁ, Pavla. Trendy v informačním vzdělávání. Zlín: VeRBuM, 2012.ISBN 978-80-87500-18-7. LÉVY, Pierre. Kyberkultura: Zpráva pro radu evropy v rámci projektu "nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5. MAREŠOVÁ, Hana. Vzdělávání v multiuživatelském virtuálním prostředí. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3101-7. MIKROPOULOS, Tassos a Antonis NATSIS. Educational virtual environments: A ten-year review of empirical research (1999–2009). Computers & Education, 2011, 56(3), s. 769–780. ISSN 769-780. Dostupné z: https://dl.acm.org/citation.cfm?id=1899588. OLLÉ, János a Kristóf ZSOLT. Learning, teaching and developing in virtual education. Budapest: Eotvos university press, 2013. ISBN 978-96-3312-185-6. SAK, Petr a kol. Člověk a vzdělávání v informační společnosti: Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-230-0. SCHMEIL, Andreas a Martin EPPLER. Formalizing and promoting collaboration in 3D virtual environments a blueprint for the creation of group interaction patterns. In: LEHMANN-GRUBE, Fritz a Jan SABLATNIG (Eds.). Facets of Virtual Environments. Berlin: Springer Berlin Heidelberg, 2009. s. 121–134. ISBN 978-3-642-11743-5. TWINING, Peter a Anna PEACHEY. Open Virtual Worlds as Pedagogical Research Tools: Learning from the Schome Park Programme. In: TATNALL, Arthur a Anthony JONES (Eds.). Education and Technology for a Better World: 9th IFIP TC 3 World Conference on Computers in Education, WCCE, New York: Springer Berlin Heidelberg, 2009. s. 263–272. ISBN 978-3-642-03114-4. VANĚČEK, David. Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2008. ISBN 978-80-01-04087-4. WARBURTON, Steven. Second Life in higher education: Assessing the potential for and the barriers to deploying virtual worlds in learning and teaching. British Journal of Educational Technology, 2009 (40). s. 414–426. ISSN 1467-8535. Dostupné z: http://www.westfield.ma.edu/cit/wp-content/uploads/Second-Life-in-Education.pdf |