Sugestibilita dětských svědků v rámci trestního řízení z pohledu psychologie
Thesis title in Czech: | Sugestibilita dětských svědků v rámci trestního řízení z pohledu psychologie |
---|---|
Thesis title in English: | Psychological research: Children´s suggestibility in forensic interviewing |
Key words: | Sugestibilita|výslechová sugestibilita|výslech dětí|dětský svědek|výslechové techniky |
English key words: | Suggestibility|interrogative suggestibility|child interview|child witness|interrogation techniques |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 19.01.2018 |
Date of assignment: | 19.01.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 23.01.2018 |
Date and time of defence: | 22.01.2019 00:00 |
Date of electronic submission: | 11.12.2018 |
Date of proceeded defence: | 22.01.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Guidelines |
Diplomová práce volně navazuje na bakalářskou práci Specifika svědeckých výpovědí dětí v trestním řízení z pohledu psychologie, a to na kapitolu o sugestibilitě. Teoretická část nejprve seznamuje čtenáře s fenoménem sugestibility, zejména se zaměřením na Gudjonssonovo pojetí výslechové sugestibility. Další kapitola shrne dosavadní vědecké poznatky o rizikových faktorech, které mohou zvyšovat či snižovat sugestibilitu dětských svědků, například věk, pohlaví, rasa, socioekonomický status, kulturní prostředí či kognitivní faktory. Pozornost bude též věnována samotným typům sugestivních technik, které byly doposud odhaleny a pojmenovány, jako jsou stereotypní indukce, návodné otázky, pozitivní a negativní následky nebo vrstevnický tlak. To vše doplněno reálnými příklady a praktickými možnostmi, jak se těmto výslechovým neduhům vyhnout či s nimi pracovat, použil-li je vyslýchající. Empirická část představí výsledky replikovaného experimentu, který má za cíl zmapovat riziko sugestibility u českých dětí. Výzkum je zaměřen na děti předškolního věku, které byly vystaveny silně sugestivnímu výslechu o události, kterou před tím zažily. Rozhovorem, který proběhne s odstupem času, bude zmapováno, do jaké míry sugestivní rozhovor pozměnil vnímanou skutečnost. |
References |
Brainerd, C. J., Reyna, V. F., & Ceci, S. J. (2008). Developmental reversals in false memory: A review of data and theory. Psychological Bulletin, 134, 343–382, 10.1037/0033-2909.134.3.343. Amelia Courtney, H., Caisa Elizabeth, R., Rebecca K., H., Kayla A., B., Karen, O., & Stephen J., C. (2015). Children's suggestibility research: Things to know before interviewing a child. Anuario De Psicología Jurídica, Vol 25, Iss 1, Pp 3-12 (2015), (1), 3. Otgaar, H., Howe, M. L., Brackmann, N., & van Helvoort, D. J. (2017). Eliminating Age Differences in Children's and Adults' Suggestibility and Memory Conformity Effects. Developmental Psychology, 53(5), 962-970. K. A. Renninger, I. E. Sigel, W. Damon, & R. M. Lerner, Handbook of child psychology: Child Psychology in Practice (Volume Four, pp. 776-816). Hoboken, N.J.: John Wiley. Volpini, L. )., Melis, M. )., Petralia, S. )., & Rosenberg, M. ). (2016). Measuring Children's Suggestibility in Forensic Interviews. Journal Of Forensic Sciences, 61(1), 104-108. Westcott, H. L., Davies, G. M., & Bull, R. H. C. (2003). Children's Testimony a Handbook of Psychological Research and Forensic Practice: A Handbook of Psychological Research and Forensic Practice. Chichester. |