Možnosti odborného vzdělávání učitelů v oboru čeština jako cizí/druhý jazyk
Thesis title in Czech: | Možnosti odborného vzdělávání učitelů v oboru čeština jako cizí/druhý jazyk |
---|---|
Thesis title in English: | Options for professional education for Czech as a foreign/second language teachers |
Key words: | Vzdělání|čeština jako cizí jazyk|čeština jako druhý jazyk|odborná kompetence|vyučování|komparativní analýza |
English key words: | Education|Czech as a second language|Czech as a foreign language|professional competence|teaching|comparative analysis |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 10.01.2018 |
Date of assignment: | 11.01.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 17.01.2018 |
Date and time of defence: | 10.09.2018 10:15 |
Date of electronic submission: | 07.08.2018 |
Date of proceeded defence: | 10.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Eva Lehečková, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je deskripce a analýza možností odborného vzdělávání učitelů v oboru čeština jako cizí/druhý jazyk jak na univerzitní, tak neuniverzitní úrovni. Podkladem bude komparativní analýza vzdělávacích kurzů a studijních programů podle stanovených kritérií (např. objem studia dle počtu předmětů a jejich hodinové dotace, typologie vyučovaných předmětů a analýza jejich sylabů, podíl praktické výuky, způsob zakončení studia apod.). Metodologicky bude práce vycházet ze srovnávací pedagogiky. První část práce se zaměří na současnou situaci odborného vzdělávání v oblasti vyučování češtiny jako cizího/druhého jazyka., předmětem analýzy budou jak univerzitní studijní programy, tak programy celoživotního vzdělávání, DVPP a kurzy realizované neziskovými organizacemi. Druhá část bude zpracována na základě dotazníkového šetření mezi absolventy těchto studijních programů nebo kurzů a mezi praktikujícími učiteli, cílem výzkumu bude zmapovat témata, které učitelé v rámci absolvované odborné přípravy považují za užitečná a naopak témata, kterým se studijní programy nevěnují a učitelé je v nich postrádají. |
References |
ASTER, James, J.: Learning another language through actions: The komplete teacher´s guidebook, 3rd ed. Los Gatos, Sky Oaks Productions, 1986. BERNSTEIN, B.: Social Structure, Language and Learning. Educational Research, 1961, 3. ČADSKÁ, M., a kol. K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. Praha: ÚJOP UK, 1997 DESSELMANN, G.; HELLMICH, H. et alt.: Didaktik des Fremdsprachenunterrichts. Leipzig: Verlag Enzyklopädie 1986. HÁJKOVÁ, E. Příprava učitelů na práci s žákem s cizím mateřským jazykem v běžné ZŠ. Pedagogická orientace 2005, č. 2, s. 79–83. ISSN 1211-4669. HRDLIČKA, M.: Cizí jazyk čeština: Sborník příspěvků o problematice češtiny jako cizího jazyka. 1.vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2002. ISBN 80-85866-98-6. ŠKODOVÁ, S.; ŠINDELÁŘOVÁ, J.: Čeština jako cílový jazyk I. Praha: MŠMT, 2013. 180 s. ISBN 978-80-87601-20-4 CHODĚRA, R. a kol.: Výuka cizích jazyků na prahu nového století II. Ostrava: Ostravská univerzita. 2000. CHODĚRA, R.: Moderní výuka cizích jazyků. Praha 1993. Kolektiv autorů. Metodický poradník učitele cizího jazyka. Univerzita Jana Evangelisti Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. MUŽÍK, J.: Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1.vyd. Plzeň: Fraus. 2005. ISBN 80-7238-220-9. NOVOTNÁ, J.: Komunikace ve škole a v přípravě učitelů. In: sborník příspěvků z Mezinárodní konference ICPM ´05. Liberec: TU v Liberci, 2006, s. 175–188. PALÁN, Z.: Vzdělávání dospělých a Evropa. 1.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. 2000. ISBN 80-7041-879-6. Průcha, J. Srovnávací pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 264 s. ISBN 80-7367-155-7 RICHARDS, J.; RODGERS T.: Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, 270 s. ISBN 0-521-00842-3. SPILKOVÁ, V.: Proměny školy jako výzva pro učitelské vzdělávání – klíčové trendy ve výuce didaktiky. In: Didaktika – opora proměn výuky. Hradec Králové: Gaudeamus 2004. Společný evropský referenční rámec. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého 2002. VYSKOČILOVÁ, E.: Utváření komunikativních dovedností učitele. Praha: SPN 1991. WIDDOWSON, H. G.: Teaching Language as Communication. 2. vyd. Oxford, London, Glasgow, New York, Toronto, Melbourne, Wellington, Cape Town, Ibadan, Nairobi, Dar es Salaam, Lusaka, Kuala Lumpur, Singapore, Jakarta, Honk Kong, Tokyo, Delhi, Bombay, Calcatta, Madras, Karachi: Oxford University Press 1978. |