Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vizuální paměť při vnímání prototypických scén
Thesis title in Czech: Vizuální paměť při vnímání prototypických scén
Thesis title in English: Visual Memory in the perception of prototypical scenes
Key words: vizuální paměť|scény|prototypy|konvoluční neuronové sítě
English key words: visual memory|scenes|prototypes|convolutional neural networks
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.01.2018
Date of assignment: 02.01.2018
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.01.2018
Date and time of defence: 04.09.2019 00:00
Date of electronic submission:18.07.2019
Date of proceeded defence: 04.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Petr Kulišťák, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Denně nás obklopuje velké množství vizuálních podnětů. Ačkoli jsme schopni si zapamatovat velké množství zrakových podnětů (scén), není jasné, jak přesně si tyto stimuly ukládáme do paměti a zda si do paměti ukládáme jednotlivé scény nebo prototypy jednotlivých kategorií. Cílem práce tak bude v teoretické části shrnout poznatky z bádání na poli vizuální paměti s ohledem na vnímání scén a jejich proto-typičnost.

V praktické části bude navržen a zrealizován experiment, který bude využívat obdoby Deese–Roediger–McDermott paradigmatu pro vizuální scény. Scény budou vybírány s ohledem na jejich blízkost prototypu z hlediska vizuální podobnosti a bude měřeno, zda vyšší výskyt scén v okolí daného prototypu bude vést k vyššímu výskytu falešných vzpomínek. Tato práce přispěje k rozšíření znalostí o vizuální paměti na scény.
References
Brady, T. F., Konkle, T., & Alvarez, G. a. (2011). A review of visual memory capacity: Beyond individual items and toward structured representations. Journal of Vision, 11, 4. https://doi.org/10.1167/11.5.4

Brady, T. F., Konkle, T., Alvarez, G. A., & Oliva, A. (2008). Visual long-term memory has a massive storage capacity for object details. Proceedings of the National Academy of Sciences, 105(38), 14325–14329. https://doi.org/10.1073/pnas.0803390105

Deese, J. (1959). On the prediction of occurrence of particular verbal intrusions in immediate recall. Journal of Experimental Psychology, 58(1), 17.

Konkle, T., Brady, T. F., Alvarez, G. A., & Oliva, A. (2010). Scene Memory Is More Detailed Than You Think: The Role of Categories in Visual Long-Term Memory. Psychological Science, 21(11), 1551–1556. https://doi.org/10.1177/0956797610385359

Rosch, E. (1999). Principles of categorization. Concepts: core readings, 189.

Suchow, J. W., Fougnie, D., Brady, T. F., & Alvarez, G. A. (2014). Terms of the debate on the format and structure of visual memory. Attention,Perception & Psychophysics.
https://doi.org/10.3758/s13414-014-0690-7
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html