Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Proměny dětského čtenářství a každodennosti v období tzv. normalizace
Thesis title in Czech: Proměny dětského čtenářství a každodennosti v období tzv. normalizace
Thesis title in English: Changes in Children's Reading and Everyday Life during the Period of So-called Normalization
Key words: čtenář|dětský čtenář|čtenářství|četba|čtenářská socializace|čtenářská gramotnost|čtenářská kultura|normalizace|20. století|generace|dětské časopisy|škola|volný čas|rodina|knihovna|střední Evropa|tisková produkce
English key words: reader|child reader|reading|reading socialization|reading literacy|reading culture|normalization|20th century|generation|children's magazines|school|leasure time|family|library|Central Europe|print production
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Supervisor: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.03.2019
Date of assignment: 13.03.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 28.06.2019
Date and time of defence: 02.09.2020 09:00
Date of electronic submission:27.07.2020
Date of proceeded defence: 02.09.2020
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: PhDr. Hana Landová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se bude věnovat tématu dětského čtenářství a každodennosti v období normalizace.
V teoretické části bude téma zasazeno do kontextu doby a faktorů, které působily na všední život a čtenářství dětí v době normalizace a budou také uvedeny aspekty, které ovlivňují čtenářství obecně. Výzkumná část práce bude realizována formou kvalitativního výzkumu v podobě polostrukturovaných rozhovorů.
Cílem výzkumu bude mj. zjistit, jakým způsobem respondenti vnímali četbu a čtenářství v dětství a jak tyto hodnoty vnímají v současné době. Dále zjištění jakým způsobem je četba ovlivnila, které faktory obecně vnímají jako důležité pro kladný vztah ke čtenářství, jaká autorita byla pro ně stěžejní pro utvoření vazby ke čtení a zda vnímají tehdejší politický systém jako jednoho z činitelů při získávání jejich čtenářských návyků.
Respondenti budou vybráni mezi věkovou kategorií 40-60 let, jejíž vztah ke čtení byl formován v době normalizace.
Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy na FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
TRÁVNÍČEK, Jiří. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2017. ISBN 978-80-88069-50-8.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Brno: Host ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky, 2011. ISBN 978-80-7294-515-3.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství [online]. Praha: Albatros, 1982 [cit. 2019-05-08]. Dostupné z: http://kramerius4.nkp.cz/search/handle/uuid:042afdd0-50e7-11e2-a66b-005056827e52
WOLLSCHEID, Sabine. The impact of the leisure reading behaviours of both parents on children’s reading behaviour: Investigating differences between sons and daughters. Poetics [online]. Elsevier Science Bv, 2014,45, s. 36-54 [cit. 2019-04-06]. DOI: https://doi.org/10.1016/j.poetic.2014.06.001. ISSN 0304-422X. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304422X14000400?via%3Dihub
LISHAUGEN, Roar a Jiřina ŠMEJKALOVÁ. Reading East of the Berlin Wall. PMLA [online]. New York, USA: Modern Language Association, 2019, January 2019,134(1), s. 178–187 [cit. 2019-04-06]. DOI: https://doi.org/10.1632/pmla.2019.134.1.178. ISSN 0030-8129. Dostupné z: https://www.mlajournals.org/doi/abs/10.1632/pmla.2019.134.1.178
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html