Psychická distance a otázka estetické relevance nižších smyslů
Thesis title in Czech: | Psychická distance a otázka estetické relevance nižších smyslů |
---|---|
Thesis title in English: | Psychical distance and the question of aesthetic relevance of lower senses |
Key words: | nižší smysly|psychická distance|Edward Bullough|estetický postoj |
English key words: | lower senses|psychical distance|Edward Bullough|aesthetic attitude |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Aestetics (21-KEST) |
Supervisor: | Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D. |
Author: | Bc. Klaudie Osičková - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.12.2017 |
Date of assignment: | 07.12.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 23.05.2018 |
Date and time of defence: | 19.06.2018 09:00 |
Date of electronic submission: | 23.05.2018 |
Date of proceeded defence: | 19.06.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. |
Guidelines |
Navrhovaná bakalářská práce se bude věnovat otázce potenciálu nižších (kontaktních) smyslů pro estetickou zkušenost. Toto téma se opakovaně stává prubířským kamenem přijatelnosti teorií estetické zkušenosti. V této práci bude nahlíženo primárně prizmatem pojmu psychické distance, který představil ve známé studii „‘Psychická distance‘ jako faktor v umění a estetický princip“ Edward Bullough. Nejenže se Bullough sám problematice nižších smyslů v souvislosti s estetickou zkušeností věnuje, ale k jeho úvahám se vracejí a navazují na ně i mnozí další autoři a autorky zabývající se tímto tématem v druhé polovině dvacátého století (Allan Casebier, David E. W. Fenner, Oswald Hanfling, Arnold Berleant, Carolyn Korsmeyer či George Dickie). Práce by tedy měla jak prezentovat samotnou problematiku rozlišení nižších a vyšších (distančních či estetických) smyslů, tak kriticky zhodnotit řešení tohoto tématu, které se opírá o pojem psychické distance, ve světle (mnohdy spíše kritické) recepce tohoto pojmu ze strany angloamerického estetického myšlení druhé poloviny dvacátého století. |
References |
Berleant, Arnold. 1964. „The Sensuous and the Sensual in Aesthetics". The Journal of Aesthetics and Art Criticism 23 (2): 185-192. Bullough, Edward. 1995. "Psychická distance" jako faktor v umění a estetický princip. Estetika 32 (1): 11-29. Korsmeyer, Carolyn. 1975. On the "Aesthetic Senses" and the Development of Fine Arts. The Journal of Aesthetics and Art Criticism 34 (1): 67-71. |