Interakce rodič – dítě s poruchou autistického spektra
Thesis title in Czech: | Interakce rodič – dítě s poruchou autistického spektra |
---|---|
Thesis title in English: | Interaction parent-child with autistic spectrum disorders |
Key words: | interakce rodič-dítě s PAS|sociální dovednosti|sociálně-komunikační vzájemnost|sociálně-emoční reciprocita|hra předškolního dítěte|předškolní dítě s PAS |
English key words: | interaction parent-child with ASD|social skills|social reciprocity|reciprocity in social communication|reciprocal-social behavior|play of preschool child|preschool child with ASD |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.12.2017 |
Date of assignment: | 07.12.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 11.12.2017 |
Date and time of defence: | 22.01.2019 00:00 |
Date of electronic submission: | 12.12.2018 |
Date of proceeded defence: | 22.01.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Václav Mertin |
Guidelines |
Cílem diplomové práce je shrnout současné poznatky o rodičovství dětí s poruchou autistického spektra se zaměřením na rodičovské interakční styly a kvalitu interakce rodič-dítě. Přínosem práce bude zmapování kvalitativních rozdílů v rané interakci rodič-dítě s PAS oproti dětem bez PAS. Teoretická část se bude zabývat vnímáním a prožíváním kvality interakce rodič-dítě z pohledu rodičů, pozornost bude věnována specifikům výchovy dítěte s PAS. Podrobněji budou popsány klíčové a krizové složky vztahu rodič-dítě. Empirická část se zaměří na analýzu interakce rodič-dítě s poruchou autistického spektra při volné hře a cílené pozorování se zaměřením na iniciaci interakce rodičem a následnou reakci dítěte a naopak, v porovnání s interakcí rodič-dítě bez PAS. Pozorování bude doplněno o rozhovor s rodiči na téma jejich subjektivního vnímaní předešlé interakce. Výstupem práce bude analýza rodičovského interakčního stylu, lepší porozumění individuální variability v dyadické interakci a v neposlední řadě i porovnání objektivního pozorování se subjektivním pohledem rodičů. |
References |
Beyer, J., & Gammeltoft, L. (2006). Autismus a hra: příprava herních aktivit pro děti s autismem. Praha: Portál. Ceyhun, A., Özdemir, S., Töret, G., & Özkubat, U. (2015). A comparison of parents-child interactions of children with autism spectrum disorders and with their parents and typically developing children and their parents. International Journal Of Early Childhood Special Education, 7(2), 183-211. Čadilová, V., & Žampachová, Z. (2017). Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem: (pro děti předškolního věku a pro děti se sníženými rozumovými schopnostmi). Praha: Pasparta. Glazzard, J., Overall, K. (2012). Living ith Autistic Spectrum Disorder: Parental Hudry, K., Aldred, C., Wigham, S., Green, J., Leadbitter, K., Temple, K., & ... McConachie, H. (2013). Predictors of parent–child interaction style in dyads with autism. Research In Developmental Disabilities, 343400-3410. Pinchover, S., Shulman, C., & Bundy, A. (2016). A comparison of playfulness of young children with and without autism spectrum disorder in interactions with their mothers and teachers. Early Child Development And Care, 186(12), 1893-1906. Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra (Rozšířené a přepracované vydání). Praha: Portál. Wing, L. (2002). The Autistic Spectrum: A Guide for Parents and Professionals. of Learning Support, Experiences of Rasing a Child with Autistic Spectrum Disorder. British Journal 27 (1), p. 37–45 London: Robinson. |