Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Práce s filmovým materiálem ve výuce češtiny jako cizího jazyka za účelem prezentace českých reálií
Thesis title in Czech: Práce s filmovým materiálem ve výuce češtiny jako cizího jazyka za účelem prezentace českých reálií
Thesis title in English: Using Film Material in Teaching Czech as a Foreign language to Present Czech culture
Key words: film ve výuce|čeština jako cizí jazyk|české reálie|sociokulturní kompetence|interkulturní kompetence|interkulturní mluvčí|Weimann a Hosch|komunikační přístup|úroveň B2|výuka dospělých
English key words: film in the classroom|Czech as a foreign language|Czech culture|sociocultural competence|intercultural competence|intercultural speaker|Weimann and Hosch|communicative approach|B2 level|adult learning
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.11.2017
Date of assignment: 11.12.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 21.12.2017
Date and time of defence: 10.09.2018 11:15
Date of electronic submission:07.08.2018
Date of proceeded defence: 10.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
 
 
 
Advisors: Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D.
Guidelines
Audiovizuální materiály mají významný potenciál pro výuku češtiny jako cizího jazyka, a to nejen s ohledem na autentickou řečovou složku, ale také vzhledem k zachycení reálií v širokém slova smyslu.
V české odborné literatuře není téma využití filmového materiálu ve výuce zastoupeno a nevyskytuje se ani v dostupných učebních materiálech. Z těchto důvodů si navrhovaná diplomová práce klade několik cílů: shrnout poznatky z odborné zahraniční literatury a na jejich základě vypracovat metodické pokyny, která usnadní učitelům češtiny jako cizího jazyka přípravu hodin pro dospělé na jazykové úrovni B2, které budou pracovat s filmovým materiálem, a které tak napomohou rozvoji sociokulturní kompetence, a to především reálií.
V teoretické části bude definován termín sociokulturní kompetence a představen rozsah toho, co vše v sobě sociokulturní kompetence v popisu úrovně B2 zahrnuje. Dále budou uvedeny důvody, proč film do výuky zahrnout, i výhody a nevýhody, které jsou s tím spojeny, včetně podkapitoly věnující se autorským právům. Budou představeny metody, jak s filmem ve výuce pracovat.
V praktické části budou zmapovány dostupné materiály, které se věnují práci s filmem ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Především však tato část poskytne návrh práce s filmem ve výuce vytvořeným na základě poznatků z teoretické části, který bude následně použit v hodinách češtiny. Součástí bude i návod, jak zacházet s programy Youtube downloader, Windows Movie Maker a jak převést DVD do formátu avi.
Požadavky:
Rešerše a prostudování odborné literatury.
Vypracování metodických zásad.
Návrh výukového materiálu.
Pretestace a vyhodnocení užití navrženého materiálu.
Zpracování DP.
Průběžné konzultace s vedoucí práce.
Prezentace DP v diplomovém semináři.
Příprava tezí a prezentace práce pro obhajobu.
References
BALOWSKI Mieczysław, Kulturní kódy v české publicistice, in: kol., Pocta 65. výročí založení Univerzity Karlovy v Praze. Sborník příspěvků přednesených zahraničními bohemisty na mezinárodním sympoziu v Praze 20. –26. srpna 1998, I. díl, Univerzita Karlova, Praha 1998, s. 11 –20.
BYTEL Antonín, Několik poznámek k tzv. reáliím, in: J. Tax a kol., Čeština jako cizí jazyk I. Materiály z první metodologické konference Ústavu slovanských studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, Univerzita Karlova, Praha 1985, s. 27 -28.
ÇAKIR, I. The use of video as an audio-visual material in foreign languzage teaching classroom. The Turkish Online Journal of Educational Technology [online], 2006.
HASIL Jiří, Lingvoreálie, in: kol., Přednášky z XLV. běhu Letní školy slovanských studií, Univerzita Karlova, Praha 2002, s. 53 –63.
HOLUB, J. a kol. Čeština jako cizí jazyk – Úroveň B2. Praha: MŠMT, 2005.
HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha: ISV, 2002.
HRONOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk. Praha 1993.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia 2006.
MACHOVÁ, S. – ŠVEHLOVÁ, M. Sémantika a pragmatická lingvistika. Praha: PedF UK, 2001.
MAŠÍN, J. Pragmalingvistika a osvojování češtiny jako cizího jazyka. FF UK, 2015.
SHERMAN, J. Using Authentic Video in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál 2002.
PRŮCHA, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál,2003.
Rohál R. – Valík T., Slavné filmové hlášky. Praha: Daranus, 2008.
Společný evropský referenční rámec. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme, Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
TELLINGER, Dušan: Reálie v príprave prekladateľov. In: Jazykové a rečové kontakty z aspektu cudzojazyčnej jazykovej výučby. Jazykovedný zborník 10. Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Šafarikanae. Prešov, EXCO 1993, s. 199-193.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html