Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Předčtenářské období a rozvoj čtenářské pre-gramotnosti v rámci rodiny
Thesis title in Czech: Předčtenářské období a rozvoj čtenářské pre-gramotnosti v rámci rodiny
Thesis title in English: Pre-reading period and development of early reading abilities in family environment
Key words: čtení|čtenářská gramotnost|předškolní dítě|rodina|komunikace s dětmi
English key words: reading|reading literacy|pre-school child|family|communication with children
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.11.2017
Date of assignment: 11.12.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.12.2017
Date and time of defence: 31.01.2022 09:00
Date of electronic submission:30.12.2021
Date of proceeded defence: 31.01.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se zaměří na rané období rozvoje čtenářské (pre-)gramotnosti u dětí předškolního věku v rámci rodiny a v rámci komunikace rodičů s dětmi. Zkoumáno bude, jaké jsou představy rodičů o přípravě dětí na čtení, jaké aktivity rodiče dětem v oblasti přípravy na čtení nabízejí a jakou podobu má společná interakce dospělých a dětí nad knihami. Jádrem práce bude analýza nahrávek vybraných relevantních situací komunikace dospělých s dětmi (situace, kdy rodiče a děti společně „čtou“ či prohlížejí knihy, vyprávějí si příběhy či pohádky, zabývají se básněmi či říkadly atp.) doplněná dotazníkovým šetřením mezi rodiči, popř. strukturovanými rozhovory s nimi.
Postup práce
1. Prostudovat odbornou literaturu k problematice rozvoje čtenářské gramotnosti, komunikace dospělých s dětmi, vývoje dítěte v daném věku a také k vybraným výzkumným metodám.
2. Navázat kontakt s rodinami, které se výzkumu zúčastní, získat jejich informovaný souhlas.
3. Pořídit nahrávky (videonahrávky nebo audionahrávky podle dohody s rodiči), nahrávky přepsat (pro přepis zvolit vhodný systém, ten případně vhodně adaptovat – např. CHAT z CHILDES, zásady pro korpus DIALOG, popř. zásady pro korpus ORAL). Nahrávky analyzovat s ohledem na cíl práce.
4. Připravit otázky pro dotazník, popř. rozhovor; šetření realizovat a zpracovat získané výsledky.
5. Usouvztažnit výsledky získané dotazníkem či rozhovory a analýzou nahrávek, porovnat je s údaji uváděnými v odborné literatuře. Vyvodit závěry, v diskusi věnovat též prostor výhodám a nevýhodám zvolených výzkumných metod.
References
Základní literatura
Gavora, P. a kol.: Gramotnosť. Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava 2003. (zde viz mj. bibliografii k oboru)
Owens, Jr., R. E.: Language Development. Edinburgh 2014. (nebo jiné vydání, popř. jiná obdobná příručka)
Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011.
Pupala, B. a kol.: Rané štúdie o ranej gramotnosti. Bratislava 2003. (zde viz mj. bibliografii k oboru)
Skutil, M. a kol.: Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha 2011. (popř. další příručky o kvalitativním výzkumu)
Smolík, F. – Seidlová Málková, G.: Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha 2014.
Švrčková, M.: Kvalita počáteční čtenářské gramotnosti. Ostrava 2011.
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha 2012. (nebo jiná příručka vývojové psychologie)
Relevantní studie časopisecké a sborníkové, hesla v lingvistických, psycholingvistických aj. encyklopediích, kvalifikační práce.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html