Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vybrané aspekty ochrany osobnosti se zaměřením na nová média
Thesis title in Czech: Vybrané aspekty ochrany osobnosti se zaměřením na nová média
Thesis title in English: Selected aspects of protection of personality focused on new media
Key words: Ochrana osobnosti, soukromí, osobní údaje, nová média, internet, ISP
English key words: Personality rights protection, privacy, personal data, new media, internet, ISP
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Copyright, Industrial Property and Competition Law (22-UPA)
Supervisor: JUDr. Veronika Křesťanová, Dr.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 13.11.2017
Date of assignment: 20.11.2017
Confirmed by Study dept. on: 25.09.2018
Date and time of defence: 25.09.2018 09:30
Venue of defence: Právnická fakulta UK, nám. Curieových 7, Praha 1, 028, 28
Date of electronic submission:01.09.2018
Date of proceeded defence: 25.09.2018
Opponents: JUDr. Irena Holcová
 
 
 
Preliminary scope of work
Abstrakt
Tato diplomová práce pojednává o vybraných aspektech ochrany osobnosti se zaměřením na nová média. Věnuje se nejen rozboru vnitrostátní a unijní právní úpravy, ale i konkrétním případům řešeným v judikatuře českých a evropských soudů. Upozorňuje také na nedostatky úpravy ochrany osobnosti i faktických postupů, užívaných při ochraně osobnostních práv.
První kapitola práce se věnuje internetovému právu, souvisejícím fenoménům a vymezení pojmu nových médií. Navazující kapitola představuje pojem ochrany osobnosti tak, jak se s ním setkáváme v předpisech ústavního a občanského práva. Pozornost je zde zaměřena na lidskoprávní rozměr aspektů lidské osobnosti a na jednotlivá osobnostní práva. Rozebráno je právo na ochranu jména a podoby, právo na důstojnost, čest a vážnost a právo na soukromí, přičemž jsou zmíněny fenomény falešných profilů na sociálních sítích a automatického rozpoznávání obličejů. Kapitola třetí je stručným úvodem do ochrany osobních údajů a problematiky cílené reklamy.
Další část práce se věnuje případům omezení osobnostních práv se zaměřením na nová média, konkrétně kolizím základních lidských práv, zákonným licencím, svolením a některým typickým neoprávněným zásahům do osobnostních práv, se kterými se v prostředí internetu setkáváme. Podrobněji je rozvedena problematika difamace, hate speeche, služeb street view a odpovědnosti poskytovatelů služeb informační společnosti.
Následně jsou představeny prostředky ochrany osobnosti poskytované soukromým a veřejným právem. Na úvahy o jejich použitelnosti v nových médiích navazuje rozbor práva na zapomnění a jeho pozitivních i negativních aspektů. Poté jsou zmíněny další specifické prostředky ochrany osobnosti v prostředí internetu. Závěrem je v návaznosti na úvahy o rizicích spojených s faktickou mocí provozovatelů mediálních platforem zdůrazněna potřebnost větší angažovanosti státu a nadnárodních uskupení při ochraně soukromí.

Preliminary scope of work in English
Abstract
This diploma thesis deals with selected aspects of personality rights protection with focus on new media. It provides analysis of national and EU regulation and presents Czech and European case law on the topic. Deficiencies in laws governing this area and in practices used for protection of personality rights are highlighted as well.
The first chapter focuses on the internet law, related phenomena and on the definition of the concept of new media. The following chapter introduces the notion of personality protection as embodied in the constitutional and civil law. Attention is focused on the human rights and on the different personality rights, such as right to protection of the name and appearance, right to dignity, honour and respect and right to privacy. Fake profiles on social media and automatic face recognition techniques are mentioned in this context. Chapter three provides a brief introduction to the data protection and targeted advertising.
The following section deals with limitations of personality rights, particularly with conflicts between human rights, with legal licenses, permissions and with typical unlawful interference with personality rights, which can be encountered on the internet. The issue of defamation, hate speech and street view services is discussed in detail.
Subsequently, the means of protection of personality provided by private and public law are presented. Concerns are given to the question whether they are applicable in the new media. Following part provides an analysis of the right to be forgotten and its positives and negatives. Furthermore, specific means of protection of the personality which can be used on the internet are mentioned. In conclusion, the need for a bigger role of the state and trans-national cooperation in protection of personality is emphasized, especially in the view of a growing power of international corporations operating the new media platforms.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html