Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Současnost a problém sebevýchovy
Thesis title in Czech: Současnost a problém sebevýchovy
Thesis title in English: Contemporaneity and the Problem of Self-education
Key words: sebevýchova|sebepoznání|historický pohled|psychologický pohled|současná společnost|rodina|volný čas|prokrastinace|knihy o osobním rozvoji|případové studie
English key words: self-education|self-knowledge|historical aspects|psychological aspects|contemporary society|family|free time|procrastination|self-development books|case studies
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 13.10.2017
Date of assignment: 13.10.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 01.02.2019
Date and time of defence: 12.06.2019 13:00
Date of electronic submission:28.04.2019
Date of proceeded defence: 12.06.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Guidelines
Cílem této teoreticko-empirické práce je podrobněji analyzovat pojem sebevýchovy a vybraná s ním související témata, která jsou rozpracována v teorii výchovy, psychologii, sociologii a filosofii. Text se v teoretické části zaměří na teoretická pojetí sebevýchovy a na jejich vývoj ve vybraných historických obdobích. Důraz bude položen na soudobé chápání tohoto pojmu, na aspekty ovlivňují koncept i realitu sebevýchovy dnešního člověka. Následně se v empirické části text pokusí prostřednictvím několika případových studií poukázat na osobnostní, výchovnou a zkušenostní diverzitu v pozadí soudobého pojmu sebevýchovy. V závěru se text pokusí reflektovat možnosti i úskalí sebevýchovy jedince v současné společnosti.
References
ARENDT, Hannah. Krize kultury: čtyři cvičení v politickém myšlení Praha: Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0424-4.
AUGUSTIN. Vyznání. V Kalichu 3. vyd. Praha: Kalich, 1997. ISBN 80-7017-037-9.
BAUMGARTNER, František a Eva KARAFFOVÁ. Strategie zvládání ve vztahu k aspektům vynořující se dospělosti. In Psychologie pro Praxi, Vol 47, Iss 1, Pp 11-25 (2015) [online]. 2015, 47(1), 11-25 [cit. 2018-12-08]. ISSN 18038670. Dostupné z:https://doaj.org/article/de142b4e45eb446ea8ee95e34c02619d.
BOUDON, Raymond. Bída relativismu. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011. Most: moderní sociologické teorie. ISBN 978-80-7419-049-0.
DAWSON, Christopher. Krize západní vzdělanosti: se zvláštními programy pro studium křesťanské kultury od Johna J. Mulloye a Johna P. Gleasona. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25392-x.
DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 4. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-766-3.
FAJMONOVÁ, Dana. Psychologické aspekty osobního rozvoje. [online] Praha: Univerzita Karlova, 2005 [cit. 2018-12-08]. Dostupné z:https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/90173
FINKIELKRAUT, Alain. Destrukce myšlení. Esej. Přel. V. Jochmann. 2. vyd. Brno: Atlantis, 1993.
GABRHELÍK, Roman. Prokrastinace v adolescenci a mladé dospělosti. Brno, 2008. Dostupné také z: https://is.muni.cz/th/qi4jy/Proc_disertace_gab.pdf. Disertační práce. Masarykova univerzita.
GILLERNOVÁ, Ilona. Způsob výchovy v současné české rodině z pohledu dospívajících chlapců a dívek. In HELLER, Daniel; PROCHÁZKOVÁ, Jana; SOBOTKOVÁ, Irena (ed.). Psychologické dny 2004 : Svět žen a svět mužů: polarita a vzájemné obohacování : sborník příspěvků z konference Psychologické dny, Olomouc 2004. Olomouc : Universita Palackého v Olomouci, 2005. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Facultas Philosophica, Psychologica 35 - suppl. Plný text příspěvku o rozsahu 14 s. je dostupný na přiloženém CD-ROM. ISBN 80-244-1059-1. ISSN 1214-3251.
GRUND, Axel a Stefan FRIES. Understanding procrastination: A motivational approach. Personality and Individual Differences [online]. 2018, 121, 120-130 [cit. 2018-12-08]. DOI: 10.1016/j.paid.2017.09.035. ISSN 01918869.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
KANT, Immanuel. Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda, 1990, Filozofické dědictví. ISBN 80-205-0152-5.
KANT, Immanuel. Kritika praktického rozumu. Bratislava: Spektrum, 1990. Filozofické odkazy. ISBN 80-218-0051-8.
KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
KOHOUTEK, Rudolf. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002. ISBN 80-214-2203-3.
KOHOUTEK, Rudolf. Sebepoznávání a sebevýchova studentů. In Pedagogická orientace [online]. 2000, 10(1), 62-71 [cit. 2018-10-22]. Dostupné z:https://journals.muni.cz/pedor/article/view/8079/7301
KOYRÉ, Alexandre. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Praha: Vyšehrad, 2004. Dějiny idejí. ISBN 80-7021-586-0.
LASCH, Christopher. Kultura narcismu: americký život ve věku snižujících se očekávání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2016. ISBN 978-80-7553-000-4.
LIPOVETSKY, Gilles. Éra prázdnoty: úvahy o současném individualismu. V čes. jazyce vyd. 2. Praha: Prostor, 2001. Střed. ISBN 80-7260-044-3.
LIPOVETSKY, Gilles. Paradoxní štěstí: esej o hyperkonzumní společnosti. Praha: Prostor, 2007. Střed. ISBN 978-80-7260-184-4.
MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. 5. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. Knižnice psychologické literatury.
MONTAIGNE, Michel de. Eseje. Praha: Odeon, 1966. Živá díla minulosti.
MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. 2. vydání, upravené. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. Studijní texty. ISBN 978-80-86429-87-8.
PLATÓN. Dialogy o kráse. Praha: Odeon, 1979.
PLATÓN. Euthyfrón; Obrana Sókrata; Kritón. 3. vydání. Praha: Oikoymenh, 1994. Oikúmené. ISBN 80-85241-37-4.
PLATÓN. Gorgias 4., opr. vyd. Praha: Oikoymenh, 2000. Platónovy spisy. ISBN 80-7298-005-X.
RÖD, Wolfgang. Novověká filosofie. II, Od Newtona po Rousseaua. Praha: OIKOYMENH, 2004. Dějiny filosofie. ISBN 80-7298-109-9.
SLIVIAKOVÁ, Andrea. Prokrastinace v adolescenci a mladé dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2011. Dostupné také z: https://is.muni.cz/th/xzxjc/Disertacni_prace.pdf. Disertační práce. Masarykova univerzita.
SHANAHAN, Daniel. O zrodu a vývoji individualismu. Praha: Togga, 2015. Polemos. ISBN 978-80-7476-087-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
TOUŠOVÁ, Simona. Volný čas (analýza současného stavu problematiky vyplnění trávení volného času u mládeže v České republice). Praha: Univerzita Karlova, 2009. Dostupné také z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/8001127626/?lang=cs.
TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení: (od Thaleta k Rousseauovi). Praha: COWI, 1996. Perspektivy České republiky. ISBN 80-901588-4-6.
WEBER, Max. Metodologie, sociologie a politika. Druhé, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2009. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-389-6.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html