Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Filmové regály: nástup soukromých videopůjčoven počátkem 90. let
Thesis title in Czech: Filmové regály: nástup soukromých videopůjčoven počátkem 90. let
Thesis title in English: Film Shelves: Private Video rental stores in the early 1990s Czech republic
Key words: filmová distribuce|video|videopůjčovny|videokazety|VHS|pirátství|stínová ekonomika|soukromé podnikání|Praha|90. léta|orální historie|Česká Republika
English key words: film distribution|video|video rental stores|videocassette|VHS|piracy|shadow economy|private enterprise|Prague|Czech Republic|1990s|oral history
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Film Studies Department (21-KFS)
Supervisor: Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 04.10.2017
Date of assignment: 04.10.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 05.10.2017
Date and time of defence: 08.09.2021 09:30
Date of electronic submission:18.08.2021
Date of proceeded defence: 08.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce zkoumá podoby a způsob uvádění filmů v koncové části distribučníhookruhu, konkrétně ve videopůjčovnách. V 80. letech tvořily videopůjčovny klíčový segment filmového průmyslu, povědomío jejichpozdějšímfungování a uspořádání na území ČR se však v současnosti omezuje na obecné představypamětníků.Decentralizovaná síť poboček se na počátku 90. let vyznačovala překotným a neřízeným vývojem a ani ve druhé polovině dekády nevznikl na videotrhu dominantní řetězec, jenž by vykazoval průkazné statistiky nebo určoval obchodní praktiky s dopadem i na nezávislé pobočky. Cílemprojektuproto bude dohledat bývalé majitele, zaměstnance či zákazníky videopůjčoven azískat jejich výpovědi, případně archivní materiál. Sesbíranádataa jeden či dva podložené příklady pak poslouží ke komparaci s oficiálními daty od distributorů, stejně jako k částečnému srovnání s videotrhem v západní Evropě a v USA, jehož praktiky již jsou badatelsky zpracované.
References
James Bennett, Tom Brown, Film and Television after DVD. London: Routledge 2008.
Kate Egan, Trash or Treasure?: Censorship and the Changing Meanings of the Video Nasties. Manchester: Manchester University Press 2012.
Jonathan Gray, Show Sold Separately: Promos, Spoilers, and Other Media Paratexts. New York: New York University Press 2010.
Daniel Herbert, Videoland: Movie Culture at the American Video Store. Berkeley: University of California Press 2014.
Mark Jancovich, Lucy Faire, Sarah Stubbings, The Place of the Audience: Cultural Geographies of Film Consumption. London: British Film Institute 2003.
Barbara Klinger, Beyond the Multiplex: Cinema, New Technologies, and the Home. Berkeley: University of California Press 2006.
Pavel Mücke, Miroslav Vaněk, Třetí strana trojúhelníku: Teorie a praxe orální historie. Praha: Karolinum 2015.
Michael Z. Newman, Video Revolutions: On the History of a Medium. New York: Columbia University Press 2014.
Frederick Wasser, Veni, Vidi, Video: The Hollywood Empire and the VCR. Austin: University of Texas Press 2002.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html