Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Videogame Dys4ia and reflection of autobiographical narrative by transgender community
Thesis title in Czech: Dys4ia a reflexe autobiografického videoherního narativu transgender komunitou
Thesis title in English: Videogame Dys4ia and reflection of autobiographical narrative by transgender community
Key words: Herní studia|queer studia|transgender|videohry|recepce|Dys4ia
English key words: Game studies|queer studies|transgender|videogames|reception|Dys4ia
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.09.2017
Date of assignment: 25.09.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.10.2017
Date and time of defence: 09.09.2019 09:00
Date of electronic submission:30.07.2019
Date of proceeded defence: 09.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Lukáš Kolek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem diplomové práce je zjistit, jaké jsou postoje transgender osob k reprezentaci jejich menšiny prostřednictvím videoher a zda videohru považují za médium vhodné k předávání příběhů o transgender zkušenosti, a to na příkladu autobiografické hry Dys4ia. V teoretické části bude využita teorie procedurální rétoriky v kontextu queer studies a menšinové mediální komunikace. V praktické části práce pak bude proveden řízený experiment s minimálně 10 respondenty z transgender komunity, kteří v kontrolovaném prostředí celou hru Dys4ia projdou. Sběr dat proběhne prostřednictvím hloubkového strukturovaného rozhovoru. Práce se pokusí reflektovat sílící trend menších, osobních videoher, které se stávají součástí menšinového mediálního prostoru a svým zaměřením na transgender komunitu nahlédnout do dosud neprobádané oblasti.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
BOGOST, Ian. Persuasive games: the expressive power of videogames. Cambridge, MA: MIT Press, c2007. ISBN 978-0-262-02614-7.
CAPUZZA, Jamie C. a Leland G. SPENCER. Transgender communication studies: histories, trends, and trajectories [online]. Lanham, Maryland: Lexington Books, 2015 [cit. 2017-08-15]. ISBN 9781498500067. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=11025328
SHAW, Adrienne. TALKING TO GAYMERS: QUESTIONING IDENTITY, COMMUNITY AND MEDIA REPRESENTATION. Westminster Papers in Communication [online]. 2012, 9(1), 67-88 [cit. 2017-08-15]. ISSN 17446708.
HALBERSTAM, Judith. In a queer time and place: transgender bodies, subcultural lives. New York: New York University Press, c2005. Sexual cultures. ISBN 0-8147-3585-1.
CORBER, Robert J. a Stephen M. VALOCCHI. Queer studies: an interdisciplinary reader. Malden, MA: Blackwell, 2003. ISBN 0-631-22916-7. Dostupné také z:http://www.loc.gov/catdir/toc/fy043/2002026250.html
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html