Videogame Dys4ia and reflection of autobiographical narrative by transgender community
Thesis title in Czech: | Dys4ia a reflexe autobiografického videoherního narativu transgender komunitou |
---|---|
Thesis title in English: | Videogame Dys4ia and reflection of autobiographical narrative by transgender community |
Key words: | Herní studia|queer studia|transgender|videohry|recepce|Dys4ia |
English key words: | Game studies|queer studies|transgender|videogames|reception|Dys4ia |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM) |
Supervisor: | doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 25.09.2017 |
Date of assignment: | 25.09.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 11.10.2017 |
Date and time of defence: | 09.09.2019 09:00 |
Date of electronic submission: | 30.07.2019 |
Date of proceeded defence: | 09.09.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Lukáš Kolek, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem diplomové práce je zjistit, jaké jsou postoje transgender osob k reprezentaci jejich menšiny prostřednictvím videoher a zda videohru považují za médium vhodné k předávání příběhů o transgender zkušenosti, a to na příkladu autobiografické hry Dys4ia. V teoretické části bude využita teorie procedurální rétoriky v kontextu queer studies a menšinové mediální komunikace. V praktické části práce pak bude proveden řízený experiment s minimálně 10 respondenty z transgender komunity, kteří v kontrolovaném prostředí celou hru Dys4ia projdou. Sběr dat proběhne prostřednictvím hloubkového strukturovaného rozhovoru. Práce se pokusí reflektovat sílící trend menších, osobních videoher, které se stávají součástí menšinového mediálního prostoru a svým zaměřením na transgender komunitu nahlédnout do dosud neprobádané oblasti. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
References |
BOGOST, Ian. Persuasive games: the expressive power of videogames. Cambridge, MA: MIT Press, c2007. ISBN 978-0-262-02614-7. CAPUZZA, Jamie C. a Leland G. SPENCER. Transgender communication studies: histories, trends, and trajectories [online]. Lanham, Maryland: Lexington Books, 2015 [cit. 2017-08-15]. ISBN 9781498500067. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=11025328 SHAW, Adrienne. TALKING TO GAYMERS: QUESTIONING IDENTITY, COMMUNITY AND MEDIA REPRESENTATION. Westminster Papers in Communication [online]. 2012, 9(1), 67-88 [cit. 2017-08-15]. ISSN 17446708. HALBERSTAM, Judith. In a queer time and place: transgender bodies, subcultural lives. New York: New York University Press, c2005. Sexual cultures. ISBN 0-8147-3585-1. CORBER, Robert J. a Stephen M. VALOCCHI. Queer studies: an interdisciplinary reader. Malden, MA: Blackwell, 2003. ISBN 0-631-22916-7. Dostupné také z:http://www.loc.gov/catdir/toc/fy043/2002026250.html |