Effects of narrative in the context of digital game-based learning for young children
Thesis title in Czech: | Vliv příběhu v digitálních výukových hrách pro mladší děti |
---|---|
Thesis title in English: | Effects of narrative in the context of digital game-based learning for young children |
Key words: | videohry|matematika|Matemág|vzdělávací hry|příběh|děti |
English key words: | game-based learning|digital games|serious games|narrative|mathematics|engagement|children |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM) |
Supervisor: | doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 25.09.2017 |
Date of assignment: | 25.09.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 11.10.2017 |
Date and time of defence: | 21.01.2019 09:00 |
Date of electronic submission: | 19.12.2018 |
Date of proceeded defence: | 21.01.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem diplomové práce je prozkoumat, jaké dopady může mít využití příběhu v digitálních výukových hrách pro děti mladšího školního věku. Při tvorbě vzdělávacích digitálních her, a zejména potom těch určených pro mladší děti, je často zvažováno, má-li být (a případně v jaké míře) zařazena příběhová linie (s ohledem na náklady s tím spojené). Práce se pokusí odpovědět na otázku, zda má příběh pozitivní, neutrální či negativní vliv na proces učení u dětí mladšího školního věku. Základem pro teoretickou část práce bude dostupná odborná literatura a publikované studie zejména z oblasti digital game-based learning. V rámci praktické části práce bude důkladně prozkoumána konkrétní vzdělávací digitální příběhová hra formou empirické studie. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
References |
ADAMS, Deanne M., Richard E. MAYER, Andrew MACNAMARA, Alan KOENIG a Richard WAINESS, 2012. Narrative games for learning: Testing the discovery and narrative hypotheses. Journal of Educational Psychology [online].104(1), 235–249. ISSN 1939-2176, 0022-0663. Dostupné z: doi:10.1037/a0025595 CORDOVA, Diana I. a Mark R. LEPPER, 1996. Intrinsic motivation and the process of learning: Beneficial effects of contextualization, personalization, and choice. Journal of educational psychology.88(4), 715. EGENFELDT-NIELSEN, Simon, Jonas Heide SMITH a Susana Pajares TOSCA, 2015. Understanding Video Games: The Essential Introduction. 3 edition. New York ; London: Routledge. ISBN 978-1-138-84982-2. HAINEY, Thomas, Thomas M. CONNOLLY, Elizabeth A. BOYLE, Amanda WILSON a Aisya RAZAK, 2016. A systematic literature review of games-based learning empirical evidence in primary education. Computers & Education [online].102, 202–223. ISSN 03601315. Dostupné z: doi:10.1016/j.compedu.2016.09.001 |