Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Deshumanizace v maňáskovém divadle Federica Garcíi Lorky
Thesis title in Czech: Deshumanizace v maňáskovém divadle Federica Garcíi Lorky
Thesis title in English: The deshumanization in Federico García Lorca's hand puppet theatre
Key words: deshumanizace|divadlo|Lorca|Ortega y Gasset|vanguardias|modernidad
English key words: deshumanization|theatre|Lorca|Ortega y Gasset|modernism|Avant-garde
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Romance Studies (21-URS)
Supervisor: doc. Juan Antonio Sánchez Fernández, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.09.2017
Date of assignment: 04.10.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 08.11.2017
Date and time of defence: 06.09.2018 08:30
Date of electronic submission:01.08.2018
Date of proceeded defence: 06.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Tereza Kožnerová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce analyzuje teatrální tvorbu Federica Garcíi Lorky, konkrétně se zaměřuje na jeho maňáskové divadlo, které vznikalo od roku 1919 a trvalo až do umělcova skonu v roce 1936. Jako cíl si práce klade analyzovat jednotlivé zvláštnosti této formy divadla v kontrastu s tradičními divadelními počiny, přičemž stěžejním dílem bude hra Retablillo de don Cristóbal. Zaměřuje se na tradici maňáskového divadla a zamýšlí se nad tím, jak mohl být Lorca při své tvorbě ovlivněn svými současníky (Ramón del Valle-Inclán, José Ortega y Gasset). Konkrétněji se pak zaměří na Lorkův koncept maňáska jako takového, a sice ve světle procesu tzv. „dehumanizace,“ neboli procesu odlidštění toho, co představuje drama prezentované maňásky. Klíčová slova Lorca, maňásek, divadlo, dehumanizace.
References
Colecchia, Francesca. “The ‘Prólogo’ in the Theater of Federico García Lorca: Towards the Articulation of a Philosophy of Theater.” Hispania, vol. 69, no. 4, 1986, pp. 791–796.
García-Posada Miguel. Obras Completas II. Federico García Lorca: Teatro. Barcelona, Galaxia Gutenberg, 1997.
Lorca, Francisco Garcia, and Hernández Mario. Federico y su mundo. Madrid, Alianza, 2001.
Oliver, William I. “Lorca: The Puppets and the Artist.” The Tulane Drama Review, vol. 7, no. 2, 1962, pp. 76–95.
Polansky, Susan G. “Freedom to Experiment: The Coherence and Complexity of Federico García Lorca's Puppet Theater.” Hispania, vol. 97, no. 1, 2014, pp. 101–112.
Vega, Emilio Peral, and Javier Huerta Calvo. Formas del teatro breve español en el siglo XX, 1892-1939. Madrid, Fundación Universitaria Española, 2001.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html