Modální slovesa v psané češtině nerodilých mluvčích
Thesis title in Czech: | Modální slovesa v psané češtině nerodilých mluvčích |
---|---|
Thesis title in English: | Modal verbs in the written Czech of non-native speakers |
Key words: | čeština jako druhý jazyk|modální slovesa|nerodilý mluvčí |
English key words: | Czech as a second language|modal verbs|non-native speakers |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.09.2017 |
Date of assignment: | 07.09.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 08.09.2017 |
Date and time of defence: | 10.09.2018 08:00 |
Date of electronic submission: | 07.08.2018 |
Date of proceeded defence: | 10.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student |
Opponents: | Mgr. Eva Lehečková, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je zjistit, jak užívají modálních sloves nerodilí mluvčí se zřetelem k jejich různým charakteristikám (první jazyk, úroveň ovládání češtiny atd.) a k odlišným podmínkám sběru zkoumaných textů. Primárním materiálovým zdrojem bude diplomantce korpus CZESL-SGT, autorka provede standardní typy analýzy korpusového materiálu (frekvenční analýzu, chybovou analýzu s oporou o korpus). V případě potřeby a v závislosti na časových možnostech doplní diplomantka korpusovou analýzu kvalitativním výzkumem omezeného vzorku nerodilých mluvčích, zaměřenou na zjišťování jejich postojů k modálním slovesům a zkušenostem s jejich výukou a užíváním. Postup: 1. Studium relevantní odborné literatury 2. Provedení výzkumné sondy, vyhodnocení výsledků 3. Upřesnění postupu práce na základě výsledků předchozího kroku 4. Analýzy korpusových dat 5. Zpracování a interpretace výsledků 6. Podle potřeby a možností příprava a realizace kvalitativního výzkumu 7. Shrnutí výsledků, formulace závěrů |
References |
BENEŠOVÁ E., K sémantické klasifikaci českých modálních sloves. In: Otázky slovanské syntaxe III, Brno 1973, s. 217–219. BROWN, J. Understanding Research in Second Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ELLIS, R., BARKHUIZEN, G. P. Analysing learner language. Oxford: Oxford University Press, 2005. ELLIS, R. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 2008. ESVAN, F. Několik poznámek k futuru modálních sloves moci a muset v češtině. In Blatná, R. & V. Petkevič (eds.), Jazyky a jazykověda, 2004, s. 285–299. GASS, S. M., SELINKER, L. Second Language Acquisition. An Introductory Course. Routledge, 2008. GRANGER, S., GILQUIN, G., MEUNIER, F. The Cambridge handbook of learner corpus research. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. HRDLIČKA, M.: Cizí jazyk čeština. Praha: ISV 2002. HRDLIČKA, M.: Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum 2009. KARLÍK, P. Některé vlastnosti modálních a fázových sloves. In Rusinová, E. (ed.), Přednášky a besedy z XXXIV. běhu LŠSS, 2001, s. 93–98. MACKEY, A., GASS, S. Research Methods in Second Language Acquisition. A Practical Guide. West Sussex: Wiley-Blackwell, 2012. MAŠÍN, J. Pragmalingvistika a osvojování češtiny jako cizího jazyka. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2015. PANEVOVÁ, J., SGALL, P., BENEŠOVÁ, E. Čas a modalita v češtině. Praha: Univerzita Karlova, 1971. SELIGER, H., SHOHAMY, E. Second Language Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2008. ŠEBESTA, K., ŠKODOVÁ, S. a kol. Čeština - cílový jazyk a korpusy. Liberec, 2012. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. |