Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Modální slovesa v psané češtině nerodilých mluvčích
Thesis title in Czech: Modální slovesa v psané češtině nerodilých mluvčích
Thesis title in English: Modal verbs in the written Czech of non-native speakers
Key words: čeština jako druhý jazyk|modální slovesa|nerodilý mluvčí
English key words: Czech as a second language|modal verbs|non-native speakers
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.09.2017
Date of assignment: 07.09.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 08.09.2017
Date and time of defence: 10.09.2018 08:00
Date of electronic submission:07.08.2018
Date of proceeded defence: 10.09.2018
Submitted/finalized: committed by student
Opponents: Mgr. Eva Lehečková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je zjistit, jak užívají modálních sloves nerodilí mluvčí se zřetelem k jejich různým charakteristikám (první jazyk, úroveň ovládání češtiny atd.) a k odlišným podmínkám sběru zkoumaných textů. Primárním materiálovým zdrojem bude diplomantce korpus CZESL-SGT, autorka provede standardní typy analýzy korpusového materiálu (frekvenční analýzu, chybovou analýzu s oporou o korpus). V případě potřeby a v závislosti na časových možnostech doplní diplomantka korpusovou analýzu kvalitativním výzkumem omezeného vzorku nerodilých mluvčích, zaměřenou na zjišťování jejich postojů k modálním slovesům a zkušenostem s jejich výukou a užíváním.
Postup:
1. Studium relevantní odborné literatury
2. Provedení výzkumné sondy, vyhodnocení výsledků
3. Upřesnění postupu práce na základě výsledků předchozího kroku
4. Analýzy korpusových dat
5. Zpracování a interpretace výsledků
6. Podle potřeby a možností příprava a realizace kvalitativního výzkumu
7. Shrnutí výsledků, formulace závěrů
References
BENEŠOVÁ E., K sémantické klasifikaci českých modálních sloves. In: Otázky slovanské syntaxe III, Brno 1973, s. 217–219.
BROWN, J. Understanding Research in Second Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
ELLIS, R., BARKHUIZEN, G. P. Analysing learner language. Oxford: Oxford University Press, 2005.
ELLIS, R. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 2008.
ESVAN, F. Několik poznámek k futuru modálních sloves moci a muset v češtině. In Blatná, R. & V. Petkevič (eds.), Jazyky a jazykověda, 2004, s. 285–299.
GASS, S. M., SELINKER, L. Second Language Acquisition. An Introductory Course. Routledge, 2008.
GRANGER, S., GILQUIN, G., MEUNIER, F. The Cambridge handbook of learner corpus research. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016.
HRDLIČKA, M.: Cizí jazyk čeština. Praha: ISV 2002.
HRDLIČKA, M.: Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum 2009.
KARLÍK, P. Některé vlastnosti modálních a fázových sloves. In Rusinová, E. (ed.), Přednášky a besedy z XXXIV. běhu LŠSS, 2001, s. 93–98.
MACKEY, A., GASS, S. Research Methods in Second Language Acquisition. A Practical Guide. West Sussex: Wiley-Blackwell, 2012.
MAŠÍN, J. Pragmalingvistika a osvojování češtiny jako cizího jazyka. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2015.
PANEVOVÁ, J., SGALL, P., BENEŠOVÁ, E. Čas a modalita v češtině. Praha: Univerzita Karlova, 1971.
SELIGER, H., SHOHAMY, E. Second Language Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2008.
ŠEBESTA, K., ŠKODOVÁ, S. a kol. Čeština - cílový jazyk a korpusy. Liberec, 2012.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html