České historické reálie ve výuce češtiny pro cizince
Thesis title in Czech: | České historické reálie ve výuce češtiny pro cizince |
---|---|
Thesis title in English: | Czech historical facts in teaching Czech for foreigners |
Key words: | čeština|reálie|národní historie|výuka češtiny pro cizince |
English key words: | Czech|facts|national history|teaching Czech for foreigners |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.08.2017 |
Date of assignment: | 07.09.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 19.09.2017 |
Date and time of defence: | 21.01.2019 09:30 |
Date of electronic submission: | 19.12.2018 |
Date of proceeded defence: | 21.01.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se zaměří na využití základních reálií spjatých s českými národními dějinami ve výuce češtiny jako cizího jazyka na letním kurzu češtiny ve škole T. G. Masaryka v Chicagu (24. 7. – 20. 8. 2017). Cílem práce je popsat a analyzovat výuku dotýkající se reálií uvedeného typu v jmenovaném kurzu, pokud jde o zamýšlené, realizované a dosažené kurikulum (resp. o efekty, k nimž tato výuka u žáků vede). Co se týče zamýšleného kurikula, analýza se zaměří na připravený studijní plán kurzu a učební materiály; analýza realizovaného kurikula se bude opírat primárně o písemné přípravy učitele a jeho bezprostřední reflexe vyučovacích hodin; pokud to okolnosti dovolí, bude diplomantka využívat i záznamů z výuky (observační protokoly, elektronický dotazník); analýza dosažených efektů proběhne formou vícečetné případové studie zaměřené na vnímání výuky uvedených reálií žáky, na jejich aktivity v průběhu výuky, na jejich reflexi výuky (formou následných interview a deníkových záznamů, příp. interview či souhrnných vyjádření k celému kurzu) a na změny ve vybraných okruzích znalostí a postojů (zvl. formou dotazníků a rozhovorů). Výsledkem bude lepší poznání role, kterou může v práci s dětmi i s dospělými krajanských komunit hrát výuka využívající reálií spjatých s českými národními dějinami. |
References |
Benmamoun, E. – Montrul, S. – Polinsky, M.: Heritage Language and Their Speakers: Opportunities and Challenges for Linguistics, Theoretical Linguistics 39, 2013, č. 3–4, s. 129–181. Bíróczi, D.: The Maintenance of Czech Identity in the Contemporary USA, Czech Language News, č. 30, 2008, s. 9–11. Cho, G.: The role of heritage language in social interactions and relationships: Reflections from a language minority group. Bilingual Research Journal, 24(4), 2000, s. 369– 384. Cope, L. (ed.) Applied Linguists Needed: Cross-disciplinary Teamwork in Endangered Language Contexts, 2012. Cope, L.: From Ethnocultural Pride to Promoting the Texas Czech Vernacular: Current Maintenance Efforts and Unexplored Possibilities. Language and Education 25, 2011, s. 361–383. Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 2011. Fillmore, L. W.: Loss of Family Languages: Should Educators be Concerned? Theory into Practice 39, 2000, s. 203–210. Hasil, J.: Interkulturní aspekty mezikulturní komunikace, Acta Universitatis Purkynianae 165, Studia Didactica, Ústí nad Labem: UJEP 2011. Hasil, J.: Kultura českého národa – tradice a současnost (spolu s O. Antonenko, H. Hasilovou, N. Lobur a O. Palamarčuk), Lvov: Nakladatelství Lvovské národní univerzity Ivana Franka 2010, 2. doplněné a přepracované vyd. Hasil, J.: Veverky to maj za pár aneb Česká frazeologie a cizinci. Přednášky z 54. běhu LŠSS, Praha 2011, s. 63–71. Hendl, J.: Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2012. Hrouda, S. H.: Czech Language Programs and Czech as a Heritage Language in the United States, Heritage Briefs. http://www.cal.org/heritage/pdfs/briefs/czech-language-programs-in-the-united-states.pdf Kučera, K.: Český jazyk v USA, UK, Praha1990. Leeman, J.: Heritage Language Education and Identity in the United States. Annual Review of Applied Linguistics, 35, 2015, s. 100–119. (via ProQuest) Montrul, S.: Current Issues in Heritage Language Acquisition. Annual Review of Applied Linguistics. 30,2010, s. 3–23. Polinsky, M. & Kagan, O.: Heritage Languages: In the ‘Wild’ and in the Classroom. Language and Linguistics Compass, 1/5, 2007, s. 368–395. Polinsky, M.: Heritage Language Narratives. In: D. Brinton, O. Kagan & S. Bauckus (eds.): Heritage Language Education. A New Field Emerging, New York: Routledge, 2008, s. 149–164. Šanderová, J.: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství 2007. Scontras, G. – Fuchs, Z. – Polinsky, M.: Heritage language and linguistic theory. Frontiers in Psychology/Language Sciences, 09 October 2015. http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2015.01545/full#B128 Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Karolinum, Praha 2005. Wikipedia: Heritage Language. https://en.wikipedia.org/wiki/Heritage_language |