Celoživotní učení romských žen
Thesis title in Czech: | Celoživotní učení romských žen |
---|---|
Thesis title in English: | The Lifelong Learning of Roma Women |
Key words: | Romové|ženy|celoživotní učení|vzdělávání|inkluze ve vzdělávání |
English key words: | Roma|women|lifelong learning|education|inclusion in education |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.06.2017 |
Date of assignment: | 11.05.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 06.09.2018 |
Date and time of defence: | 02.02.2022 11:30 |
Date of electronic submission: | 05.01.2022 |
Date of proceeded defence: | 02.02.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. |
Guidelines |
Transnacionální organizace nejpozději od devadesátých let dvacátého století prosazují koncept celoživotního učení pro všechny jako nástroj demokratizace, sociální koheze i posílení ekonomiky. Pro romské ženy, jako společensky marginalizovanou skupinu potýkající se s více znevýhodněními najednou, má být celoživotní učení příležitostí pro zlepšení zaměstnatelnosti. Může být využito také jako prostředek zmocnění (angl. empowerment) k intenzivnější participaci ve společnosti a posílení občanských kompetencí. Tak jako se současná společnost snaží o zpřístupnění primárního a sekundárního vzdělávání znevýhodněným dětem, mělo by také vzdělávání dospělých být připraveno na různorodé skupiny vzdělávaných. Inkluzivně nastavené vzdělávání má respektovat specifika a potřeby dané cílové skupiny. Cílem této práce je na podkladě patnáctileté zkušenosti ze vzdělávání romských žen, dostupných dat a poznatků získaných kvantitativním i kvalitativním výzkumem určit vhodné podoby podpory učení dospělých Romek. Pociťované vzdělávací potřeby a očekávání této specifické znevýhodněné skupiny ve vztahu k celoživotnímu učení budou identifikovány pomocí dotazníkového šetření mezi skupinou nejméně 60 romských žen. Šetření bude doplněno o kvalitativní zjištění z fokusní skupiny s 8 ženami na stejné téma.
Předběžná struktura práce: 1 Celoživotní učení ohrožených skupin v dokumentech transnacionálních organizací a v dokumentech České republiky 2 Romky v celoživotním učení 2.1 Charakteristiky ohrožené skupiny romských žen a bariéry v celoživotním učení 2.2 Obsahy, formy a témata celoživotního učení Romek 3 Empirické šetření: Pociťované vzdělávací potřeby a očekávání romských žen 4 Návrh vhodných forem a metod podpory učení romských žen |
References |
EVROPSKÁ KOMISE. Sdělení Evropské komise Evropa 2020. Strategie pro inteligentní a udržitelný růst podporující začleňování [online]. Brusel, 2010. [vid. 2018-24-05]. Dostupné z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=LEGISSUM%3Aem0028
EUROPEAN COMMISSION. Improving the tools for the social inclusion and non-discrimination of Roma in the EU, REPORT. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2010. ISBN 978-92-79-17713-2. FREIRE, Paulo. Pedagogy of the Oppressed: 30th Anniversary Edition. New York: Bloomsbury, 2000, reprint 2014. ISBN 978-0-8264-1276-8. KELLER, Jan a Lubor TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON, 2008. ISBN: 978-80-86429-78-6. KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ. Vzdělávání dospělých: Na vzdělání není nikdy pozdě. Sdělení Evropské komise. Brusel, 23. 10. 2006 [online]. Dostupné z: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:52006DC0614&from=EN KOPECKÝ, Martin. Občanské vzdělávání dospělých v Evropě. Povaha, funkce a vybrané národní příklady [online]. Praha: MŠMT, 2010 [cit. 23. 11. 2014]. Dostupné z: www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/obcanske-vzdelavani-dospelych MAREŠ, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: SLON, 1999. ISBN 80-85850-61-3. ODBOR LIDSKÝCH PRÁV A OCHRANY MENŠIN ÚŘADU VLÁDY. Strategie romské integrace do roku 2020 [online]. Praha, 2015 [cit. 1. 3. 2015]. Dostupné z: http://www.vlada.cz/cz/clenove-vlady/pri-uradu-vlady/jiri-dienstbier/aktualne/vlada-schvalila-strategii-romske-integrace-do-roku-2020-126945/ OECD. Recognising Non-Formal and Informal Learning: Outcomes, Policies and Practices. 2010. ISBN 978-92-64-06384-6. Dostupné z: http://www.eucen.eu/sites/default/files/OECD_RNFIFL2010_Werquin.pdf RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2. SLOVO 21. Národní systém uznávání výsledků neformálního a informálního učení, Situace v České republice a doporučení ze strany romských žen a neziskových organizací [online]. Praha: Slovo 21, z.s., 2013. Dostupné také z: www.rom-act.eu/IMG/pdf/national_report_cr_3.version_cz_revidovana.pdf SVĚTOVÁ BANKA A VLÁDA ČR. Česká republika: šance na zlepšení zaměstnanosti Romů. Praha: Světová banka, 2008. ISBN 978-80-87041-52-9. Dostupné také online: http://siteresources.worldbank.org/ECAEXT/Resources/2585981224622402506/CZ_Roma_Employment_Full_Report_in_Czech.pdf TAWILL, Sobhi a Marie COUGOUREUX, M. Revisiting learning: the treasure within. Assessing the influence of the 1996 Delors report. Education Research and Foresight Occasional Paper no. 4, January [online]. Paris, UNESCO, 2013. Dostupné z: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002200/220050e.pdf UNESCO. UNESCO education strategy 2014–2021 [online]. Paris: UNESCO, 2014. Dostupné z: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002312/231288e.pdf |