Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Motivace žen k účasti na IT kurzech a jejich uplatnění na trhu práce
Thesis title in Czech: Motivace žen k účasti na IT kurzech a jejich uplatnění na trhu práce
Thesis title in English: Motivation of Women to Participate on IT Courses and their Subsequent Employment in the Labour Market
Key words: ženy|informační technologie|trh práce|genderová diverzita|stereotypy|IT kurzy|motivace
English key words: women|information technologies|labour market|gender diversity|stereotypes|IT courses|motivation
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.06.2017
Date of assignment: 30.06.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.10.2017
Date and time of defence: 05.09.2018 10:00
Date of electronic submission:24.07.2018
Date of proceeded defence: 05.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se bude zabývat motivací žen k účasti na IT kurzech a analýzou jejich následného uplatnění na trhu práce. V této souvislosti bude představen i vývoj uplatnění žen v IT oborech a problémy, s nimiž se ženy působící v této oblasti setkávají. Pozornost bude věnována rovněž organizacím působícím na poli vzdělávání žen v oblasti IT. Cílem bakalářské práce bude zjištění konkrétních motivů, které ženy vedou k účasti na kurzech tohoto typu. Součástí práce bude šetření k otázce uplatnitelnosti absolventek těchto kurzů v IT oboru. Sběr dat bude realizován ve spolupráci s nejvýznamnějšími organizacemi v České republice, jež se věnují vzdělávání žen v IT. Získávání dat bude probíhat prostřednictvím dotazníkového šetření, které bude určené absolventkám IT kurzů pořádaných těmito organizacemi. Pro doplnění výsledků dotazníkového šetření budou realizovány rozhovory s vybranými absolventkami.

Předběžná struktura práce:

1 Historický kontext uplatnění žen v oboru IT
2 Aktuální situace na trhu práce s IT profesemi z pohledu genderu
2.1 Současný podíl žen v IT profesích v České republice a komparace se zahraničím
2.2 Genderová diverzita na pracovišti
2.3 Převládající stereotypy vůči ženám směřujícím do IT oborů
3 Organizace vzdělávající ženy v oblasti IT
3.1 Organizace vzdělávající ženy v oblasti IT v zahraničí
3.2 Organizace v České republice vzdělávající ženy v oblasti IT
3.3 Projekty věnující se problematice žen v IT
4 Empirické šetření: Motivace žen k účasti na IT kurzech a analýza jejich následného uplatnění na trhu práce
References
ACCENTURE. Powering economic growth: Attracting more young women into science and technology [online]. Accenture, 2014 [vid. 2017-05-07]. Dostupné z: https://www.accenture.com/ie-en/company-powering-economic-growth.
BAHNA, Miloslav, Magdalena PISCOVÁ a Milan ZEMAN. Podoby ženy. Bratislava: Sociologický ústav SAV, 2008. ISBN 978-80-85544-52-7.
BARKER, Lecia J. a William ASPRAY. The State of Research on Girls and IT. Women and Information Technology [online]. The MIT Press, 2006 [vid. 2017-03-25]. DOI: 10.7551/mitpress/9780262033459.003.0001. Dostupné z:http://mitpress.universitypressscholarship.com/view/10.7551/mitpress/9780262033459.001.0001/upso-9780262033459-chapter-1.
BINDÉ, Jérôme a Kōichirō MATSUURA. Towards knowledge societies [online]. Paris, France: UNESCO, 2005 [vid. 2017-05-07]. ISBN 92-310-4000-6. Dostupné z: unesdoc.unesco.org/images/0014/001418/141843e.pdf.
BLAGOJEVIĆ, Marina et al. a Evropská komise EU. Promarněné talenty: soukromé bitvy se stávají věcí veřejnou: Ženy a věda v zemích Enwise [online]. Lucemburk: EUR-OP, 2004 [vid. 2017-03-25]. ISBN 978-927-9003-318. Dostupné z: https://ec.europa.eu/research/science-society/women/enwise/../enwise-report_3_cz.pdf.
BURGER, Carol J., Elizabeth G. CREAMER a Peggy S. MESZAROS. Reconfiguring the firewall: recruiting women to information technology across cultures and continents. Massachutetts: AK Peters, 2007. ISBN 978-156-8813-141.
COHOON, J. McGrath a William ASPRAY. Women and information technology: research on underrepresentation. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2006. ISBN 978-026-2033-459.
ČSÚ. Zaostřeno na ženy a muže: Lidé a společnost [online]. Praha: Český statistický úřad, 2016 [vid. 2017-03-25]. ISBN 978-80-7440-163-3. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/zaostreno-na-zeny-a-muze.
HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, Jaroslava a Michaela SVATOŠOVÁ. Ženy v technických a ICT oborech: Situace v ČR [online]. Praha: Gender Studies, o.p.s, 2011 [vid. 2017-04-30]. Dostupné z: http://aa.ecn.cz/img_upload/8b47a03bf445e4c3031ce326c68558ae/zeny-a-it.pdf.
JACHANOVÁ DOLEŽELOVÁ, Alexandra a Linda SOKAČOVÁ. Informační technologie - prostor pro ženy. Praha: Síť MC v ČR, 2007. ISBN 978-80-86520-00-1.
KŘEČKOVÁ KROUPOVÁ, Zuzana a Hana ŘEZANKOVÁ. Vztah genderové mezery, konkurenceschopnosti a udržitelnosti ekonomiky – postavení České republiky v mezinárodním srovnání. Politická ekonomie [online]. 2016, 64(4), s. 468–491 [vid. 2017-03-25]. DOI: 10.18267/j.polek.1083. ISSN 0032-3233. Dostupné z: http://www.vse.cz/polek/1083.
OECD. Gender and Sustainable Development: Maximising the economic, social and environmental role of women [online]. OEDC, 2008. Dostupné z: https://www.oecd.org/social/40881538.pdf.
OSUNDE, Joseph, Gill WINDALL, Liz BACON a Lachlan MACKINNON. Female Under-Representation in Computing Education and Industry - A Survey of Issues and Interventions. (IJACSA) International Journal of Advanced Computer Science and Applications [online]. London, 2014, 5(10), p. 16–23 [vid. 2017-03-27]. ISSN 2156-5570. Dostupné z: https://thesai.org/Downloads/Volume5No10/Paper_3-Female_under-representation_in_computing_education_and_industry.pdf.
RENZETTI, Claire M. a Daniel J. CURRAN. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2.
TØMTE, Catherine. Return to gender: Gender, ICT and education: Background paper [online]. OECD, 2008 [vid. 2017-03-26]. Dostupné z: http://www.oecd.org/edu/ceri/40834253.pdf.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html