Motivace žen k účasti na IT kurzech a jejich uplatnění na trhu práce
Thesis title in Czech: | Motivace žen k účasti na IT kurzech a jejich uplatnění na trhu práce |
---|---|
Thesis title in English: | Motivation of Women to Participate on IT Courses and their Subsequent Employment in the Labour Market |
Key words: | ženy|informační technologie|trh práce|genderová diverzita|stereotypy|IT kurzy|motivace |
English key words: | women|information technologies|labour market|gender diversity|stereotypes|IT courses|motivation |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.06.2017 |
Date of assignment: | 30.06.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 25.10.2017 |
Date and time of defence: | 05.09.2018 10:00 |
Date of electronic submission: | 24.07.2018 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. |
Guidelines |
Bakalářská práce se bude zabývat motivací žen k účasti na IT kurzech a analýzou jejich následného uplatnění na trhu práce. V této souvislosti bude představen i vývoj uplatnění žen v IT oborech a problémy, s nimiž se ženy působící v této oblasti setkávají. Pozornost bude věnována rovněž organizacím působícím na poli vzdělávání žen v oblasti IT. Cílem bakalářské práce bude zjištění konkrétních motivů, které ženy vedou k účasti na kurzech tohoto typu. Součástí práce bude šetření k otázce uplatnitelnosti absolventek těchto kurzů v IT oboru. Sběr dat bude realizován ve spolupráci s nejvýznamnějšími organizacemi v České republice, jež se věnují vzdělávání žen v IT. Získávání dat bude probíhat prostřednictvím dotazníkového šetření, které bude určené absolventkám IT kurzů pořádaných těmito organizacemi. Pro doplnění výsledků dotazníkového šetření budou realizovány rozhovory s vybranými absolventkami. Předběžná struktura práce: 1 Historický kontext uplatnění žen v oboru IT 2 Aktuální situace na trhu práce s IT profesemi z pohledu genderu 2.1 Současný podíl žen v IT profesích v České republice a komparace se zahraničím 2.2 Genderová diverzita na pracovišti 2.3 Převládající stereotypy vůči ženám směřujícím do IT oborů 3 Organizace vzdělávající ženy v oblasti IT 3.1 Organizace vzdělávající ženy v oblasti IT v zahraničí 3.2 Organizace v České republice vzdělávající ženy v oblasti IT 3.3 Projekty věnující se problematice žen v IT 4 Empirické šetření: Motivace žen k účasti na IT kurzech a analýza jejich následného uplatnění na trhu práce |
References |
ACCENTURE. Powering economic growth: Attracting more young women into science and technology [online]. Accenture, 2014 [vid. 2017-05-07]. Dostupné z: https://www.accenture.com/ie-en/company-powering-economic-growth. BAHNA, Miloslav, Magdalena PISCOVÁ a Milan ZEMAN. Podoby ženy. Bratislava: Sociologický ústav SAV, 2008. ISBN 978-80-85544-52-7. BARKER, Lecia J. a William ASPRAY. The State of Research on Girls and IT. Women and Information Technology [online]. The MIT Press, 2006 [vid. 2017-03-25]. DOI: 10.7551/mitpress/9780262033459.003.0001. Dostupné z:http://mitpress.universitypressscholarship.com/view/10.7551/mitpress/9780262033459.001.0001/upso-9780262033459-chapter-1. BINDÉ, Jérôme a Kōichirō MATSUURA. Towards knowledge societies [online]. Paris, France: UNESCO, 2005 [vid. 2017-05-07]. ISBN 92-310-4000-6. Dostupné z: unesdoc.unesco.org/images/0014/001418/141843e.pdf. BLAGOJEVIĆ, Marina et al. a Evropská komise EU. Promarněné talenty: soukromé bitvy se stávají věcí veřejnou: Ženy a věda v zemích Enwise [online]. Lucemburk: EUR-OP, 2004 [vid. 2017-03-25]. ISBN 978-927-9003-318. Dostupné z: https://ec.europa.eu/research/science-society/women/enwise/../enwise-report_3_cz.pdf. BURGER, Carol J., Elizabeth G. CREAMER a Peggy S. MESZAROS. Reconfiguring the firewall: recruiting women to information technology across cultures and continents. Massachutetts: AK Peters, 2007. ISBN 978-156-8813-141. COHOON, J. McGrath a William ASPRAY. Women and information technology: research on underrepresentation. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2006. ISBN 978-026-2033-459. ČSÚ. Zaostřeno na ženy a muže: Lidé a společnost [online]. Praha: Český statistický úřad, 2016 [vid. 2017-03-25]. ISBN 978-80-7440-163-3. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/zaostreno-na-zeny-a-muze. HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, Jaroslava a Michaela SVATOŠOVÁ. Ženy v technických a ICT oborech: Situace v ČR [online]. Praha: Gender Studies, o.p.s, 2011 [vid. 2017-04-30]. Dostupné z: http://aa.ecn.cz/img_upload/8b47a03bf445e4c3031ce326c68558ae/zeny-a-it.pdf. JACHANOVÁ DOLEŽELOVÁ, Alexandra a Linda SOKAČOVÁ. Informační technologie - prostor pro ženy. Praha: Síť MC v ČR, 2007. ISBN 978-80-86520-00-1. KŘEČKOVÁ KROUPOVÁ, Zuzana a Hana ŘEZANKOVÁ. Vztah genderové mezery, konkurenceschopnosti a udržitelnosti ekonomiky – postavení České republiky v mezinárodním srovnání. Politická ekonomie [online]. 2016, 64(4), s. 468–491 [vid. 2017-03-25]. DOI: 10.18267/j.polek.1083. ISSN 0032-3233. Dostupné z: http://www.vse.cz/polek/1083. OECD. Gender and Sustainable Development: Maximising the economic, social and environmental role of women [online]. OEDC, 2008. Dostupné z: https://www.oecd.org/social/40881538.pdf. OSUNDE, Joseph, Gill WINDALL, Liz BACON a Lachlan MACKINNON. Female Under-Representation in Computing Education and Industry - A Survey of Issues and Interventions. (IJACSA) International Journal of Advanced Computer Science and Applications [online]. London, 2014, 5(10), p. 16–23 [vid. 2017-03-27]. ISSN 2156-5570. Dostupné z: https://thesai.org/Downloads/Volume5No10/Paper_3-Female_under-representation_in_computing_education_and_industry.pdf. RENZETTI, Claire M. a Daniel J. CURRAN. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2. TØMTE, Catherine. Return to gender: Gender, ICT and education: Background paper [online]. OECD, 2008 [vid. 2017-03-26]. Dostupné z: http://www.oecd.org/edu/ceri/40834253.pdf. |