Současné možnosti vzdělávání žen ve výkonu trestu v České republice
Thesis title in Czech: | Současné možnosti vzdělávání žen ve výkonu trestu v České republice |
---|---|
Thesis title in English: | Current Education Opportunities for Convicted Women in the Czech Republic |
Key words: | vzdělávání dospělých|vězení|výkon trestu|rekvalifikace|možnosti vzdělávání |
English key words: | adult education|prison|criminal punishment of imprisonment|requalification|educational opportunities |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR) |
Supervisor: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.06.2017 |
Date of assignment: | 30.06.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 01.08.2017 |
Date and time of defence: | 05.09.2018 10:00 |
Date of electronic submission: | 25.07.2018 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce se bude zabývat možnostmi vzdělávání žen ve výkonu trestu v České republice. Nejprve se budu věnovat současnému stavu vězeňství v České republice z pohledu počtu a druhu věznic, a počtu a genderového složení vězněných osob. Dále budu uvažovat nad některými sociálně-psychologickými aspekty, které mohou ovlivňovat vzdělávání vězněných osob. Především se budu zabývat sociálním postavením vězněných žen a jejich motivací ke vzdělávání. Hlavním cílem bude analýza nabídky současných možností vzdělávání vězněných žen se zaměřením na kvalifikační a rekvalifikační kurzy. Analýza bude založena na konkrétních nabídkách kurzů jednotlivých vězeňských zařízení. Bude spočívat na vzájemném porovnání nabídek a údajů o účasti na vzdělávání v jednotlivých věznicích. Data budou zpracována do přehledové tabulky. Dílčím cílem práce bude deskripce projektu Čtyři světy pod jednou střechou, kterého jsou odsouzené ženy z věznice v Praze Řepích nedílnou součástí. Jde o unikátní projekt soužití čtyř společenských skupin osob v jednom areálu, velmi odlišných nejen svým sociálním postavením, ale i celým způsobem života. Chtěla bych se zamyslet nad skutečností, jak soužití těchto skupin může působit na proces reedukace zde uvězněných žen. V závěru práce bude provedeno empirické šetření, kdy budu zjišťovat názory na tento projekt pomocí kvalitativních rozhovorů se zástupci všech čtyř zúčastněných skupin. Osnova: 1 Vězeňství v České republice 1.1 Přehled současných věznic České republiky 1.2 Stavy vězněných osob v České republice 2 Sociálně-psychologické aspekty ovlivňující vzdělávání vězněných osob 3 Možnosti vzdělávání žen ve výkonu trestu 4 Soužití čtyř sociálních skupin v rámci projektu Čtyři světy pod jednou střechou 4.1 Věznice Řepy 4.2 Odsouzené ženy 4.3 Řeholnice Kongregace Milosrdných sester sv. Karla Boromejského 4.4 Věkem pokročilí a nemocní lidé 4.5 Civilní zaměstnanci 5 Empirické šetření: Názory zástupců jednotlivých skupin na vzdělávání a resocializaci odsouzených žen |
References |
BIEDERMANOVÁ, Eva a Michal PETRAS. Možnosti a problémy resocializace vězňů, účinnost programů zacházení. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2011. ISBN 978-80-7338-115-8. BLATNÍKOVÁ, Šárka a Karel NETÍK. Ženy jako pachatelky závažné trestné činnosti.Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2007. ISBN 978-80-7338-063-2. CRONIN, Jake. The Path to Successful Reentry: The Relationship Between Correctional Education, Employment and Recidivism.[online] University of Missouri Columbia: Institute of Public Policy, 2011. [cit. 2017-04-20] Dostupné z: https://ipp.missouri.edu/publications/the-path-to-successful-reentry-the-relationship-between-correctional-education-employment-and-recidivism. FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3. GAES, Gerald G. The Impact of Prison Education Programs on Post-Release Outcomes. [online] New York: John Jay College of Criminal Justice, 2008. [cit. 2017-04-20] Dostupné z: http://johnjay.jjay.cuny.edu/files/TheEffectivenessofPrisonEducationProgramsNov_09.pdf. KUBÍČKOVÁ, Pavla a Ivo KMĚTÍK. Penologie.[online] Karviná: Střední odborná škola ochrany osob a majetku, 2011. [cit. 2017-04-20] Dostupné z: http://www.sosoom-zlin.cz/media/skripta/penologie.pdf. MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI ČR. Koncepce rozvoje českého vězeňství do roku 2025.[online] Praha: Ministerstvo spravedlnosti, 2015. [cit. 2017-04-20] Dostupné z: https://www.vscr.cz/client_data/1/user_files/19/file/PDF/Koncepce/Koncepce_vezenstvi.pdf. NEDBÁLKOVÁ, Kateřina. Má vězení střední rod? Aneb Maskulinita a feminita ve vězeňských subkulturách. Sociologický časopis [online]. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2003, roč. 39, č. 4, str. 469-486. [cit. 2017-04-20] ISSN 0038-0288 Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/064e5dc4372ccad31cc27ec2054ac3ba1a2597ba_495_43ne33_6.pdf. ROZUM, Jan, Jan TOMÁŠEK, Jiří VLACH a Lucie HÁKOVÁ. Efektivita trestní politiky z pohledu recidivy. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2016. ISBN 978-80-7338-164-6. TYLER, John. Prison-Based Education and Re-Entry into the Mainstream Labor Market. NBER Working Paper Series [online]. Massachusetts, National Bureau of Economic Research, 2006, č. 12114. [cit. 2017-05-16]. Dostupné z: http://www.nber.org/papers/w12114.pdf. VETEŠKA, Jaroslav. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-898. VETEŠKA, Jaroslav. Penitenciární péče v kontextu sociální práce – andragogické a psychologické aspekty.[online] In: Nová sociálna edukácia člověka V. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pravoslávna bohoslovecká fakulta, 2016 [cit. 2017-04-20] Dostupné z: https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Husar7/subor/Veteska.pdf. |