Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Instituciální výuka angličtiny v Koreji
Thesis title in Czech: Instituciální výuka angličtiny v Koreji
Thesis title in English: Institutional English language education in Korea
Key words: Korea|vzdělávací systém|výuka cizích jazyků|výuka angličtiny
English key words: Korea|educational system|foreign language education|English language education
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sinology (21-KSI)
Supervisor: PhDr. Tomáš Horák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.06.2017
Date of assignment: 30.06.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.07.2018
Date and time of defence: 07.09.2018 08:00
Date of electronic submission:09.07.2018
Date of proceeded defence: 07.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Vladislava Mazaná, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
V zadané práci řešitel(ka) zpracuje téma fenoménu výuky anglického jazyka v Koreji. V úvodní části stručně zmíní dějiny výuky angličtiny na Korejském poloostrově z hlediska instituciálního i metodologického. Zmapuje tedy nejen rozvoj výuky angličtiny v rámci školského systému, ale zaměří se i na postupný vývoj a změnu výukových metod a stragegií. V další části věnované současné situaci se zaměří na jev "anglické horečky" ("English fever") a související společenské jevy, jako např. problém mimoškolního vzdělávání, rozdělení rodin kvůli časnému studiu v zahraničí. Dále zmíní výuku angličtiny v širším rámci jazykové politiky Korejské republiky spolu s problematikou evaluace a certifikace znalosti angličtiny.
References
Howatt, A.P.R, Widdowson. A History of English Language Teaching. Oxford University Press. 2004
Cho, Jinhyun. English Language Ideologies in Korea : Interpreting the Past and Present. Springer, 2017
Choi, Yeon Hee. Impact of politico-economic situations on English language education in Korea. English Teaching, 61(4), 2006, 3-26 s
Jang, In Chull. Munmyong Kaehwa and English education: Emerging nationalism and English ideologies in late 19th century Korea. Foreign Language Education Research, 15. 2012, 43-62.
Lee, Jamie Shinhee. Globalization and Language Education: English Village in South Korea. Language Research 47.1, 2011, 123-149.
Kwon, Oryang. Persistent problems and emerging issues in English education in Korea. Foreign Language Education Research, 10, 2007, 1-16.
Kim, Jǒngsǒ. Hangugǔi jǒngǒ kjojuksa (Historie výuky angličtiny v Koreji). Hanguk munhwasa. 2009
Kwǒn, Orjang; Kim, Čǒngnjǒl. Hanguk jǒngǒ kjojuksa (Historie korejské výuky angličtiny). Hanguk munhwasa. 2010
Lee, Kathleen S.. The Politics of Teaching English in South Korean Schools: Language Ideologies and Language Policy. University of Pennsylvania, ProQuest Dissertations Publishing, 2014, 183 s.
Pä, Tubon. Jǒngǒ kjojukhak čchongnon (Obecný přehled výuky angličtiny). Hanguk munhwasa. 2002
PARK, Joseph Sung-Yul. The local construction of a global language: ideologies of English in South Korea. New York: Mouton de Gruyter, 2009
Weidman, John C.; Park, Namgi. Higher education in Korea: tradition and adaptation. New York: Falmer Press, 2000. Garland reference library of social science, v. 1013.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html