Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Politeness strategies in foreign students’ written requests
Thesis title in Czech: Zdvořilostní strategie v písemných žádostech zahraničních studentů
Thesis title in English: Politeness strategies in foreign students’ written requests
Key words: teorie zdvořilosti|zachování tváře|požadavek|explicitní zdvořilost (negativní a pozitivní)|implicitní zdvořilost|přímost požadavku
English key words: politeness theory|face management|request|on-record politeness (negative and positive)|off-record politeness|directness of request
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: prof. PhDr. Aleš Klégr
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.06.2017
Date of assignment: 29.06.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 30.06.2017
Date and time of defence: 29.01.2018 00:00
Date of electronic submission:30.06.2017
Date of proceeded defence: 29.01.2018
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: PhDr. Pavlína Šaldová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem diplomové práce je porovnat zdvořilostních strategií, které používají nerodilí mluvčí anglického jazyka ve srovnání s rodilými britskými mluvčími v písemných žádostech adresovaných fakultě, tj. v diskurzu, který díky své povaze (požadavek) zahrnuje „tvář ohrožujícího jednání“ (tzv. face threatening acts - FTAs), a vyžaduje tak určitou formu zdvořilosti. Práce vychází z vlivného teoretického rámce „face managementu“ Brownové a Levinsona (1987).
Úvod (1) nastíní cíle diplomové práce a prostředky k jejich dosažení. Teoretická část-Literature review (2) poté popíše koncepci zdvořilosti Brownové a Levinsona, o kterou se práce bude opírat, a jimi popsané komunikační strategie využívané v případě FTA, tj. různé mody zdvořilosti explicitní (pozitivní a negativní) a implicitní. Dále shrne poznatky podobných aplikovaných studií (např. Hickey, Stewart 2011).
Metodologická část (3) specifikuje výzkumné otázky (ovlivňuje rodný jazyk a národnost studenta ve volbě a použití zdvořilostních strategií při psaní písemné žádosti v angličtině?), popíše výběr a parametry emailových textů, jejich anonymizaci atd., výběr subjektů, tj. počet a zastoupení mluvčích podle mateřského jazyka a národnosti, a metodu zpracování dat.
Výzkumná část (4) prezentuje výsledky analýzy vzorku (200 dokladů) emailové korespondence zahraničních studentů (přehled zdvořilostních strategií využívaných zahraničními studenty, formou tabulek a grafů), jejich interpretaci a diskusi. Zjištěné poznatky budou shrnuty v Závěru (5) práce.
Konkrétní součásti práce a vyžadovaný způsob zpracování (citace, literatura, souhrn, příloha s excerpovaným materiálem) a další náležitosti se bude řídit pokyny pro psaní DP, které jsou upřesněny na webové stránce ÚAJD.
References
Brown P. and Levinson, S. (1987) Politeness: Some universals in language usage.. Cambridge: Cambridge University Press.)

Chen, R. (2001) Self-politeness: A proposal. Journal of Pragmatics 33, 87–106.

Fillmore, C. (1971) Toward a theory of deixis. Working Papers in Linguistics, Vol. 3 (4) Honolulu.

Cutting, J. (2002) Pragmatics and Discourse. London: Routledge.

Fukushima, S. (2000) Requests and Culture. Bern: Peter Lang.

Hatim, B. (1998) Text politeness: A semiotic regime for more interactive pragmatics. In L. Hickey (ed.) The Pragmatics of Translation (pp. 72–102). Clevedon: Politeness in Britain 129 Multilingual Matters.

Hickey, L. (1991) Comparatively polite people in Spain and Britain. ACIS Journal 4, (2), 2–6.

Kasper, G. (1990) Linguistic politeness: Current research issues. Journal of Pragmatics 14: 193–218. Berlin/New York: de Gruyter.

Leech, G. (1983). Principles of pragmatics. London, New York: Longman Group Ltd.

Leech, G. (2014) The pragmatics of politeness. New York: Oxford University Press,

McLaren, Y. (2001) To claim or not to claim? An analysis of the politeness of self-evaluation in a corpus of French corporate brochures. Multilingua 20 (2): 171–90.

Márquez Reiter, R. (2000) Linguistic Politeness in Britain and Uruguay. A Comparative Study of Requests and Apologies. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Placencia, M. E. (1992) Politeness and mediated telephone conversations in Ecuadorian Spanish and British English. Language Learning Journal 6, 80–2.

Sifianou, M. (1992) Politeness Phenomena in England and Greece. Oxford: Clarendon Press.

Stewart, Miranda (2005) Politeness in Europe. Politeness in Britain: ‘It’s Only a Suggestion...’. Politeness in Europe. Cromwell Press Ltd., 116 – 129.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html