Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Jeux de rôle en FLE
Thesis title in thesis language (French): Jeux de rôle en FLE
Thesis title in Czech: „Jeux de rôle” ve výuce francouzštiny jako cizího jazyka
Thesis title in English: Role-playing in French as a Foreign Language
Key words: hra rolí|francouzština jako cizí jazyk|FLE|učebnice francouzštiny|pragmatika|komunikativní přístup
English key words: Role-playing|French as a Foreign language|FLE|French textbook|Communicative Approach|Pragmatics
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: francouzština
Department: Institute of Romance Studies (21-URS)
Supervisor: PhDr. Sylva Nováková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.06.2017
Date of assignment: 27.06.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 24.07.2017
Date and time of defence: 05.09.2018 09:00
Date of electronic submission:09.05.2018
Date of proceeded defence: 05.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Radka Mudrochová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce si klade za úkol zmapovat využití „jeux de rôles“ ve výuce francouzštiny. V její teoretické části bude představena historie této aktivity ve výuce a budou ukázány její didaktická využití a přínosy. V praktické části bude podrobněji analyzováno, jak je tento prvek zastoupen v současných učebnicích francouzštiny. Poté bude formou dotazníkového výzkumu vyhodnocena aktuální situace v České Republice a na Slovensku. Cílem výzkumu bude zjistit, jaké zkušenosti vyučující francouzštiny s tímto druhem cvičení mají, a jestli ho na hodinách francouzštiny používají. Výzkum bude doplněn o užitečné webové zdroje a případně o výsledky aplikace některých nových forem tohto druhu cvičení v praxi.
References
BRACOPS, M. (2006). Introduction à la pragmatique: Les théories fondatrices - actes de langage, pragmatique cognitive, pragmatique intégrée. Bruxelles: De Boeck and Larcier.
CARÉ, J. -M., DEBYSER, F. (1978). Jeu, langage et créativité: les jeux dans la classe de français. Paris: Hachette.
HENDRICH, J. (1988). Didaktika cizích jazyků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
HINGLAIS, S., Liberman, M. (1999). Pièces et dialogues pour jouer la langue française : adolescents et adultes. Paris : Retz.
DEL OLMO, C. (2015). « Improviser en classe de Français Langue Étrangère. » Nouvelle Revue Synergies Canada, N°8.
MORRISSON, C. (2000). 35 exercices d'initiation au théâtre : 35 exercices d'initiation au théâtre. 2, La voix, le jeu. Actes sud junior.
ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. (1996). Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál.
WEISS, F. (2002). Jouer, communiquer, apprendre. Paris: Hachette.
CECR :
http://www.coe.int/fr/web/common-european-framework-reference-languages
Časopisy Cizí jazyky, Le français dans le monde
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html