Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Aktivity ve výuce rozvíjející plynulost ústní produkce u studentů češtiny jako cizího jazyka očima studentů a vyučujících
Thesis title in Czech: Aktivity ve výuce rozvíjející plynulost ústní produkce u studentů češtiny jako cizího jazyka očima studentů a vyučujících
Thesis title in English: Activities Developing the Fluency of the Oral Production and the Point of View of Students and Teachers
Key words: plynulost|cizí jazyk|reflexe studentů|reflexe učitelů|metody výuky|výukové aktivity
English key words: fluency|foreign language|point of view of students|point of view of teachers|teaching methods|teaching activities
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.06.2017
Date of assignment: 07.09.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 10.10.2017
Date and time of defence: 10.09.2018 10:15
Date of electronic submission:07.08.2018
Date of proceeded defence: 10.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Hana Dufková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Jazykové produkce studentů češtiny či jiných cizích jazyků lze posuzovat a hodnotit podle tří kritérií – přesnosti/správnost, plynulosti a složitosti. Zvýšení kvality každé z nich je ovlivněno mnoha faktory, mj. osobností studenta, tématem, možností přípravy apod., ale také jazykovou úrovní studenta či didaktickými postupy použitými k dosažení této úrovně.
V této magisterské práci se zaměřujeme na plynulost, resp. na aktivity, které k jejímu rozvoji přispívají; budeme sledovat nikoli faktickou účinnost těchto aktivit, ale postoje studentů a jejich vyučujících k nim.
Friederike Klippel ve své knize Keep talking: Communicative fluency activities for language teaching zmíněné aktivity rozvíjející plynulost rozděluje do několika základních kategorií. Pro potřeby této práce bylo toto rozdělení zredukováno na kategorie tři – otázky & odpovědi, diskuse & rozhodování se a příběhy & scénky. Každá taková kategorie bude zastoupena jednou aktivitou. Mimo ně ale budou respondenti posuzovat i další metody, aby bylo možné případně jejich postoje konkrétněji analyzovat.
Stejně jako učitelé jazyků mají různé preference z hlediska důležitosti přesnosti/správnosti a plynulosti ve vyjadřování, liší se jejich vnímání i u studentů těchto jazyků. Pokud respondent preferuje přesné vyjádření před plynulým, dá se předpokládat, že bude upřednostňovat i odpovídající metody a aktivity. Aby bylo možné danou preferenci u respondentů zjistit, bude každý z nich posuzovat dvě nahrávky, které se od sebe liší přesností a plynulostí obsahovaného textu. Dá se předpokládat, že respondent preferující přesnost označí za lepší projev bezchybný a naopak.
Respondenti: Počet účastníků výzkumu zatím není možné přesně odhadnout. První jazyk respondentů studentů bude variabilní.
Respondenti učitelé mají češtinu jako svůj první jazyk.
Sběr dat: Data budou sbírána formou dotazníku. Výuka s využitím příslušných metod ale bude zaznamenána na video- a audionahrávkách, respondenti se tedy budou vyjadřovat k příslušným nahrávkám. Hodnocení metod bude probíhat na škále 1-5.
References
Broughton, G., Brumfit, C., Flavell, R., Hill, P., & Pincas, A. (1978). Teaching English as a Foreign Language. Londýn: Routledge Education Books.
Brumfit, C. (1984). Communicative Methology in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Ellis, R., Barkhuizen, G. (2005). Analysing Learner language. Oxford: Oxford University Press.
Jupp, T., & Milne, J. (1969). Guided Course in English Composition. Londýn: Heinemamm Eduucational Books.
Klippel, F. (1984). Keep talking: Communicative fluency activities for langure teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Leeson, R. (1975). Fluency and Language Teaching. Londýn: Longmann Group Limited.
Mittchel, R., & Myles, F. (2004). Second Language Learning Theories. Bath: Oxford University Press Inc.
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (1986). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html