Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
English presentation sentences with HAVE
Thesis title in Czech: Anglické prezentační věty s HAVE
Thesis title in English: English presentation sentences with HAVE
Key words: prezentační věta|sloveso „have“|podmět|předmět|sémantická role
English key words: presentation sentence|‘have’|subject|object|semantic role
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.06.2017
Date of assignment: 02.06.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 06.06.2017
Date and time of defence: 04.09.2018 00:00
Date of electronic submission:06.08.2018
Date of proceeded defence: 04.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. doc. PhDr. Libuše Dušková, DrSc.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce bude zkoumat anglické prezentační věty se slovesem have. Prezentační věty s have mají obdobnou funkci jako existenciální konstrukce s there, tj. uvádějí nový jev na scénu. Na rovině aktuální členění větného je v těchto konstrukcích podmět kontextově zapojený (tematický) a postverbální člen, tj. předmět, je kontextově nezapojený a má ve větě funkci rématu, např. We have a long trip ahead of us (Ebeling 2000: 1) nebo The tree has a nest in it (Ebeling 2000: 228). Posesivní význam slovesa have je tedy v těchto konstrukcích oslaben a lze jej popsat jako existenciální, což lze ověřit pomocí alternativního vyjádření pomocí existenciální konstrukce s „there“ (There’s a long trip ahead of us.; There’s a nest in the tree.). Cílem práce bude shromáždit 100 příkladů prezentačních vět se slovesem have (z Britského národního korpusu) a provést jejich syntakticko-sémantickou analýzu. Jako kritérium pro zařazení vět s have do analýzy bude možnost parafráze pomocí konstrukce s there. Autorka bude vycházet z klasifikace prezentačních konstrukcí s „have“ navržené Ebelingem (2000). V rámci analýzy bude věnována pozornost jak sémantice podmětu (životný/neživotný podmět; sémantické role: lokativní, temporální, proživatel, agens atd.), tak povaze předmětu (konkrétní/abstraktní substantivum). Lze předpokládat, že věty s existenciálním have budou mít skalární povahu (od jednoznačně prezentačních vět po věty, kde nelze jednoznačně rozlišit mezi prezentační a posesivní funkcí). Mimo jiné se autorka pokusí navrhnout kritéria pro rozlišení mezi posesivním a existenciálním have.
References
Adam, M. (2013) Presentation Sentences (Syntax, Semantics and FSP). Brno: Masaryk University – Faculty of Education.

Biber, D. et al. (2006) Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman.

Dušková, L. et al. (2006) Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.

Brůhová, G. and M. Malá (2017, forthcoming) On English locative subjects. Prague Studies in English 28.

Ebeling, J. (2000) Presentative constructions in English and Norwegian. A corpus-based contrastive study. Chapter 8. Faculty of Arts. University of Oslo

Freeze, R. (1992) ‘Existentials and other locatives’. Language 68:3. 553-595

Greenbaum, S. (1996) The Oxford English Grammar. Oxford: Oxford University Press.

Heine, B. (1997) Possession: Cognitive sources, forces and grammaticalization. Cambridge: Cambridge University Press

Huddleston, R. and Pullum G. K. (2002) Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.

Levin, B. (1993) English verb classes and alternations: a preliminary investigation. Chicago/IL: The University of Chicago Press

Quirk, R. et al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. Chapter 18.51. London: Longman.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html