Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Výchovné styly rodičů předčasně narozených dětí
Thesis title in Czech: Výchovné styly rodičů předčasně narozených dětí
Thesis title in English: Educational styles of parents of preterm children
Key words: dítě s perinatální zátěží|rizikový novorozenec|předčasně narozené dítě|psychologie výchovy|výchovné styly rodičů|dotazníkové šetření
English key words: children due to perinatal burden|high-risk neonate|preterm children|psychology of unbringing|parental styles|questionnaire survey
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 31.05.2017
Date of assignment: 31.05.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 05.06.2017
Date and time of defence: 04.09.2018 00:00
Date of electronic submission:31.07.2018
Date of proceeded defence: 04.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
 
 
 
Advisors: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Guidelines
Předčasný porod představuje pro rodiče náročnou životní situaci. Nedonošené děti jsou považovány za rizikové novorozence s vyšší pravděpodobností zdravotních obtíží a nerovnoměrného nebo deficitního psychického vývoje. V literárně-přehledové části se proto práce zaměří na nejnovější poznatky o psychickém vývoji předčasně narozených dětí a rovněž na psychologické aspekty předčasného porodu z hlediska rodičů jako důležitých druhých. Nedílnou součástí práce bude rozpracování možných specifik výchovného působení rodičů a jejich předčasně narozených dětí. Empirická část si bude klást za cíl popsat výskyt výchovných stylů u předčasně narozených dětí. K jeho identifikaci bude využito dotazníkového šetření. Výsledky by měly pomoci objasnit, zda a popř. jak se předčasné narození dítěte (a obtíže s ním spojené) odráží na výchovném stylu jeho rodičů.
References
Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV.
Dokoupilová, M., Fišárková, B. & Novotná, L. et al. (2016). Narodilo se předčasně: Průvodce péčí o nedonošené děti. Praha: Portál.
Gillernová, I. (2011). Změny rodičovských stylů výchovy v české rodině. In I. Gillernová, V. Kebza, & M. Rymeš (Eds.). Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada.
Chlebounová, M. & Čermák, I. (2013). Utváření vztahu rodičů k předčasně narozeným dětem. Československá psychologie, 57(4), 307-316.
Kalmar, M. & Boronkai, J. (1989). The Role of Parental Attitudes and the Quality of the Home Learning Environment in the Mental Development of Prematurely Born Children. Child and Different Structures and Interpersonal Relationships of Recent Family Types. ERIC [online]. [cit. 13-06-2017]. Dostupné z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED319217.pdf
Takács, L., Sobotková, D. & Šulová, L. (2015). Psychologie v perinatální péči: praktické otázky a náročné situace. Praha: Grada.
Villamizar, C. B., Vargas, P. C. & Rueda, N. E. (2017). Actitudes de madres adultas y adolescentes hacia la crianza de bebés prematuros. Investigacion en Enfermeria: Imagen y Desarrollo, 19(2), 41-52.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html