Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Integrace žáků s odlišným mateřským jazykem do české základní školy
Thesis title in Czech: Integrace žáků s odlišným mateřským jazykem do české základní školy
Thesis title in English: Integration of students with a different mother tongue into a Czech elementary school
Key words: Žák s odlišným mateřským jazykem|cizinec|integrace|základní škola|mateřský jazyk|inkluze|multikulturní výchova|migrace
English key words: Pupil with another mother tongue|foreigner|integration|primary school|mother tongue|inclusion|multicultural education|migration
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 31.05.2017
Date of assignment: 31.05.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.07.2018
Date and time of defence: 05.09.2018 09:30
Date of electronic submission:12.07.2018
Date of proceeded defence: 05.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se zabývá začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem do české základní školy.
Práce má teoreticko-empirický charakter.
Cílem práce je zjistit, jak začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem probíhá v praxi z pohledu pedagogů a asistentů pedagoga, jaké jsou bariéry při začleňování a co naopak začleňování napomáhá. Práce také zjišťuje, jaké metody při práci s žáky pedagogové a asistenti používají a co by se podle nich mělo změnit, aby začleňování žáků bylo úspěšnější.
Teoretická část vychází z odborné literatury a poskytuje základní informace o počtech cizinců v České republice, migraci, kategoriích cizinců a legislativě spojené s pobytem a vzděláváním cizinců na našem území. Dále se věnuje teoretickému rozboru vzdělávání žáků s OMJ v České republice a charakteristice žáka s OMJ. Podrobněji se věnuje popisu odborných postupů při začleňování žáků s OMJ do školy. V neposlední řadě popisuje bariéry, které brání začleňování žáků a prvky, které začleňování pomáhají.
V empirické části práce analyzuje a interpretuje data získaná pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy a asistenty pedagoga, kteří mají se začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem zkušenost.
References
ČERNÍK, Jan. S vietnamskými dětmi na českých školách: stejnost v různosti. Jinočany: Portál, 2006. Multikulturní inspirace. ISBN 80-731-9055-9

JANEBOVÁ, Eva. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7373-063-5.

JARKOVSKÁ, Lucie. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.

KENDÍKOVÁ, Jitka. Česká škola a žáci ze zahraničí. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-62-6.

KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1511-9.

RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN ISBN978-80-254-9175-1.

ŠIŠKOVÁ, Taťána. Menšiny a migranti v České republice (My a oni v multikulturní společnosti 21. století). Portál, Praha 2001.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html