Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich poznávání a efektivního uplatňování
Thesis title in Czech: Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich poznávání a efektivního uplatňování
Thesis title in English: Social skills of the teacher and the possibilities of its recognition and effective application
Key words: Funkce učitele|Osobnost učitele|Profesní dovednosti učitele|Sociální dovednosti|Sociální kompetence
English key words: Professional skills of the teacher|Social competence|Social skills|Teacher's function|Teacher's personality
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 31.05.2017
Date of assignment: 31.05.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 01.06.2017
Date and time of defence: 09.09.2019 00:00
Date of electronic submission:10.07.2019
Date of proceeded defence: 09.09.2019
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: PhDr. Václav Mertin
 
 
 
Guidelines
V bakalářské práci se budu věnovat profesním dovednostem učitele, zejména dovednostem sociálně-psychologického charakteru. Jsou to dovednosti, které podporují efektivní interakci učitele a žáka a podílejí se na kognitivní i sociální složce vývoje žáka. Zaměřím se zejména na možnosti poznávání sociálních dovedností učitele, na jejich charakteristiku a vymezení, jak je předkládá současná česká i zahraniční odborná literatura. Diagnostika sociálních dovedností učitele je další důležitou částí práce a budou v ní uvedeny i vybrané výsledky výzkumů této tématiky.
Návrh výzkumného projektu bude mít smíšený výzkumný design, zaměří se na kvantitativní šetření u učitelů základních a středních škol a analýzy videozáznamu malé skupiny učitelů a jejich edukační interakce se žáky.
References
Antoniou, P. (2013). A Longitudinal Study Investigating Relations Between Stages of Effective Teaching, Teaching Expirience, and Teacher Professional Development Approaches. The Journal of Classroom Interaction, 48 (2), 25-40.

Gillernová, I., Krejčová, L., a kol. (2012). Sociální dovednosti ve škole. (1. vyd., 248 s.) Praha: Grada.

Jennings, J. L., DiPrete, A. (2010). Teacher Effects on Social and Behavioral Skills in Early Elementary School. Sociology of Education, 83 (2), 135-159.

Kyriacou, Ch. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. (1. vyd., 153 s.) Praha: Portál.

Riggio, R. E., Reichard, R. R. J. (2008). The emotional and social intelligences of effective leadership: An emotional and social sklil approach. Journal of Managerial Psychology, 23 (2), 169-185.

Tynes-Jones, J. M. (2006). A social skills program in third grade classrooms. ProQuest Dissertations and Theses, 1-115.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html