Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Role náhody v novo-mediálním umění na příkladu tvorby Zdeňka Sýkory
Thesis title in Czech: Role náhody v novo-mediálním umění na příkladu tvorby Zdeňka Sýkory
Thesis title in English: The role of randomness in new media art on the example of Zdeněk Sýkora
Key words: náhoda|nahodilost|nová média|Zdeněk Sýkora|počítačové umění|generativní umění|objektivizace|samoorganizace
English key words: randomness|new media|Zdeněk Sýkora|computer art|generative art|objectivization|self-organization
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.05.2017
Date of assignment: 29.05.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.06.2017
Date and time of defence: 12.09.2018 09:00
Date of electronic submission:30.07.2018
Date of proceeded defence: 12.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Dita Malečková, Ph.D.
Guidelines
Práce má za cíl zmapovat roli náhody v novomediálním umění s přihlédnutím k technologickým aspektům tvorby a interpretacím díla Zdeňka Sýkory. Kořeny tohoto uměleckého přístupu nacházíme už v umění před počítačovou kompozicí (náhodné asociace surrealistů, montáže dadaistů a náhodné abstrakce barev a tvarů), avšak v momentě, kdy se princip náhody stává záměrem přesahujícím možnosti umělce, proměňuje se zásadně jeho role. Poměr počítačové náhody v přípravě předlohy a přímém rozhodnutí versus intuice umělce definuje jedinečnost Sýkorovy tvorby na poli výtvarného umění. Pomocí Carvalhaisovy teorie umělé estetiky (articicial aesthetics) a jeho konceptu autorství práce představí, jakým způsobem digitální medium ovlivňuje proces umělecké tvorby a jak generativnost vizuálních prvků zasahuje do autorského záměru. Přínos práce spočívá v kritické interpretaci Sýkorovy výtvarné techniky v kontextu umělé estetiky.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
Aarseth, Espen J. Cybertext: Perspectives On Ergodic Literature. 1st ed. Baltimore [u.a.]: Johns Hopkins Univ. Press, 1997.
Baxandall, Michael. Patterns Of Intention. 1st ed. New Haven, Conn. [u.a.]: Yale Univ. Pr., 1992.
Bertók, Imrich, and Ivo Janoušek. Počítače a umenie. 1st ed. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989.
Büscher, Barbara. Umění a nová média. 1st ed. Brno: Masarykova Univerzita, 2011.
Carvalhais, Miguel. Towards A Model For Artificial Aesthetics. Ph.D. Universidade do Porto, 2010.
Noll, A. Michael. "The Digital Computer As A Creative Medium". IEEE Spectrum 4.10 (1967): 89-95.
Sýkorová, Lenka and Jaroslav Vančát. Zdeněk Sýkora: Grafika. 1st ed. Praha: Gallery, 2008.
Sýkorová, Lenka. Zdeněk Sýkora: Rozhovory. 1st ed. Praha: Gallery, 2009.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html