Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Lekce Informační gramotnosti zaměřené na osoby s mentálním handicapem
Thesis title in Czech: Lekce Informační gramotnosti zaměřené na osoby s mentálním handicapem
Thesis title in English: Information literacy lessons focused on people with intellectual disabilities
Key words: Lekce informační gramotnosti|mentální retardace|knihovny|osoby se specifickými potřebami|osoby s mentálním postižením
English key words: Lectures of information literacy|mental retardation|libraries|people with special needs|people with intellecual dissabilities
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Supervisor: PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.05.2017
Date of assignment: 29.05.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.06.2017
Date and time of defence: 21.06.2021 09:00
Date of electronic submission:06.05.2021
Date of proceeded defence: 21.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Zmapováni Lekcí informační gramotnosti zaměřené na osoby s mentálním handicapem v ČR.
Vytvoření metodických pokynů pro tvorbu lekce Informační gramotnosti zaměřené na osoby s mentálním handicapem.

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.

Osnova:
Teoretická část
Příčiny vzniku mentální retardace
Kategorie mentální retardace
Vzdělávání osob s mentálním handicapem
Integrace osob s mentálních handicapem
Standard Handicap Friendly
Zmapování situace v ČR, lekce IG pro mentálně handicapované
Praktická část:
Výsledky výzkumu v ČR
Srovnání lekcí IG v rámci ČR
Návrh lekce Informační gramotnosti
References
RAGAINS, Patrick a Kimberly THORNTON. Information literacy instruction that works: a guide to teaching by discipline and student population. Second edition. Chicago, Illinois: Neal-Schuman, 2013. ISBN 9781555708740.

CERNIŇÁKOVÁ, Eva a Helena HUBATKOVÁ SELUCKÁ, ed. Rovný přístup - Standard Handicap Friendly: metodická příručka pro práci knihoven s uživateli s postižením. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2014. ISBN 978-80-7050-641-7

ALBERTSON, Dan, Maryann S. WHITAKER a R. Alexander PERRY. Developing and Organizing a Community Engagement Project That Provides Technology Literacy Training to Persons with Intellectual Disabilities. Journal of Education for Library and Information Science [online]. 2011, 52(2), 142 [cit. 2017-05-22]. ISSN 07485786. Dostupné z: EBSCOhost Dostupné také z:http://www.jstor.org/stable/41308889

ALBERTSON, Dan a Maryann S. WHITAKER. A Service-Learning Framework to Support an MLIS Core Curriculum. Journal of Education for Library [online]. 2011, 52(2), 152-163 [cit. 2017-05-22]. ISSN 07485786. Dostupné z: EBSCOhost
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html