Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Masový turismus jako problém - sociokulturní problematika v evropském kontextu
Thesis title in Czech: Masový turismus jako problém - sociokulturní problematika v evropském kontextu
Thesis title in English: Sociocultural problems of mass tourism in European context
Key words: turismus|masový turismus|turistifikace|autenticita|cestování|sociokulturní problematika|Benátky|Barcelona|Island|Praha
English key words: tourism|mass tourism|touristification|authenticity|travel|sociocultural problems|Venice|Barcelona|Iceland|Prague
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: Mgr. Jan Sládek, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.05.2017
Date of assignment: 26.05.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 06.06.2017
Date and time of defence: 06.09.2018 08:00
Date of electronic submission:23.07.2018
Date of proceeded defence: 06.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Jaromír Mazák, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Svou bakalářskou práci budu věnovat tématu masového turismu, konkrétně se zaměřím na fenomén takzvaného over-tourismu, který – jak se ukazuje – s sebou nepřináší pouze pozitivní důsledky v podobě přírůstku HDP nebo zaměstnanosti. Masový turismus jde v dnešní době ruku v ruce s problémy – kapacita navštěvovaných míst přestává stačit a evropská města se mění v zábavní parky. A to vše na úkor spokojenosti původních a místních obyvatel. Jak ale zdůrazňují Hannam a Knox ve své knize Understanding Tourism: A Critical Indtroduction, odborná literatura, která by pojednávala o roli státu v zasahování do regulace turismu, je téměř vzácná (2010). Nicméně toto téma velmi souvisí s otázkou autenticity cestování, které je v disciplíně sociologie turismu věnováno velké množství odborné literatury. Toto téma je také dle izraelského sociologa Erika Cohena, jedno z hlavních, které se v rámci sociologie turismu řeší (2002). Dle J. Urryho není žádný z dnešních zážitků autentický, pouze překračuje naší každodennost (Urry, 2011). Výzkumná otázka, kterou si ve své práci pokládám, je: Jak se města / země / regiony vyrovnávají s masovým turismem a jaká opatření případně zavádějí?
Cílemmé bakalářské práce je na vybraných případech ukázat, jaké problémy s sebou může masový turismus přinášet. Smith, Macleod a Robertson vymezily základní kategorie sociokulturních konfliktů, které s masovým turismem úzce souvisí. Autorky (mimo ekonomických a environmentálních) definovaly tyto možné problémy: nepochopení místní kultury, pocit vykořisťování na straně místních, tvorba oddělených turistických enkláv, sociální problémy zhoršené kvůli turismu, imitace chování turistů místními obyvateli, over – komercionalizace prostoru a ztráta autenticity (2010, str. 124). Bohužel se mi nikde nepodařilo najít konkrétní případy, které by reprezentovaly tyto kategorie. Cílem mé práce proto bude empirické podložení těchto teorií.
Má bakalářská práce bude pojednávat o autenticitě cestování a na příkladech dokazovat, jaké problémy s sebou současný turismus nese. V první části bakalářské práce se zaměřím na města jako je Barcelona a Benátky, dále na Island a na Nová Zéland. Barcelolu a Benátky volím z důvodu dobré srovnatelnosti – obě jsou to historická evropská města a obě se s vysokým počtem turistů potýkají. Praha bude v práci figurovat jako město, u kterého se budu snažit popsat možný budoucí vývoj v rámci této problematiky.Metodou, kterou si budu odpovídat na stanovenou výzkumnou otázku, bude rešerše a studium dokumentů místních správ, které se k nějakému konkrétnímu kroku již rozhodly. Jako příklad může sloužit tento dokument z barcelonské radnice, kde představuje možné kroky pro udržitelný městský turismus:https://ajuntament.barcelona.cat/turisme/sites/default/files/diagnosi_estrategica_v_1_ang.pdf. Dále ve své práci budu vycházet z dat Eurostatu, Světové banky nebo Světové organizace cestovního ruchu a pro pochopení celkového problému v dané zemi mi pomohou i internetové zpravodajské zdroje. Myslím si, že spojení teoretických východisek odborné literatury, konkrétních dokumentů, dat a zpráv mi poskytne celistvý přehled o situaci v daném městě.
Jak jsem již naznačila u cílů práce,závěryby měly vést k empirickému podložení teoretických přístupů možných rizik turismu. Ráda bych tyto teorie doplnila o aktuální příklady z vybraných turistických míst.
Mimo výše zmíněné prameny budu v bakalářské práci budu požívat následující literaturu - o problematice autenticity cestování píše britský sociolog John Urry, z jehož děl budu v práci vycházet. Bude se konkrétně jednat o knihu Consuming Places a The Tourist Gaze 3.0. Dále se tímto tématem zabývá Alan Bryman, který pracuje s konceptem McDonaldizace a Disneyzifikace společnosti. Koncept Disneyfikace odkazuje ke snaze turistu, nebo možná přesněji řečeno, zákazníka pobavit. K tomuto tématu přispěl i Petrusek ve Společnostech moderní doby. K tématu dále přispěje i kniha Judda a Fainteinové The Tourist City, ve které je skvěle zpracován koncept turistické bubliny. Turistické bubliny způsobují, že se město samo sobě a své předchozí podobě vzdaluje a že z měst tvoří zábavní parky vytvořené právě pro turisty (Judd, 1999). Dále mi pro základní orientaci v tématu pomohou knihy jako Tourism: The Indtroduction nebo The Sociology of Tourism.
References
Bauman, Z. (1995). Úvahy o postmoderní době. Praha: SLON.

Beck, U. (2011). Riziková společnost: na cestě k jiné modernitě (2. vydání). Praha: SLON.

Boorstin, D. J. (1992). The image: A guide to pseudo-events in America. New York: Vintage Books.

Bryman, A. (2004). The Disneyization of Society. London: Sage.

Cohen, E. (1988). Authenticity and Commoditization in Tourism. Annals of Tourism Research, 15, 371-386.

Cohen, E. (2002). The sociology of tourism: Approaches, issues, and findings. in S. Leivadi, A. Yiannakis & Y. Apostolopoulos (Eds.), The sociology of tourism: theoretical and empirical investigations. New York: Routledge.

Franklin, A. (2003). Tourism: An Introduction. Sage: London

Hannam, K. & Knox, D. (2010). Understanding Tourism. A Critical Introduction. London: Sage.

Chorvát, I. (2006). Turista a turizmus ako metafory pohybu a pobytu človeka v modernej spoločnosti. K niektorým vybraným koncepciám sociológie turizmu. Sociální studia, 1, 111-128.

Judd, D. R. & Fainstein, S.S. (1999). The tourist city. New Haven: Yale University Press.

MacCannell, D. (1999). The Tourist: A New Theory of the Leisure Class. Berkeley: University of California Press.

Manová, M. (2013). Několik poznámek k sociologickému pojetí cestovního ruchu. In A. Fazik & J. Štemberk (Eds.), Aktuální problémy volného času a cestovního ruchu (str. 146-152). Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov ve spolupráci s katedrou společenských věd Vysoké školy obchodní v Praze.

Smith, M., MacLeod, N. & Robertson, M.H. (2010). Key Concepts in Tourist Studies. London: Sage.

Suša, O. (2010). Globalizace v sociálních souvislostech současnosti: diagnóza a analýza. Praha: Filosofia.

Urry, J. (1995). Consuming places. London: Routledge.

Urry, J. & Larsen, J. (2011). The Tourist Gaze 3.0. London: Sage.

Wang, N. (1999). Rethinking the Authenticity in Tourism Experience. Annals of Tourism Research, 26, 349-370.

World Travel and Tourism Council, (2017). Travel & Tourism: Global Economic Impact & Issues 2017. WTTC.org. Dostupné z: https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic-impact-research/2017-documents/global-economic-impact-and-issues-2017.pdf
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html