Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Self-tracking a běhání: sociologická analýza
Thesis title in Czech: Self-tracking a běhání: sociologická analýza
Thesis title in English: Self-tracking and running: a sociological analysis
Key words: self-tracking|sebemonitorování|analýza dat|teorie užití a uspokojení|online komunity|sdílení dat|běžecké aplikace|sebemonitorovací zařízení|wearables|sociodemografické a bežecké charakteristiky|faktorová analýza|shluková analýza
English key words: self-tracking|data analysis|uses and gratifications theory|online communities|data sharing|running applications|self-tracking devices|wearables|sociodemographic and running characteristics|factor analysis|cluster analysis
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 17.05.2017
Date of assignment: 17.05.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 26.05.2017
Date and time of defence: 18.06.2018 09:30
Date of electronic submission:13.05.2018
Date of proceeded defence: 18.06.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc.
 
 
 
Guidelines
Východiska: Ve své práci se budu zabývat fenoménem self-trackingu („sledování a zaznamenávání dat o sobě samém“) (Lupton, 2016), přičemž se budu zaměřovat na běhání. Současný výzkum self-trackingu se zaměřuje především na jeho zdravotní či technologické aspekty, a pohled sociologické perspektivy bývá opomíjen (Lupton, 2014). Zaměřovat se proto budu na zkoumání samotných uživatelů self-trackingu, a to z hlediska dopadů na ně samotné i na ostatní členy běžecké komunity, jakožto i společnost obecně. Důraz tak bude kladen na zasazení self-trackingu do širšího kontextu (sociální, kulturního, politického), jinými slovy na kulturu self-trackingu. Jelikož zařízení a aplikace používané k self-trackingu můžeme zařadit pod nová média, budu ve své práci aplikovat teorii Uses and Gratifications.
Cíle: Hlavním cílem bude detailní sociologická analýza a popis self-trackingu v běžecké komunitě. Budu hledat nejen odpověď na otázku, kdo je samotný self-tracker běžec jako individuální osobnost (resp. jeho sociodemografické charakteristiky), ale také co, kde, kdy, jak a proč sleduje. Se self-trackingem je spojené i sdílení výsledků v online komunitách na sociálních sítích, přičemž co se týká běhu je dokázáno, že se skrze ně stává „sociálně nakažlivý“ (Reynolds, 2017, online). Budu se snažit zjistit, zda mezi běžci můžeme identifikovat určité typy členů online komunit (anonymní uživatele, uživatele, aktivní uživatele, hlavní uživatele a nečleny) (Äkinnen, 2005, s. 20), kdy se budu zaměřovat na motivy, které je k tomu vedou, a jak se tyto motivy liší mezi jednotlivými skupinami.
Hlavním výstupem práce bude vytvoření typologie běžců na základě faktorů odvozených z literatury a popsaných v teoretické části práce a dle výsledků vlastní analýzy. Jedná se o sociodemografické charakteristiky; používané technologie; sledované parametry; četnost používání; motivace k používání; členství a aktivita na sociálních sítích.
Metodika: Práce bude koncipována jako teoreticko-empirická. V teoretické části práce se budu věnovat obecně výkladu pojmu self-tracking a quantified self (významu, vývoji, souvisejícím pojmům), dále teoretickým přístupům, kterými lze self-tracking zkoumat, a potom představím typy self-trackingu dle Lupton (2016). Velká část bude věnována aplikaci teorie Uses and Gratifications a to jak ve vztahu k používání self-trackingu, tak i ke sdílení výsledků na sociálních sítích. Rovněž bych chtěla zmínit i důsledky a negativní aspekty self-trackingu (např. únik osobních informací) (Barcena, Wueest & Lau, 2014).
V empirické části budu provádět vlastní výzkum kvantitativním dotazníkovým šetřením, kterému bude předcházet kvalitativní pilotáž. Cílem předvýzkumu (osobního vyplnění dotazníku alespoň s 5 respondenty) bude operacionalizace problému a kontrola dotazníku. Dotazník bude následně distribuován během podzimu 2017 běžcům běžeckého seriálu Runtour, dále prostřednictvím webových stránek (např. behej.com) a sociálních sítí (Facebook).
Hypotézy: formulace obecných předpokladů, hypotéz, které se budou v práci ověřovat.
Obecným předpokladem pro cíl práce je skutečnost, že mezi samotnými self-trackery existují rozdíly (např. Nielsen 2014, online). Očekávám, že mezi běžci budou rozdíly především z hlediska sociodemografických charakteristik – hlavně dle pohlaví, věku a příjmu, ale také vzdělání či místa bydliště. Z hlediska motivace k používání self-trackingu i aktivitě v online komunitách rovněž očekávám, že se mi podaří identifikovat charakteristické typy popsané v teoretické části práce.
Charakteristika závěrů: Předpokládám, že inovativní použití teorie Uses and Gratifications na téma self-tracking může přinést nové a zajímavé skutečnosti, které tradičními přístupy nejsou odhalitelné a otevřít tak cestu pro další zkoumání v této oblasti. Z hlediska prospěšnosti by práce mohla být zajímavá nejen pro stále rostoucí komunitu běžců a společnost obecně, ale i pro další oblasti spojené s během, jako je marketing, reklama či obchod.
References
Äkkinen, M. (2005). Conceptual Foundations of Online Communities, Helsinki School of Economics, Finland. Sprouts: Working Papers on Information Systems, 5(27). http://sprouts.aisnet.org/5-27
Barcena, M. B., Wueest, C. & Lau, H. (2014). Security Response: How safe is your quantified self? (White paper). [online]. Symantec, 1 (1). https://www.symantec.com/content/dam/symantec/docs/white-papers/how-safe-is-your-quantified-self-en.pdf
Lupton, D. (2014). Self-tracking modes: reflexive self-monitoring and data practices. In Paper for the ‘Imminent Citizenships: Personhood and Identity Politics in the Informatic Age’ workshop, 27 August 2014, ANU, Canberra
Lupton, D. (2014). Self-tracking cultures: towards a sociology of personal informatics. In Proceedings of the 26th Australian Computer-Human Interaction Conference: Designing Futures, the Future of Design. December 2-5 2014, University of Technology, Sydney, Australia.
Lupton, D. (2016). The quantified self: a sociology of self-tracking. Cambridge: Polity.
Nielsen (2014) Tech styles: Are consumers really interested in wearing tech on their sleeves? [Online]. [cit. 2017-05-06]. http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2014/tech-styles-are-consumers-really-interested-in-wearing-tech-on-their-sleeves.html
Nißen, M. (2013). Quantified Self – An Exploratory Study on the Profiles and Motivations of Self-Tracking [Online]. Bachelor thesis, Karlsruhe Institute of Technology. https://pdfs.semanticscholar.org/8bc4/db491e836c798405e24627cd404fe6b7603c.pdf?_ga=2.183863270.192673303.1494059759-2007142269.1494059759
Spillers, F., & Asimakopoulos, S. (2014). Does Social User Experience Improve Motivation for Runners? [Online], 358. https://doi.org/10.1007/978-3-319-07638-6_35
Reynolds, G. (2017). Running May Be Socially Contagious [Online]. In The New York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2017/04/19/well/move/running-may-be-socially-contagious.html?_r=0
Ruggiero, T. E. (2000). Uses and Gratifications Theory in the 21st Century [Online]. Mass Communication And Society, 3(1), 3-37. https://doi.org/10.1207/S15327825MCS0301_02
Sundar, S. S., & Limperos, A. M. (2013). Uses and Grats 2.0: New Gratifications for New Media [Online]. Journal Of Broadcasting, 57(4), 504-525. https://doi.org/10.1080/08838151.2013.845827
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html