Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Role společného rodinného stolování ve vývoji dítěte a dospívajícího
Thesis title in Czech: Role společného rodinného stolování ve vývoji dítěte a dospívajícího
Thesis title in English: The Role of Family Meal in Child and Adolescent Development
Key words: rodinné stolování|komunikace|sociální dovednosti
English key words: Family meal|Communication|Social skills
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 16.05.2017
Date of assignment: 16.05.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.05.2017
Date and time of defence: 20.06.2018 00:00
Date of electronic submission:29.04.2018
Date of proceeded defence: 20.06.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Kateřina Morávková
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se v literárně přehledové části zaměří na rodinu a trávení svého společného času, definuje samotný pojem „pravidelné rodinné stolování“. Práce dále poukáže na zásadní momenty v životě a vývoji jedince, na které rodinné stolování působí. Tématem bude především souvislost rodinného stolování např. s kognitivními a sociálními dovednostmi, stravovacími návyky, problémovým chováním v adolescenci jedince a obecně komunikaci v rámci rodiny či jakým způsobem společné rodinné stolování dopadá na další aktivity jedince s rodinou.
V rámci návrhu na výzkum se práce zaměří na jeden ze zmíněných aspekt – tedy sociální dovednosti. Cílem bude porovnat sociální dovednosti dětí, které pravidelně stolují s jedním a více členy své rodiny a dětí, které tak z jakýchkoliv důvodů nečiní.
References
Franková S., Malichová, E., Pařízková J. (2014). Jídlo v životě dítěte a adolescenta: Teorie, výzkum, praxe. Karolinum, Praha. IBSN: 978-80-246-2247-7

Gillernová, I., Krečová, L., et al. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Grada. IBSN: 978-80-247-3472-9

Lora, K., Sisson, S., DeGrace, B. & Morris, A. (2014). Frequency of family meals and 6–11-year-old children’s social behaviors. Journal of Family Psychology, 28(4), 577-582.

Neumark-Sztainer, D., Hannan, P., Story, M., Croll, J. & Perry, C. (2003). Family meal patterns: Associations with sociodemographic characteristics and improved dietary intake among adolescents. Journal of The American Dietetic Association, 103(3), 317-322.

Sen, B. (2009). The relationship between frequency of family dinner and adolescent problem behaviors after adjusting for other family characteristics.Retrieved from:http://mpra.ub.uni-muenchen.de/24329/

Snow, C. & Dickinson, D. (1990). Social sources of narrative skills at home and at school. First Language, 10(29, Pt 2), 87-103.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html