Podíl profesionálních pražských písařských dílen na šíření vokální polyfonie v českých zemích na přelomu 16. a 17. století
Thesis title in Czech: | Podíl profesionálních pražských písařských dílen na šíření vokální polyfonie v českých zemích na přelomu 16. a 17. století |
---|---|
Thesis title in English: | Contribution of Prague’s Professional Scribal Workshops to the Dissemination of Vocal Polyphony at the Turn of the 17th Century |
Key words: | hudební paleografie|kodikologie|vokální polyfonie|Praha |
English key words: | musical iconography|codicology|vocal polyphony|Prague |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Musicology (21-UHV) |
Supervisor: | Mgr. Jan Baťa, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 15.05.2017 |
Date of assignment: | 16.05.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 18.05.2017 |
Date and time of defence: | 07.09.2020 10:00 |
Date of electronic submission: | 31.07.2020 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Lenka Hlávková, Ph.D. |
Guidelines |
Teze o Praze jako předním hudebním centru českého království je v muzikologickém diskurzu všeobecně přijímána. Stejně tak není zpochybňována klíčová role profesionálních pražských písařských dílen při šíření jednohlasého zpěvu. V oblasti distribuce vokální polyfonie však panuje mnoho nejasností. Dosud jedinou známou dílnou, která vytvářela i primárně vícehlasé rukopisy, je novoměstská dílna Jana Kantora Starého (†1582). Množství dalších dochovaných rukopisů však svědčí o tom, že takových dílen bylo v Praze na přelomu 16. a 17. století více. Cílem navrhované magisterské práce proto bude odhalení dosud málo známých dílen na základě detailního paleografického a kodikologického výzkumu vybrané skupiny polyfonních pramenů. |
References |
APEL, Willi. The Notation of Polyfonic Music 900-1600. 5th edition. Cambridge, Massachusetts: The mediaeval Academy of Music, 1953.
BAŤA, Jan. Hudební Praha 16. věku I. Staré Město pražské. Praha: Koniasch Latin Press, 2016. ISBN 978-80-87773-15-4. EBELOVÁ, Ivana. Klíč k novověké paleografii. Druhé, doplněné vydání, v nakladatelství Karolinum první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 242 stran. ISBN 978-80-246-2507-2. HLEDÍKOVÁ, Zdeňka, KAŠPAR, Jaroslav a EBELOVÁ, Ivana. Paleografická čítanka. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2014. 2 sv. ISBN 978-80-246-2344-3. KAŠPAR, Jaroslav. Úvod do novověké latinské paleografie se zvláštním zřetelem k českým zemím. Sv. 1, Textová část. 3., přeprac. vyd. Praha: SPN, 1987. 218 s. KAŠPAR, Jaroslav. Úvod do novověké latinské paleografie: se zvláštním zřetelem k českým zemím. 2. svazek, obrazová část, Ukázky písma s přepisy. 3., přeprac. vyd. Praha: SPN, 1987. 144 s. KELLMAN, Herbert a Eugeen SCHREURS. The treasury of Petrus Alamire: Music and art in flemisch court manuscripts 1500-1535. Amsterdam: Ludion Ghent Amsterdam, 1999. ISBN 9055442704. KOPECKÝ, Milan. Úvod do studia staročeských rukopisů a tisků: učebnice pro filozofické fakulty. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 179, [i] s., [28] s. obr. příl. Učebnice pro vys. školy. PÁTKOVÁ, Hana. Česká středověká paleografie. České Budějovice: Veduta, 2008. 278 s. ISBN 978-80-86829-38-8. PRUETT, Liliam P. Sixteenth-Century Manuscripts in Brussels, Berlin and Vienna: Physical Evidence as a Tool for Historic Reconstruction. Revue belge de musicologie 50, 1996, s. 73–92. WINTER, Zikmund. Řemeslnictvo a živnosti XVI. věku v Čechách: (1526-1620). Praha: Nákladem České akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, 1909. vii, 749 s. WITKOWSKA-ZAREMBA, Elzbieta. Notae musicae artis: notacja muzyczna w źródlach polskich XI-XVI wieku. Kraków: Musica Iagellonica, 1999. ISBN 83-7099-076-2. |