Souvislost mezi spánkovou deprivací a cirkadiánním typem dospívajících
Thesis title in Czech: | Souvislost mezi spánkovou deprivací a cirkadiánním typem dospívajících |
---|---|
Thesis title in English: | Connection between sleep deprivation and chronotype of adolescents |
Key words: | Spánek|spánková deprivace|chronotyp|dospívající |
English key words: | Sleep|sleep deprivation|chronotype|adolescents |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 11.05.2017 |
Date of assignment: | 11.05.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 18.05.2017 |
Date and time of defence: | 06.09.2018 00:00 |
Date of electronic submission: | 31.07.2018 |
Date of proceeded defence: | 06.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Martina Šperlová |
Guidelines |
Bakalářská práce se bude zabývat pojmem spánkové deprivace v souvislosti s cirkadiánním typem (neboli chonotypem) dospívajících. V literárně přehledové části bude práce obsahovat stručný nástin průběhu spánku a vymezení pojmů spánková deprivace a chronotyp. Dále zde bude věnován prostor dosavadním výzkumným studiím na toto téma. V závěru práce budou zmíněny možné následky spánkové deprivace, způsobené cirkadiánním typem žáků, především na školní oblast. Popsány zde budou i způsoby, kterými by bylo možné důsledky spánkové deprivace omezit. Návrh projektu výzkumu bude zaměřen na zjištění cirkadiánního typu dospívajích prostřednictvím jednoho z již dostupných standardizovaných dotazníků. Dotazník bude dále doplněn o otázky z oblasti spánku, výchovy a studijního prospěchu. |
References |
Borisenkov, M. F., Perminova, E. V., & Kosova, A. L. (2010). Chronotype, sleep lenght, and school achievement od 11-to 23-year-old students in Northern European Russia. Chronobiology International, 27(6), 1259-1270. Kolomeichuk, S. N., Randler, C., Shabalina, I., Fradkova, L., & Borisenkov, M. (2016). The influence of chronotype on the academic achievement of children and adolescents – evidence from Russian Karelia. Biological Rhythm Research, 47(6). Nevšímalová, S., Šonka, K. et al. (2007). Poruchy spánku a bdění (2. dopl. vyd.). Praha: Galén Plháková, A. (2013). Spánek a snění: vědecké poznatky a jejich psychoterapeutické využití. Praha: Portál. Příhodová, I. (2013). Poruchy spánku u dětí a dospívajících. Praha: Maxdorf. |