Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Stresory při vzdělávání
Thesis title in Czech: Stresory při vzdělávání
Thesis title in English: Stressors in education
Key words: školní stresory|školní zátěž|školní klima|interakční stresory|tlak na výkon
English key words: school stressors|academic stressors|school climate|interactive stressors|pressure on academic performance
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Václav Mertin
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.05.2017
Date of assignment: 11.05.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 16.05.2017
Date and time of defence: 05.09.2018 00:00
Date of electronic submission:19.07.2018
Date of proceeded defence: 05.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
V posledních letech již není pokládáno za samozřejmost, že období dětství a dospívání jsou obdobími bezstarostnými. Svůj podíl na tom mohou mít i vzrůstající nároky na jedince ve školním prostředí. Bakalářská práce by měla zejména na základě zahraničních výzkumů poukázat na faktory, které u vzdělávajících se vyvolávají stresové reakce. Dlouhodobá psychická zátěž může mít na edukující se osoby negativní vliv zdravotní i psychologický nedisponují-li vhodnými copingovými strategiemi.
Cílem navrhovaného výzkumu je prostřednictvím kvalitativní a kvantitativní metodologie zjistit, jaké elementy vzdělávání považují studenti za stresující a jaké strategie používají k redukci stresové reakce.
References
Buchwald, P. (2013). Stres ve škole a jak ho zvládnout. Brno: Edika.

Elliott, J., & Place, M. (2002). Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada.

Galloway, M., Pope, D., & Osberg, J. (2007). Stressed-Out Students-SOS: Youth Perspectives on Changing School Climates. International Handbook of Student Experience in Elementary and Secondary School 81(4), 490-510.

Grant, K. E., Compas, B. E., Thurm, A. E., McMahon, S. D., & Gipson, P. Y. (2004). Stressors and Child and Adolescent Psychopathology: Measurement Issues and Prospective Effects. Journal Of Clinical Child & Adolescent Psychology, 33(2), 412-425.

Jochman, J. C., Cheadle, J. E., & Goosby, B. J. (2016). Do adolescent risk behaviors mediate health and school bullying? Testing the stress process and general strain frameworks. Social Science Research.

Scrimin, S., Moscardino, U., Altoè, G., & Mason, L. (2016). Effects of Perceived School Well-Being and Negative Emotionality on Students' Attentional Bias for Academic Stressors. British Journal Of Educational Psychology, 86(2), 278-295.

Torsheim, T., & Wold, B. (2001). School-related stress, support, and subjective health complaints among early adolescents: A multilevel approach. Journal Of Adolescence, 24(6), 701-713.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html