Stresory při vzdělávání
Thesis title in Czech: | Stresory při vzdělávání |
---|---|
Thesis title in English: | Stressors in education |
Key words: | školní stresory|školní zátěž|školní klima|interakční stresory|tlak na výkon |
English key words: | school stressors|academic stressors|school climate|interactive stressors|pressure on academic performance |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Václav Mertin |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 11.05.2017 |
Date of assignment: | 11.05.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 16.05.2017 |
Date and time of defence: | 05.09.2018 00:00 |
Date of electronic submission: | 19.07.2018 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Guidelines |
V posledních letech již není pokládáno za samozřejmost, že období dětství a dospívání jsou obdobími bezstarostnými. Svůj podíl na tom mohou mít i vzrůstající nároky na jedince ve školním prostředí. Bakalářská práce by měla zejména na základě zahraničních výzkumů poukázat na faktory, které u vzdělávajících se vyvolávají stresové reakce. Dlouhodobá psychická zátěž může mít na edukující se osoby negativní vliv zdravotní i psychologický nedisponují-li vhodnými copingovými strategiemi. Cílem navrhovaného výzkumu je prostřednictvím kvalitativní a kvantitativní metodologie zjistit, jaké elementy vzdělávání považují studenti za stresující a jaké strategie používají k redukci stresové reakce. |
References |
Buchwald, P. (2013). Stres ve škole a jak ho zvládnout. Brno: Edika. Elliott, J., & Place, M. (2002). Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada. Galloway, M., Pope, D., & Osberg, J. (2007). Stressed-Out Students-SOS: Youth Perspectives on Changing School Climates. International Handbook of Student Experience in Elementary and Secondary School 81(4), 490-510. Grant, K. E., Compas, B. E., Thurm, A. E., McMahon, S. D., & Gipson, P. Y. (2004). Stressors and Child and Adolescent Psychopathology: Measurement Issues and Prospective Effects. Journal Of Clinical Child & Adolescent Psychology, 33(2), 412-425. Jochman, J. C., Cheadle, J. E., & Goosby, B. J. (2016). Do adolescent risk behaviors mediate health and school bullying? Testing the stress process and general strain frameworks. Social Science Research. Scrimin, S., Moscardino, U., Altoè, G., & Mason, L. (2016). Effects of Perceived School Well-Being and Negative Emotionality on Students' Attentional Bias for Academic Stressors. British Journal Of Educational Psychology, 86(2), 278-295. Torsheim, T., & Wold, B. (2001). School-related stress, support, and subjective health complaints among early adolescents: A multilevel approach. Journal Of Adolescence, 24(6), 701-713. |