Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Rámování témat migrace a Evropské unie v průběhu prezidentské kampaně v online médiích iDnes.cz, Respekt.cz a Aeronet
Thesis title in Czech: Rámování témat migrace a Evropské unie v průběhu prezidentské kampaně v online médiích iDnes.cz, Respekt.cz a Aeronet
Thesis title in English: Framing of the topics of migration and the European Union during the presidential election campaign in the online media iDnes.cz, Respekt.cz and Aeronet
Key words: agenda-setting|veřejné mínění|politika|analýza rámců|média
English key words: agenda-setting|public opinion|politics|frame analysis|media
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 09.05.2017
Date of assignment: 10.05.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.05.2017
Date and time of defence: 03.09.2018 08:00
Date of electronic submission:25.07.2018
Date of proceeded defence: 03.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Jiří Šubrt, CSc.
 
 
 
Guidelines
Východiska: Základem pro práci je teorie nastolování agendy (agenda-setting) zabývající se dopadem mediálního obsahu na veřejnou agendu, tedy na souvislost mezi mediální agendou a pohledem lidí na témata a jejich pociťovanou důležitostí. Četné studie tuto hypotézu potvrzují a ukazují souvislost mezi mediálním obsahem a veřejnou, případně politickou agendou.
Kromě dopadu mediálního obsahu na publikum se jako druhý stupeň teorie nastolování agendy zkoumá úroveň atributů: tedy otázka, jak jsou témata prezentována určitými médii, jaké vlastnosti a znaky médium u témat zdůrazňuje, jaké rámce pro jejich popis používá. Atributy mediálně přisuzované tématu mají podle teorie dopad na způsob, jakým publikum o tématu přemýšlí.
Cíle: Práce se zaměří na komparaci způsobu, jakým média zobrazují vybraná témata kampaně před prezidentskými volbami. Na obecné úrovni bude cílem práce zjistit, zda (a případně jak) se liší zobrazování témat v médiích podobných formou, ale odlišně názorově vyhraněných (jako jsou například webová verze časopisu Respekt a web AC24.cz).
Sledována bude též potenciální interakce mezi médii a to, zda se alespoň částečně překrývají zdroje, na něž média odkazují.
V kontextu zásad novinářské (zpravodajské) práce bude analyzováno, zda média zachovávají principy nestrannosti a vyváženosti, případně jak se v těchto ohledech liší. Kromě toho bude sledováno, zda se ve způsobu prezentace tématu objevují manipulativní techniky.
Součástí analýzy bude způsob, jakým se média obracejí na publikum: zda předpokládají čtenáře sympatizujícího se světonázorem média, či zda se též snaží přesvědčit publikum nezaujaté nebo opačně smýšlející.
Z hlediska metodologického bude též ověřeno, zda je analýza rámců vhodným nástrojem pro komparaci témat kampaně, respektive zda umožní specifikovat obecnější rozdíly v zobrazování reality jednotlivými médii a v přístupu těchto médií k novinářské práci.
Metodika:Pro zkoumání atributů témat z prezidentské kampaně budou využívány primárně kvalitativní metody, konkrétně analýza rámců, která umožňuje postihnout dominantní perspektivu, respektive makro úroveň atributů. V rámci těchto rámců pak budou hledány atributy konkrétní, nižší úrovně.
Témata budou vybrána v průběhu kampaně, za jejíž počátek považuji podání kandidatury v listopadu 2017. Tématy budou konkrétní a úzce definované oblasti, které budou v kampani výrazné. Jedním ze zkoumaných témat bude též image kandidátů na prezidenta, tedy atributy, které kandidátům sledovaná média přisuzují.
Hypotézy: Atributy přiřazované tématům, respektive rámce udávající perspektivu tématům, se liší v médiích s odlišným názorovým vyhraněním.
Média mezi sebou neinteragují a neodkazují na sebe navzájem. Odkazují ve většině na odlišné zdroje, kterými svá tvrzení podkládají.
Média jsou vybrána jako názorově vyhraněná, tudíž jejich texty nelze označit za neutrální. Liší se však v míře, jakou naplňují vyváženost obsahu (tedy médium typu AC24.cz se méně snaží předkládat i odlišné názory).
Média se liší ve způsobu přístupu k publiku. Médium, jakým je např. AC24.cz, se spíše zaměřuje na publikum, které již sdílí stejný světonázor, zatímco druhé médium předkládá informace ve snaze přesvědčit o svém pohledu i čtenáře, kteří plně nesdílejí jeho pohled.
Analýza rámců umožňuje komparaci a vystižení rysů médií, které je od sebe odlišují.
Charakteristika závěrů: Závěry by měly odpovědět na otázku, zda a jak se liší zobrazování témat v odlišně názorově založených médiích, což je relevantní vzhledem k dopadu na názory a postoje publika. Dále se vyjádří k rozdílům v přístupu médií k zobrazování obsahu vzhledem k publiku a vzhledem k sobě navzájem.
Součástí závěrů bude popis rámců souvisejících s tématy vybranými pro práci a specifikace jednotlivých atributů, které se v rámcích realizují.
References
Kunštát, D. (Ed.). (2006). České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR.
McCombs, M. E. (2009). Agenda setting: nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál.
McQuail, D. (2002). Úvod do teorie masové komunikace (2. vydání). Praha:Portál.
Reese, S. D., Gandy, O. H., & Grant, A. E. (2003). Framing Public Life: Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World. Mahwah, N. J .: Lawrence Erlbaum Associates.
Škodová, M. (Ed.). (2008). Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR.
Škodová, M., & Nečas, V. (Eds.). (2009). Veřejná a mediální agenda: komparativní analýza tematizace veřejné sféry. Praha: Professional Publishing.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html