Rámování témat migrace a Evropské unie v průběhu prezidentské kampaně v online médiích iDnes.cz, Respekt.cz a Aeronet
Thesis title in Czech: | Rámování témat migrace a Evropské unie v průběhu prezidentské kampaně v online médiích iDnes.cz, Respekt.cz a Aeronet |
---|---|
Thesis title in English: | Framing of the topics of migration and the European Union during the presidential election campaign in the online media iDnes.cz, Respekt.cz and Aeronet |
Key words: | agenda-setting|veřejné mínění|politika|analýza rámců|média |
English key words: | agenda-setting|public opinion|politics|frame analysis|media |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Sociology (21-KSOC) |
Supervisor: | PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 09.05.2017 |
Date of assignment: | 10.05.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 12.05.2017 |
Date and time of defence: | 03.09.2018 08:00 |
Date of electronic submission: | 25.07.2018 |
Date of proceeded defence: | 03.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Jiří Šubrt, CSc. |
Guidelines |
Východiska: Základem pro práci je teorie nastolování agendy (agenda-setting) zabývající se dopadem mediálního obsahu na veřejnou agendu, tedy na souvislost mezi mediální agendou a pohledem lidí na témata a jejich pociťovanou důležitostí. Četné studie tuto hypotézu potvrzují a ukazují souvislost mezi mediálním obsahem a veřejnou, případně politickou agendou. Kromě dopadu mediálního obsahu na publikum se jako druhý stupeň teorie nastolování agendy zkoumá úroveň atributů: tedy otázka, jak jsou témata prezentována určitými médii, jaké vlastnosti a znaky médium u témat zdůrazňuje, jaké rámce pro jejich popis používá. Atributy mediálně přisuzované tématu mají podle teorie dopad na způsob, jakým publikum o tématu přemýšlí. Cíle: Práce se zaměří na komparaci způsobu, jakým média zobrazují vybraná témata kampaně před prezidentskými volbami. Na obecné úrovni bude cílem práce zjistit, zda (a případně jak) se liší zobrazování témat v médiích podobných formou, ale odlišně názorově vyhraněných (jako jsou například webová verze časopisu Respekt a web AC24.cz). Sledována bude též potenciální interakce mezi médii a to, zda se alespoň částečně překrývají zdroje, na něž média odkazují. V kontextu zásad novinářské (zpravodajské) práce bude analyzováno, zda média zachovávají principy nestrannosti a vyváženosti, případně jak se v těchto ohledech liší. Kromě toho bude sledováno, zda se ve způsobu prezentace tématu objevují manipulativní techniky. Součástí analýzy bude způsob, jakým se média obracejí na publikum: zda předpokládají čtenáře sympatizujícího se světonázorem média, či zda se též snaží přesvědčit publikum nezaujaté nebo opačně smýšlející. Z hlediska metodologického bude též ověřeno, zda je analýza rámců vhodným nástrojem pro komparaci témat kampaně, respektive zda umožní specifikovat obecnější rozdíly v zobrazování reality jednotlivými médii a v přístupu těchto médií k novinářské práci. Metodika:Pro zkoumání atributů témat z prezidentské kampaně budou využívány primárně kvalitativní metody, konkrétně analýza rámců, která umožňuje postihnout dominantní perspektivu, respektive makro úroveň atributů. V rámci těchto rámců pak budou hledány atributy konkrétní, nižší úrovně. Témata budou vybrána v průběhu kampaně, za jejíž počátek považuji podání kandidatury v listopadu 2017. Tématy budou konkrétní a úzce definované oblasti, které budou v kampani výrazné. Jedním ze zkoumaných témat bude též image kandidátů na prezidenta, tedy atributy, které kandidátům sledovaná média přisuzují. Hypotézy: Atributy přiřazované tématům, respektive rámce udávající perspektivu tématům, se liší v médiích s odlišným názorovým vyhraněním. Média mezi sebou neinteragují a neodkazují na sebe navzájem. Odkazují ve většině na odlišné zdroje, kterými svá tvrzení podkládají. Média jsou vybrána jako názorově vyhraněná, tudíž jejich texty nelze označit za neutrální. Liší se však v míře, jakou naplňují vyváženost obsahu (tedy médium typu AC24.cz se méně snaží předkládat i odlišné názory). Média se liší ve způsobu přístupu k publiku. Médium, jakým je např. AC24.cz, se spíše zaměřuje na publikum, které již sdílí stejný světonázor, zatímco druhé médium předkládá informace ve snaze přesvědčit o svém pohledu i čtenáře, kteří plně nesdílejí jeho pohled. Analýza rámců umožňuje komparaci a vystižení rysů médií, které je od sebe odlišují. Charakteristika závěrů: Závěry by měly odpovědět na otázku, zda a jak se liší zobrazování témat v odlišně názorově založených médiích, což je relevantní vzhledem k dopadu na názory a postoje publika. Dále se vyjádří k rozdílům v přístupu médií k zobrazování obsahu vzhledem k publiku a vzhledem k sobě navzájem. Součástí závěrů bude popis rámců souvisejících s tématy vybranými pro práci a specifikace jednotlivých atributů, které se v rámcích realizují. |
References |
Kunštát, D. (Ed.). (2006). České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR. McCombs, M. E. (2009). Agenda setting: nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál. McQuail, D. (2002). Úvod do teorie masové komunikace (2. vydání). Praha:Portál. Reese, S. D., Gandy, O. H., & Grant, A. E. (2003). Framing Public Life: Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World. Mahwah, N. J .: Lawrence Erlbaum Associates. Škodová, M. (Ed.). (2008). Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR. Škodová, M., & Nečas, V. (Eds.). (2009). Veřejná a mediální agenda: komparativní analýza tematizace veřejné sféry. Praha: Professional Publishing. |