Vliv situačních a osobnostních faktorů na ochotu platit za bezcenné informace
Thesis title in Czech: | Vliv situačních a osobnostních faktorů na ochotu platit za bezcenné informace |
---|---|
Thesis title in English: | The influence of situational and personality factors on willingness to pay for worthless information |
Key words: | náhoda|štěstí|zákon malých čísel|odbornost|kognitivní zkreslení|rozhodování |
English key words: | randomness|luck|law of small numbers|expertise|cognitive biases|decision making |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | Mgr. Ing. Marek Vranka |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 09.05.2017 |
Date of assignment: | 09.05.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 18.05.2017 |
Date and time of defence: | 03.09.2018 00:00 |
Date of electronic submission: | 30.07.2018 |
Date of proceeded defence: | 03.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Eva Höschlová, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce má za cíl zmapovat psychologické charakteristiky, které mohou působit na rozhodování při odměňování zaměstnanců. Porozumění tomu, jakým způsobem lidé uvažují o odměňování zaměstnanců je důležité, protože způsob odměňování se odráží na výkonnosti i výsledcích práce. Různé výzkumy naznačují, že lidé se kvůli omezené racionalitě dopouštějí systematických chyb při nastavování systémů odměn(Garicano & Rayo, in press). Takové chyby mohou vést ve finálním důsledku až k úpadku organizace (Jensen, Murphy, & Wruck, 2004). Empirická část diplomové práce bude zkoumat, za jakých okolností lidé podléhají klamnému přesvědčení, že osoba, která prožila úspěch díky náhodné události, má větší šanci na další úspěch v dalších pokusech. (Stöckl, Huber, Kirchler, & Lindner, 2013, Tversky a Kahneman, 1971, Yuan, Sun, & Siu, 2014). V experimentu se budou účastníci v roli zaměstnanců snažit předvídat náhodné události (výsledek hodu mincí) a jejich úspěšnost bude v prvním kole experimentu odměněna. Jejich úspěšnost bude dále představena účastníkům v roli manažerů, kteří budou moci v aukci dražit právo získat konkrétního zaměstnance. Následná odměna manažerů pak bude záviset na stupni úspěchu vydraženého zaměstnance v dalším kole předpovědí výsledků hodů mincí. Navrhovaný experiment by měl přispět k lepšímu porozumění psychologickým faktorům spojených s příčinami volby kritérii, podle kterých zaměstnavatelé svoje zaměstnance odměňují. Experiment bude zrealizován v rámci zastřešujícího výzkumného projektu, na němž se podílí laboratoř PLESS pod vedením Mgr. Ing. Marka Vranky. |
References |
Camerer, C. F., & Malmendier, U. (2007). Behavioral Economics of Organization. In P. Diamond & H. Vartiainen (Eds.), Behavioral Economics and Its Applications (pp. 235- 290). Princeton: Princeton University Press Garicano, L., & Rayo, L. (in press). Why organizations fail: models and cases. Journal of Economic Literature. Jensen, M. C., Murphy, K. J., & Wruck, E. G.(2004). Remuneration: Where We've Been, How We Got to Here, What are the Problems, and How to Fix Them. Stöckl, T., Huber, J., Kirchler, M., & Lindner, F. (2013). Hot Hand Belief and Gambler's Fallacy in Teams: Evidence from Investment Experiments. Tversky, A., & Kahneman, D. (1971). Belief in the law of small numbers. Psychological Bulletin, 76(2), 105-110. |