Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv situačních a osobnostních faktorů na ochotu platit za bezcenné informace
Thesis title in Czech: Vliv situačních a osobnostních faktorů na ochotu platit za bezcenné informace
Thesis title in English: The influence of situational and personality factors on willingness to pay for worthless information
Key words: náhoda|štěstí|zákon malých čísel|odbornost|kognitivní zkreslení|rozhodování
English key words: randomness|luck|law of small numbers|expertise|cognitive biases|decision making
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Ing. Marek Vranka
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 09.05.2017
Date of assignment: 09.05.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 18.05.2017
Date and time of defence: 03.09.2018 00:00
Date of electronic submission:30.07.2018
Date of proceeded defence: 03.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Eva Höschlová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce má za cíl zmapovat psychologické charakteristiky, které mohou působit na rozhodování při odměňování zaměstnanců. Porozumění tomu, jakým způsobem lidé uvažují o odměňování zaměstnanců je důležité, protože způsob odměňování se odráží na výkonnosti i výsledcích práce. Různé výzkumy naznačují, že lidé se kvůli omezené racionalitě dopouštějí systematických chyb při nastavování systémů odměn(Garicano & Rayo, in press). Takové chyby mohou vést ve finálním důsledku až k úpadku organizace (Jensen, Murphy, & Wruck, 2004).
Empirická část diplomové práce bude zkoumat, za jakých okolností lidé podléhají klamnému přesvědčení, že osoba, která prožila úspěch díky náhodné události, má větší šanci na další úspěch v dalších pokusech. (Stöckl, Huber, Kirchler, & Lindner, 2013, Tversky a Kahneman, 1971, Yuan, Sun, & Siu, 2014).
V experimentu se budou účastníci v roli zaměstnanců snažit předvídat náhodné události (výsledek hodu mincí) a jejich úspěšnost bude v prvním kole experimentu odměněna. Jejich úspěšnost bude dále představena účastníkům v roli manažerů, kteří budou moci v aukci dražit právo získat konkrétního zaměstnance. Následná odměna manažerů pak bude záviset na stupni úspěchu vydraženého zaměstnance v dalším kole předpovědí výsledků hodů mincí. Navrhovaný experiment by měl přispět k lepšímu porozumění psychologickým faktorům spojených s příčinami volby kritérii, podle kterých zaměstnavatelé svoje zaměstnance odměňují.
Experiment bude zrealizován v rámci zastřešujícího výzkumného projektu, na němž se podílí laboratoř PLESS pod vedením Mgr. Ing. Marka Vranky.
References
Camerer, C. F., & Malmendier, U. (2007). Behavioral Economics of Organization. In P. Diamond & H. Vartiainen (Eds.), Behavioral Economics and Its Applications (pp. 235- 290). Princeton: Princeton University Press
Garicano, L., & Rayo, L. (in press). Why organizations fail: models and cases. Journal of Economic Literature.
Jensen, M. C., Murphy, K. J., & Wruck, E. G.(2004). Remuneration: Where We've Been, How We Got to Here, What are the Problems, and How to Fix Them.
Stöckl, T., Huber, J., Kirchler, M., & Lindner, F. (2013). Hot Hand Belief and Gambler's Fallacy in Teams: Evidence from Investment Experiments.
Tversky, A., & Kahneman, D. (1971). Belief in the law of small numbers. Psychological Bulletin, 76(2), 105-110.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html