Facebook a pozitivní vztahy dětí ve věku od 15 do 19 let
Thesis title in Czech: | Facebook a pozitivní vztahy dětí ve věku od 15 do 19 let |
---|---|
Thesis title in English: | Facebook and the positive relationships of children aged 15-19 |
Key words: | Facebook|internet|komunikace|přátelství|spokojenost |
English key words: | Facebook|internet|communication|friendship|satisfaction |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 05.05.2017 |
Date of assignment: | 05.05.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 15.08.2017 |
Date and time of defence: | 21.06.2019 00:00 |
Date of electronic submission: | 04.04.2019 |
Date of proceeded defence: | 21.06.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Mojmír Sedláček, Ph.D. |
Guidelines |
Práce se zabývá problematikou používání sociální sítě Facebook a jejím působením na pozitivní vztahy u dospívajících. Subkapitoly v literárně přehledové části se věnují zejména charakteristickým znakům a aspektům internetové komunikace, zaměřují se na vrstevnické vztahy a vztahy s přáteli a také na psychologicky relevantní poznatky k sociální síti Facebook. Hlavním tématem je spojitost mezi používáním Facebooku a spokojeností se vztahy u dospívajících. Předpokladem je, že Facebook napomáhá udržovat kontakt se svými přáteli z reálného světa a tak komunikace na Facebooku s těmito přáteli podporuje spokojenost ve vztazích. Méně spokojení jedinci se svými vztahy naopak Facebook ke komunikaci využívají méně. Práce bude doplněna návrhem výzkumného projektu kvantitativního designu. Ten bude zjišťovat vztah pomocí dotazníkového šetření mezi respondentovou spokojeností se vztahy a časem stráveným různými aktivitami na Facebooku. Projekt bude případně dle potřeby doplněn hloubkovými rozhovory. Věková skupina se bude pohybovat v rozmezí studentů středních škol, tedy 15-19 let. Výsledky mohou pomoci uvědomit si, jak adolescenti tráví svůj čas na Facebooku a případně tak zefektivnit využívání Facebooku k udržování přátelských vztahů a vyvarovat se nežádoucím způsobům užívání této sociální sítě. |
References |
DeVito, J. A. (2008). Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing as. Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E. (2003). Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluations of life. Annual review of psychology, 54(1), 403-425. Gross, E. F., Juvonen, J., & Gable, S. L. (2002). Internet use and well‐being in adolescence. Journal of social issues, 58(1), 75-90. Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia. Šmahel, D. (2003). Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton. Payne, J. (2005). Kvalita života a zdraví. Praha: Triton. |