Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Les éléments dystopiques dans le roman Soumission de Michel Houellebecq
Thesis title in thesis language (French): Les éléments dystopiques dans le roman Soumission de Michel Houellebecq
Thesis title in Czech: Dystopické prvky v románu Podvolení Michela Houellebecqa
Thesis title in English: Dystopian Elements in Michel Houellebecq’s Novel Submission
Key words: Michel Houellebecq|Podvolení|dystopie|anticipační román|politická fikce|islamizace|krize Západu
English key words: Michel Houellebecq|Submission|dystopia|social science-fiction|political fiction|Islamization|crisis of the West
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: francouzština
Department: Institute of Romance Studies (21-URS)
Supervisor: prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.04.2017
Date of assignment: 25.04.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 26.04.2017
Date and time of defence: 14.06.2018 09:00
Date of electronic submission:19.04.2018
Date of proceeded defence: 14.06.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Záviš Šuman, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce je věnována románu současného francouzského autora Michela Houellebecqa s názvem Podvolení (v originále Soumission), ve kterém autor podává obraz Francie v blízké budoucnosti, kdy je země vedena prezidentem, který je členem muslimské politické strany. Cílem studie je rozebrat, do jaké míry může být daný román považován za antiutopický, dystopický nebo anticipační. Abychom mohli odpovědět na tuto otázku, nejprve definujeme charakteristiky těchto žánrů prostřednictvím analýzy několika proslulých dystopických románů: 1894 a Farma zvířat Georgese Orwella, Konec civilizace Aldouse Huxleyho a Zpustošení Reného Barjavela. (Poslední zmíněné dílo je vybráno z toho důvodu, že se stejně jako v Houellebecqově případě jedná o francouzského autora, a tím se tedy přibližujeme francouzskému sociálně-kulturnímu prostředí.) Toto stanovení podstaty žánru dystopie a žánrů příbuzných nám následně umožní porovnat s nimi Podvolení a zjistit, zda dílo v jistém smyslu opravdu odpovídá kategorii dystopie a anticipačního románu, nicméně díky provedené analýze rovněž ověříme, zda se vyznačuje některými rysy, kterými se těmto žánrům vymyká. V poslední části práci se dotkneme otázky, před čím se autor snaží varovat skrze tuto svou kritiku současné francouzské společnosti, jež je výrazně poznamenána tím, co někteří nazývají „krizí Západu“.
References
Primární zdroje:
BARJAVEL, René. Ravage. Paris : Gallimard, 1972.
HOUELLEBECQ, Michel. Soumission. Paris : Flammarion, 2015.
HUXLEY, Aldous. Brave New World: Retold by H. A. Cartledge. Harlow: Pearson Education, 1999.
ORWELL, George. Animal Farm: A Fairy Story. London: Penguin Books. 1989.
ORWELL, George. Nineteen Eighty-Four: The Annotated Edition: With an introduction and notes by D. J. Taylor and a note on the text by Peter Davison. London: Penguin Books, 2013.

Sekundární zdroje :
BOOKER, M. Keith. Dystopian Literature: A Theory and Research Guide. Westport, Conn.: Greenwood Press, 1994. 408 p.
CIORANESCU, Alexandre. L'avenir du passé. Utopie et littérature. Paris : Gallimard, 1972. 298 p.
COHEN-SOLAL, Jean-Michel. Soumission de Michel Houellebecq : Analyse approfondie. Profil littéraire, 2016. 56 p.
FEATHERSTONE, Mark. Tocqueville's Virus: Utopia and Dystopia in Western Social and Political Thought. New York; London: Routledge, 2008. 332 p.
WEST-SOOBY, John. Nowhere is Perfect: French and Francophone Utopias/Dystopias. Newark: University of Delaware Press, 2008. 252 p.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html