Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Rodičovské kompetence a psychická odolnost dítěte předškolního věku
Thesis title in Czech: Rodičovské kompetence a psychická odolnost dítěte předškolního věku
Thesis title in English: Parental Competence and Resilience of Preschool Children
Key words: Psychická odolnost|resilience|vnímaná rodičovská kompetence|dítě předškolního věku|vývoj resilience
English key words: Resilience|perceived parental competence|preschool child|resilience development
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 03.04.2017
Date of assignment: 03.04.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 19.04.2017
Date and time of defence: 21.05.2018 00:00
Date of electronic submission:07.04.2018
Date of proceeded defence: 21.05.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Václav Mertin
 
 
 
Guidelines
Vývoj psychické odolnosti je dobře prozkoumaným tématem převážně u adolescentů jak u rizikové, tak běžné populace. Mezi méně prozkoumané skupiny patří děti předškolního věku, na které se zaměří tato diplomová práce. Psychická odolnost předškolních dětí bude posuzovaná v souvislosti s rodičovskými kompetencemi jejich rodičů. Tyto kompetence definované jako "rodičovské chování, dovednosti a strategie podporující pozitivní a adaptivní výsledky v oblasti rozvoje dítěte“ (Jones, Prinz, 2005) představují společně s vnímanou osobní účinností klíčové prvky pro rozvoj efektivního rodičovství a zároveň jsou významnými protektivními faktory ve vývoji dítěte. (Coleman & Karraker, 1997).Cílem práce bude zjistit, jak se tyto rodičovské kompetence odrážejí na psychické odolnosti dítěte.
Empirická část bude realizována formou kvantitativního výzkumného designu. Paralelně s výzkumem, který v současné době probíhá, budou sbírána data u matek a otců předškolních dětí ve věku 3-5 let. Pro měření rodičovských kompetencí matky a otce bude použita škála Parenting sense of competence scale (Johnston, Mash, 1989). Pro zjišťování psychické odolnosti dítěte bude použit dotazník pro rodiče a učitele dítěte Devereux early childhood assessment (LeBuffe, Naglieri, 1999). Výzkum bude proveden u výzkumného souboru cca 50 – 60 dětí a jejich rodičů.
References
Becvar, D. (2013). Handbook of Family Resilience. Berlin: Springer.
Cyrulnik, B. (2007). École et résilience. Paris: Odile Jacob.
Delage, M. (2008). La résilience familiale. Paris: Odile Jacob.
L. Gilmore M. Cuskelly. (2009). Factor structure of the Parenting Sense of Competence scale using a normative sample. Care, Health & Development, 35 (1), 48-55.
Goldstein, S., Brooks, R. (2013). Handbook of Resilience in Children. US: Springer.
Horáková, S. (2006). Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada.
Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html