Technické a sociální výzvy v konverzačním uživatelském rozhraní
Thesis title in Czech: | Technické a sociální výzvy v konverzačním uživatelském rozhraní |
---|---|
Thesis title in English: | Technical and social challenges in a conversational user interface |
Key words: | chatbot|konverzační uživatelské rozhraní|uživatelská zkušenost|psychologie komunikace|rozpoznávání přirozeného jazyka|Alan Turing|Jacob Nielsen |
English key words: | chatbot|conversational user interface|user experience|psychology of communication|natural language processing|Alan Turing|Jacob Nielsen |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM) |
Supervisor: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 08.03.2017 |
Date of assignment: | 08.03.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 17.03.2017 |
Date and time of defence: | 09.09.2019 09:00 |
Date of electronic submission: | 31.07.2019 |
Date of proceeded defence: | 09.09.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Ing. Petr Koubský, CSc. |
Advisors: | Mgr. Josef Šlerka, Ph.D. |
Guidelines |
Chatboti jsou počítačové programy, které slouží k simulaci výměny zpráv s člověkem, zároveň jsou ale i novým uživatelským rozhraním. V roce 1994 definoval Jacob Nielsen deset heuristických pravidel, které se tradičně používají pro design uživatelských rozhraní. Cílem diplomové práce je prozkoumat, jestli se tato pravidla dají aplikovat na chatboty, coby nové uživatelské rozhraní. A pokud ano, za jakých podmínek? V teoretické části práce bude představen návrh kategorizace chatbotů i současný stav poznání a v rámci jeho kritické reflexe budou nastíněny výhody i omezení existujících konverzačních prostředí. V praktické části práce budou v návaznosti na zkoumané oblasti realizovány nejméně tři parciální analýzy, za účelem částečného ověření teoretických východisek práce.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
References |
NIELSEN, J., MOLICH, R. Heuristic evaluation of user interfaces, Seatle: 1990, Proc. ACM CHI'90 Conf. (Seattle, WA, 1-5 April), 249-256.
SEARLE, John R. Intentionality, an essay in the philosophy of mind. New York: Cambridge University Press, 1983. ISBN 0521273021. HILL, Jennifer, W. RANDOLPH FORD a Ingrid G. FARRERAS. Real conversations with artificial intelligence: A comparison between human–human online conversations and human–chatbot conversations. Computers in Human Behavior [online]. 2015, 49, 245-250 [cit. 2017-01-07]. DOI: 10.1016/j.chb.2015.02.026. ISSN 07475632. DERYUGINA, O. V. Chatterbots. Scientific and Technical Information Processing. 2010, 37(2), 143-147. DOI: 10.3103/S0147688210020097. ISSN 0147-6882. Dostupné také z:http://www.springerlink.com/index/10.3103/S0147688210020097 SUNDAR, S. S., S. BELLUR, J. OH, H. JIA a H.-S. KIM. Theoretical Importance of Contingency in Human-Computer Interaction: Effects of Message Interactivity on User Engagement. Communication Research. 2016, 43(5), 595-625. DOI: 10.1177/0093650214534962. ISSN 0093-6502. Dostupné také z:http://crx.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0093650214534962 |