Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Profesní orientace neslyšících žáků
Thesis title in Czech: Profesní orientace neslyšících žáků
Thesis title in English: Vocational Orientation of the Deaf Pupils
Key words: neslyšící žák|profesní orientace|profesní příprava|vzdělanostní aspirace|profesní poradenství|ZŠ pro sluchově postižené
English key words: Deaf pupil|vocational orientation|vocational preparation|educational aspirations|career counselling|elemetary school for the Deaf
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institut of Deaf Studies (21-UJKN)
Supervisor: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 10.03.2017
Date of assignment: 13.03.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 31.07.2017
Date and time of defence: 05.09.2017 10:15
Date of electronic submission:31.07.2017
Date of proceeded defence: 05.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Radka Nováková
 
 
 
Advisors: Mgr. Radka Zbořilová
Guidelines
Cílem práce bude zmapovat profesní orientaci žáků posledních ročníků ZŠ pro sluchově postižené a výsledky usouvztažnit s podobnými výzkumnými šetřeními realizovanými u žáků bez sluchového postižení.

Postup práce:
1. Studium našich a zahraničních zdrojů.
2. Nástin situace: Profesní orientace žáků ve školách hlavního vzdělávacího proudu vs. profesní orientace neslyšících žáků. Studentka se soustředí též na popis faktorů, které profesní orientaci ovlivňují, včetně faktorů, jež mohou být rozdílné u neslyšících žáků vzdělávaných v ZŠ pro sluchově postižené a u jejich vrstevníků vzdělávaných ve školách hlavního vzdělávacího proudu, jako jsou pohled společnosti na hluchotu a na neslyšící lidi, způsob vzdělávání, identita, komunita a kultura Neslyšících…
3. Návrh a realizace výzkumné sondy: Studentka se zaměří jednak na předprofesní přípravu v ZŠ pro sluchově postižené, jednak na samotnou profesní orientaci neslyšících žáků v závěru docházky do ZŠ. Použije tyto metody: analýza vzdělávacích dokumentů a příp. učebních materiálů, dotazníkové šetření a/nebo rozhovory s pedagogy a s žáky.
4. Vyhodnocení výzkumné sondy, interpretace výsledků a jejich usouvztažní s bodem 2.
References
DURAND, S. R. Deaf identity, career-related self-efficacy, and perception of career barriers of deaf and hard-of-hearing individuals. ETD Collection for Fordham University. 2008. AAI3312052. Dostupné z:http://fordham.bepress.com/dissertations/AAI3312052
FRIEDMANN, Z. Specifika profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pracovní uplatnění: Professional orientationofpupilswithspecialeducationalneeds and theirjobopportunities. Brno: Paido, 2012.
FRIEDMANN, Z. Volba povolání: praktické náměty pro výuku tematického okruhu Svět práce. Praha: Raabe, 2011.
HLAĎO, P. Svět práce a volba povolání. Praha: Copyright, 2008.
HLAĎO, P. Škola ovlivňuje volbu povolání žáků velmi málo [online]. Učitelské listy, Praha, 2006.
HLAĎO, P.– DRAHOŇOVSKÁ, P. Rozhodování žáků základních a středních škol o dalším studiu a práci v pohledu žáků i jejich rodičů: analýza vlivů sociálního okolí a využívání informačních zdrojů na základě dotazníkového šetření. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
HLAĎO, P. – HRUBCOVÁ, Z.– MEZERA, A. Sebepoznávání. Praha: Raabe, 2015.
HLAĎO, P. Profesní orientace adolescentů: poznatky z teorií a výzkumů. Brno: Konvoj, 2012.
KLUKOVÁ, J. Aspirace studentů se sluchovým postižením na pracovní uplatnění [online]. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2008. Dostupné z:http://is.muni.cz/th/79733/pedf_m/
LEXOVÁ G. Jak hledat práci se sluchovým postižením. České Budějovice: Svaz neslyšících a nedoslýchavých v ČR, 2006.
OPATŘILOVÁ, D. – PROCHÁZKOVÁ, L. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
POTMĚŠIL, M. a kol. Psychosociální aspekty sluchového postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2010.
Profi-volba z deváté třídy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.
SKÁKALOVÁ, T. Sluchová vada a její sociální dopady v dospělém věku. Hradec Králové: Gaudeamus, 2016.
SKLENÁŘOVÁ, H. Profesní orientace žáků základní školy [online]. Rigorózní práce. Praha: Univerzita Karlova, 2011. Dostupné z:https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/102178
ŠIKULOVÁ, R. – MRÁZOVÁ, E. – WEDCLICHOVÁ, I. Pomáháme svému dítěti s volbou povolání. Ústí nad Labem: Hněvín, 2006.
ŠIKULOVÁ, R. – MRÁZOVÁ, E. – WEDCLICHOVÁ, I. Pomáháme žákům s výběrem vzdělávací a profesní dráhy. Ústí nad Labem: Hněvín, 2007.
VÁGNEROVÁ, M. Poradenství pro volbu povolání. In SVOBODA, M. (ed.) – KREJČÍŘOVÁ, D. – VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001, s. 679-693.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. – dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html